Bygging av basskasser og valg rundt dette

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av basskasser og valg rundt dette

Som tråden sier.
    Dette gjelder for "innendørs"bruk.

Jeg har en stund nå irritert meg over dårlig bass i mitt surround anlegg. Faktisk har det ikke vært dårlig bass men lite.
    Og det har ikke hengt med oppover i volum(db)

For dem som interesserer seg for det så består anlegget av en onkyo 1010 receiver . Pioneer (150)billig blueray spiller.
    Audivector M3 front(2x6,5"basser) center i samme serie og c1 stativ bak.

subber er audiovector m3 signatur x 2 (10"med slave rundt 200watt)
    tv panasonic 60" led

Er litt usikker på benevning på hver enkelt ting her. Høytalerne er fra slutten av 90 tallet.

Dette anlegget er et resultat av nedtrapping fra ett større hi end stereo anlegg.

Grunnen til at jeg skriver denne tråden er fordi det på forumet her kan tendensere til at mange missforstår behovet til mange av de
    som skriver for å få råd her.

Er selvfølgelig ikke ute etter å peke skyld på noen.

Men det er en kjensgjerning at det ofte er vanskelig å beskrive ett behov og hva man legger i uttrykket "nok bass" "bra bass" "dyp bass" osv .

Alle mener noe her. Men de fleste er ikke enige.
    Feks selv har jeg hatt audiophysik terra sub sammen med dynaudio 3.3 høytalere. Livet ble aldri det samme etter at jeg solgte de.

Har nå spilt mest film på de audivector subbene.
    Men savnet trøkk. Tenkte derfor å bygge nye selv. Da det er for dyrt å kjøpe nye.
    Siden jeg har lite penger til dette tenkte jeg å bruke de elementene jeg hadde i en større kasse. Audiovectorene tipper jeg er rundt 20L.
    Disse hadde en tendens til å hoppe rundt.
    Elementene er xxl serien fra peerless.

Byggingen startert og tankene begynne å svirre. Kom på at jeg har noen 12" til bil liggende som også kan klare seg i 42 liters kasse.
    Jeg vet at disse ruller bråere av ved 35hz.
    Men det tar de igjen i lydtrykk og funfactor. Elementene det er snakk om er boschmann 12" på 13kg. Har 2til overs av disse.

Og som tidligere hififreak vet jeg at disse ikke kan spille like fint/nyansert og dypt som peerlessene.

Jeg var også klar over at disse 1700watts elementene ville kreve en større forsterker.

Da jeg var ferdig å bygge den første kassa fikk jeg låne en Hypex ds 4 fra dynabel.no.

Sammenlignet med audiovectoren spilte denne mye renere og høyere.
    Da kan jeg nevne at audivectoren gikk dypere men under 35hz begynte det å vibrere i kassa. Og over 45 hz var det samme problemet der.

Med selvbygg kassa med dobble 22mm mdf vegger og 12" var ikke dette noe problem i det hele tatt.

Men selv om dette låt riktig bra og spilte mer enn høyt nok kunne jeg høre at det manglet litt dynamikk.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter:

Så hypex ds 8 ble handlet inn. Denne er på 530watt i 8 ohm.Kontra 200 på ds 4.

Sånn med en gang så låt det ikke bedre.Det manglet en del.Men den trengte bare noe mere innspillingstid enn ds 4.
    Og etter det har det vært vanskelig å få haka tilbake til riktig posisjon.

Strammere og mere kontant uten å bli slank skal det letes lenge etter.(Eller bla opp mange høvdinger for å få det samme)

Det er en virkelig nedtur å gå tilbake til audiovectorene nå.
    Dette tømmer seg aldri. Det gir seg ikke og bare dunker/smekker/trøkker og pusher bass så det suser etter.

Vel.

Så var sub 2 ferdig...Hva skjer da? Jo dem utfyller hverandre der dem står på hver sin side av tvbenken..

Har en litt vanskelig L formet stue. Anlegget står på den lengste veggen og spiller ned i foten på L`n.
    Så på høyre side er det en hel vegg. på venstre side er det da åpent de første meterne.

