Jeg vil ha skikkelig punchbass rett i brystkassa. Bygge noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg vil ha skikkelig punchbass rett i brystkassa. Bygge noe?

Har per idag en SVS PC12-NSD, Klipsch RF-62 og RC-62. Men det er null trøkk i lyden. Joda, SVS'en kan fint lage jordskjelv. Er greit fornøyd med den delen. Men anlegget generer ikke noe deilig punchbass. Savner det veldig. Har nå et stort sprang fra dypbass til mellomtone. Klipchene er skikkelig daue. Så har fundert på å skaffe en bedre sub. Mye gøy som bygges med bl.a Dayton RSS390HO-4 15", PD.186 etc. Men så har jeg jo fått øye på slike ting som Miles, mini Miles, Tempest. Kanskje de (eller lignende) er bedre til mitt formål?
    Hva anbefaler ekspertene? Rommet er stua på ca. 25 kvm. Tydligvis et vrient rom bassmessig. Har per dags dato bare en stusselig Yamaha RX-V1067, men det kan utvides med noe mer spenstig om nødvendig. Mer kraft hjelper ikke per idag (har prøvd).

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål frekvensrespons først og jobb deretter med plassering. Du burde ha ok trøkk med oppsettet ditt. Mistenker at du sitter i et nullpunkt i forhold til den viktige mellombassen. Da er ikke bare membranarealet løsningen.
    En bassløsning som kan deles høyt kan være fornuftig, men du bør uansett begynne med målinger og plassering.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med og bytte ut høyttalere
    vis du liker klipsch og forsatt vil ha det så kan du jo se nærmere på rf-7 mk2 tror det skal holde lenge med disse. har selv aldri hørt de. men har eiet et par rf82 med parasound og syns det trøkket godt.
    bør nok ha en strømsterk effektforsterker til disse. rundt 200-300 rms i 8ohm.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte RF-62 fordi mange sa at de hadde skikkelig trøkk også. Her til meg er de like brutale som 2 uker gamle kattunger.

Har hørt den om flytting og målinger før. Ja, jeg skal gjøre et siste forsøk med plassering til helga. Har flyttet en god del, men aldri fått nenveverdig forandring i lydbildet. Har prøvd å lese meg til målinger, men har ikke skjønt noe av det og har ikke noe å måle med. Jeg trenger en skikkelig idiot-guide. Er dessverre ikke noe inne på det tekniske når det gjelder lyd. Vet bare at jeg liker det.
    Men selv om de hadde ytet perfekt, kan dette utstyret gi noe særlig brystkassetrykk? Det er visst skikkelig vanskelig å få den der nydelige kinobassen hjemme av det jeg har hørt.
    Og det er jo gøy å bygge ting også da. Spesielt i disse kalde og mørke vinterkveldene. Og om man kan bygge noe som gir mye mer for pengene enn ferdigvare, desto bedre.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når har 6" elementer trøkket skikkelig godt? det begynner ikke og trøkke godt før du er oppi 8". folk opplever skikkelig trøkk forskjellig.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    når har 6" elementer trøkket skikkelig godt? det begynner ikke og trøkke godt før du er oppi 8". folk opplev
    er skikkelig trøkk forskjellig.
    Plassering, romsize å elektronikk det.
    Prøv å bygg to 15" subber, PA elementer feks celestion elementer, og stack dem så de kommer i hodehøyde her har du et element som passer perfekt til det du er ute etter! http://www.ljudia.no/hyttalerelement...-tomme-c96814/

EDIT: ops, skiveleif
    Sist endret av joakimpatos; 01-29-2014 kl 22:48

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sitter midt i rommet kan dette være problemet. Midten av et rom pleier som oftest å være et stort nullpunkt for bass. Da hjelper det ikke å flytte høyttalerne heller. Om dette er tilfelle ville jeg prøvd å trekke sitteplassene lenger frem eller tilbake i rommet. Om du sitter i et nullpunkt vil det ikke hjelpe så veldig mye å bygge noe, med mindre du bygger et par basstårn med linjekilde som prinsipp. Det har en tendens til å ordne veldig bra opp i mellombassen.

Anbefaler at du følger Orso sitt forslag. Mål først, så finner du ut hvor problemene dine ligger. Folk her på forumet hjelper deg med å tolke målinger hvis du ikke skjønner det helt.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sitte i nullpunktet var en tabbe jeg gjorde et par år faktisk :P Har lært den leksa i allefall. Nei jeg sitter med ryggen inntil veggen. Subben står i hjørnet 30 cm fra meg. Lenger unna, så faller bassen dramatisk. Høytalerne står nok ikke idéelt selv om de også har vegg bak seg. Er derfor jeg skal teste et par oppsett til helga. Problemet er at møblerer jeg i lengderetningen av rommet, så kommer jeg så himla langt unna tv'n. Må bytte til projektor da. Men skal teste for lyden sin del.

Skal sjekke ut celestion-elementene.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her et det et veldig bra element http://www.ljudia.no/hyttalerelement...dx-8r-p716550/ jeg har hørt to av disse stacket, og det eneste som har vært i nærheten av det trøkket er cerwin vega PRO je36cx

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si 3 ting rundt dette.
    1 det høres ut som rommet ditt er vanskelig bassmessig. -har hatt noe av samme problemet i kinoen min. Svs subbene ristet grunnmuren, men rf-82 hadde null trykk i bassområdet. For meg lå problemet i gulvet. Gulvet "sviktet". Stivet av gulvet, la laminat og vegg til vegg teppe oppå, resultatet ble helt topp.
    2 rf-62 er i stand til å lage liv, hadde selv rf-52 i stua 55kvm, null problem å riste hele huset. Matet de med 2x100w rotel.
    3 innen diy kan du lage veldig mye moro, men samtidig kan du kjøpe deg en klipsch rsw10d, den tar springfart og tupper deg rett i brystkassa. Dukker ikke opp på brukten så ofte, men finner du en kommer du langt med 5000,- og det er den lett verdt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leier kåk, så ikke noe jeg kan gjøre med golvet annet enn flytte på det ene teppet som dekker 1/3 av rommet. Vet ikke om det vil hjelpe å legge det forran høytalerne? Vil jo være mye udekket flate. Jeg vet kåken er døden for bass. En kompis tok med sin identiske SVS-sub. Selv med to ble det da ikke særlig mer trøkk.

Gir Celestion bass av typen punch (mellomtonebass?)? Er som sagt ikke ut etter mer jordskjelv akkurat nå (men tar det jo gjerne med på kjøpet). Og hva gjør denne bedre enn de andre jeg nevnte?

Klipsch rsw10d så nå lekker ut iallefall. Kan være et alternativ. Man kan ikke lage noe nevneverdig bedre selv for den summen? Er ikke NØDT til å bygge noe selv. Men jeg liker det og er alltid ut etter å få mest mulig for pengene. Kan jeg bygge en høytaler/sub som ville kostet fem ganger mer å kjøpe, gjør jeg det. Så fremt at den dekker behovet midt selvsagt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å ta vekk teppet? Tviler på at det spiser bassen din, men hadde faktisk en sofa som spiste bass for noen år siden. Du har nok mye igjen for å kjøpe en radio shack db måler. Da kan du følge kalibrerings guider som ligger her på forumet. Det gjør under med lyden.
    Står frontene dine på spikes?
    Hvilken frekvens deler du høytalerene på yammisen?
    Blir det noe bedre/værre hvis du kjører pure direct?

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Celestionet gir den virkelig typen punch (smekkbass) som det høres ut som du er ute etter, selv med en enkel av de så kjenner du det sparker i brystet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Yamaha reciver for et par år tilbake(RXV 3800), og på den hadde jeg (vanskelig å forklare) Sideinnstillinger på hvor fet bassen skulle være... Altså ikke bare justering opp eller ned, men sideveis(bredere bassbilde av mangel på bedre ord) Mellomgulvtrykket hadde jeg da frekvenskurven var på det tynneste. Da kom den bassen klart fram. Ikke sikkert Yamahaen din har disse innstillingene da, men kanskje verd et forsøk å se etter...