Så det den ene subben har lite av har den andre merer av osv.
    Disse basselementene har en brå roll off ved ca 30hz i praksis. Dette løste seg ganske bra ved å bruke den innebygde equalizeren.
    satte den til +6db ved ca 26hz.
    Da ble fallet fra 40hz til 20 hz 12 db istedenfor 24 db. En formidabel forbedring.
    Det equalizeren gjør i praksis er å skru ned alt over. Noe som kan gjøre at du føler at det er mindre bass. Dette justerer du fint opp på
    volumkontrollen på sub eller forsterker.

Så hvem ville trodd at en som var vant til hi end kunne ende opp med bil subber i stua!?

Men for meg så hjelper det ikke med "gode" subkasser hvis dem ikke kan være med på moroa når man spiller høyt.
    Og man skal ikke sitte å vente på at den kanskje "plopper"
    For meg er det viktig at dem kan spille høyt.Dette er viktigere enn at alle tonene er der.
    Når det er sagt så savner jeg ingenting.
    Spiller mest tv og film.
    Anlegget forøvrig kan aldri spille musikk slik jeg var vant til og har ikke de nyanser/detaljer som skal til for å kunne forsvare å kjøpe inn 2 subber for 20.000 eller mere. Forøvrig er det det audivectorene kostet den gangen. Og med det målet jeg har så kunne de aldri måle seg med disse selvbygde
    kassene.

Men gratis ble ikke dette heller. Betalte 1300kr for ferdig kappet mdf og 9200 for forsterkerne og rundt 1000 lappen for 2x12" boschmann på netthandelen for noen år siden. + litt lim maling og skruer. Så det gikk med 12000 kr for 2 ferdigstilte subber.

Da det er lite bass i hovedhøytalerne og dette er mest til film så er delefrekvens satt til 80hz.
    Og her funker det gull på musikk også.
    Har nå begynt å høre mere på musikk igjen da disse beistene også spiller engasjerende på musikk.
    Det låter ikke grovt og heller ikke en tone aktig.

Noen fordeler å ta med seg er at disse kassene veier ca 35 kg uten element så de flytter seg ikke. Kassene er helt døde.
    Og resonansene som fikk alt til å lage lyder i rommet før er så og si helt borte. Alikevel så er trøkket mye hardere om ønskelig og den kan spille mye høyere på alle frekvenser,også de under 26 hz.

Så det har aldri vært mere gøy med film og eksplosjoner.
    Også på moderne musikk som audiovectorene ikke klarte spiller dette overbevisende på alle måter.

Har også spilt litt akustisk jazz musikk og ble sittende og høre på hele cdn.

Så mangeler dere bass og har noen bilelementer til overs så prøv dem gjerne.Kan hende akkurat du blir fornøyd.
    Sist endret av carisma; 02-17-2014 kl 22:17

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt med fasen siden sist og funnet en bedre innstilling.
    Vanskelig å beskrive forskjellen men bassen sitter bedre nå.
    Virker også som om det ble mere bass der "nede"hvor jeg sitter.Med det så mener jeg at jeg merket at det var en del mere
    bass nærmere taket før. Innbiller meg at den forskjellen er mindre nå.

Så på Ridick på nytt nå. Brukte dts sporet denne gangen og blæstet opp lyden.
    Måtte skru ned subbene med 6db da det rett og slett gjorde vondt å sitte der.
    Det har jeg ikke opplevd før:-)
    Jeg begynner å bli gammel og skrøpelig:-)

Har alltid likt å sitte i en avstand som er lik avstanden mellom høytalerne x 1,5.
    Problemet med denne posisjonen er at det ofte ikke er trøkk der.Dette er ikke noe problem lenger.
    Setter jeg meg i en likesidet trekant nå så trøkker det mere der en helt bak i stua.
    I tillegg slepper jeg de problemene lytting ved bakvegg har.

Jeg sier ikke at den bassen jeg har er den bassen alle er ute etter. Det er den IKKE.
    Men jeg liker å tro at de fleste ville foretrukket denne kontra subber som koster under 10.000kr.
    Så har man litt verktøy og sted å bruke det og tid så er det bare å sette igang.