Det andre er at du skriver at du har forsøkt mere strøm. Isåfall hva gjorde du av innstillinger på reciver da du testet? Om du ikke har prøvd det, så ville jeg ha koblet ut alt av dynamiske komprimeringer, satt høyttalernes crossover på 40hz, vært sikker på at bass out står på front+lfe, og ikke kun lfe, og prøvd igjen med effektforsterker. Kanskje en annen modell en den du prøvde.
    Som regel er det den mellomgulvbassen som man mister ved å bare kjøre reciver på høyttalere. Den bruke å komme med renter når høyttalerne får nok strøm
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppet ligger for tiden ikke der anlegget er. Ligger under sofaguppen ved siden av. Kom nå på at bassen fikk seg et aldri så lite løft etter at sofagruppen og teppet kom i hus. Før stod det bare et pc-bord borti kroken der. Sofaen dempet nok en hel del og det var sundt for bassen tydligvis. Om det var sofaen, teppet eller begge deler, vet jeg ikke.
    Frontene står ikke på spikes.
    Kjører 80 Hz på crossover. Mer gir bare mer konstant brumling. Mindre gir ikke overraskende mindre bass i høyere frekvenser.
    Pure direct gav faktisk mindre lydtrykk.

Har ikke noe instillinger for sub annet enn crossover.
    Hva jeg gjorde av instillinger når jeg testet med effektforsterker husker jeg ikke. Men testet nok det meste. Husker ikke hvilken type det var.

Må vel nesten bare investere i en lydmåler. Kommer ikke utenom. Lettere for andre å fortelle meg hva jeg gjør galt da.

Men når alt kommer til alt så ble det nevnt at det vel er begrenset hva noen 6" elementer i Klipsh'ene mine klarer å gi. Så er det som (du) joakim sier beste alternativ å bygge meg en (eller to) subber? Blir ikke høytalerne et svakt punkt i dette oppsettet? Er jo noen heftige byggetråder for høytalere som tydligvis rasserer hus, men gir kanskje ikke akkurat den lyden jeg er ute etter? De må også ha subber (altså foruten den opplagte dypbassen de også må ha sub for)?

Ved kjøp av hyllevare er RF-80 nevnt. Men hva med noe heftigere slik som f.eks. Cerwin Vega (er vel som å banne i kjerka å skrive det navnet)? Jeg er pure hjemmekinomann. Musikk har ikke noe i denne ligningen å gjøre i det hele tatt om det forandrer noe.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub, høyttaler whatever vil ALDRI låte likt i 2 forskjellige rom.
    Så "denne funker knall hos meg" sier i grunn ingenting om hvordan den vil yte noe annet sted.

Som sagt over, mål frekvensresponsen i rommet og finn ut hva du faktisk savner. Folk oppfatter "punch-bass" forskjellig.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles Radioshack fra Avshop som gjelder?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er helt kurant den! bare husk på å legge inn kalibreringsfila til den i rew før du måler.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke å banne i kjerka, og faktum er at CV kan være en kanon morsom musikk/filmformidler på sine premisser. Så lenge man ikke er ute etter finesmecker lyden som de fleste høyttalere prøver på, men vil ha en høyttaler som spiller... Vel høyt! og ikke så mye mer en det, så er de jo midt i blinken(så lenge naboene skrur av høreapparatet, eller bor noen km unna da)

Er vel den høyttalerlevrandøren som man enten elsker eller hater okkesom. For deg som er vant med Klipsch, så vil det nok bli en nedtur da rf serien spiller mer rafinert en selv xls serien til CV
    På meg så høres det ut som du på en måte har vokst litt ifra høyttalerne dine, det og at de får for lite effekt.
    Trives selv med litt størrelse på høyttalerne, og har kjørt enten 8" eller 10" basser i frontene de siste ti årene. Rett og slett fordi det gir MYE lyd, og den lyden jeg er ute etter, så å gå på en større "sko-størrelse" på høyttalere er noe jeg vil anbefale deg uansett på sikt.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har nok helt klart vokst ifra disse høyttalerne. Vil derfor opp på noe solid stuff. 10"+ kanskje. Derfor jeg vil bygge noe. Høyttalere av den størrelsen koster jo 2-3 månedslønner. Koster noen kroner disse DIY-krabatene også, men langt ifra like mye. Så om jeg kan komme unna med å bygge høyttalere i første omgang, så hadde det vært knall. De tar litt mindre plass en sub'ene jeg fantaserer om og fått tips om her inne. Er bare litt usikker på hva jeg skal velge: sub eller høyttaler og hva.

Har lekt meg litt med omrokering idag og jeg får noe trøkk. Mer av den typen jeg liker slik det står nå. Men jeg må ha et helsikkes til volum for at det skal merkes skikkelig. Skal få tak i en db-måler og forske. Nok er nok! Irritert meg over lyden i nok år nå.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Punchbass med PA1550.
    By RogerB in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-31-2011, 22:06
  2. hvordan få punchbass??