Har man ikke basser liggende så for man greie elementer fra 1000 lappen.
    Og selv kjøpte jeg fres og slipemaskin fra biltema til under 800 kroner. Og det er det absolutt verdt.

Så tar man mine kostnader og hiver inn 2 elementer til 1500 kr stk +verktøy så ender man på under 15.000 kroner for 2 subber
    med inne hifi elementer. Her kan man også spare nesten tusen kr på å kjøpe hele plater og kutte selv.
    Men regn med mere jobb på tilpasninger og sliping.

Dette er fortsatt dyrt men ved tanke på at tilsvarende sub med tilsvarende matrialtykkelse(44mm mdf) og element og forsterker,
    vil fort koste 2-4 ganger så mye. Og da kan du ikke bestemme målene selv.......

Det er da dette blir billig.

Man kan også spare 4000 kr på å kjøpe ds 4 istedenfor ds 8 plateforsterker. Da inne hifi elementer ikke nødvendighvis trenger så mye power.
    Da er man nede i 10.000 kr hvis man kapper selv da innkludert verktøy og lim maling osv.
    Og dette er 2 SUBBER!!!!
    Sist endret av carisma; 02-18-2014 kl 18:29

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger bilde av selvbygger resultatet

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. Den er helt lik din bare med en 12".

Det var ikke type sub som var topicen her. Men heller at man kan komme langt med egen innsats og ideer.
    Kontra og kjøpe noe ferdig.

Men innvendig mål er 35cm x 35cm x 35cm med dobble 22mm mdf.
    Lukket kasse. 530 watt på forsterker i 8 ohm . 12"boschmann bil element.

Men det var intresant å se/høre samme kasse hos deg med 10" seas og slave.
    synd det ikke funket å ha den forran i kinoen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare nysgjerrig på utseende med 12" i kassa er jo et ganske heftig element du har satt inn.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av basskasser og valg rundt dette-cam00999-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Det var det jeg tenkte, den ser jo helt rå ut med det elementet montert i kassa. Må si at med selvbygger bass er det mye og hente pr krone istedenfor og kjøpe ferdig. Ser kjempe bra ut dette Carisma

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av basskasser og valg rundt dette-image-jpgBare til sammenligning siden vi har bygget samme kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ble bilde opp ned??? Ikke det før det ble lagt inn...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nevne at responsen på bassen til Carisma har forbedret seg kraftig ettersom elementene har blit spilt inn. Han har meget god respons ned til 21hz før den begynner og rulle av nedover med 6db på 20hz. Mye og hente på innspilling av elementer med andre ord.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Tror det også var plassering av mikrofon. Hadde den
    På fotskammelen før
    Nå var den nesten i øreposisjon
    50 cm lenger bak og noe opp

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde for morro skyld å putte en sub bak(har bare en lang kabel)
    Det ga mere dunke bass i lytte posisjon+ at den spilte noe høyere.
    Men rett forran tvn ble det nesten helt borte.
    Når jeg så slo på subben foran ble det noe bedre.
    Må innrømme at jeg hadde noe lite tid å justere på. Barn og kone problemet
    Fikk det ikke til å bli bedre enn to forran.
    Men potensiale var der. Og med romkoreksjon og fase/ avstand justeringer hadde nok dette blitt bra.

Men er ganske fornøyd med 2 forran.

Men må si det spilte fint hos deg også tollereren.

Så Gravity i går og der er det mye dypbass. Deilig å kjenne bassen godt. Føles som gulvet skal til
    å opne seg

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tollern Vis post
    Hvorfor ble bilde opp ned??? Ikke det før det ble lagt inn...
    Slutt å tull. Bare å innrømme at den fungerte best i taket.
    Helt ute av veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Nå har jeg to i taket da...

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst!!!!???

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 02-12-2012, 20:57
  2. HTPC bygging, HK og CPU valg?
    By royrov in forum Generell HTPC
    Svar: 15
    Siste melding: 08-06-2009, 12:22
  3. Basskasser
    By Folkvord in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-05-2008, 02:28
  4. Spørsmål rundt bygging av romperister
    By gpt33 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-06-2007, 15:53
  5. Trenger erfaring med PA høytallere/basskasser.
    By Ruzle in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-19-2006, 15:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •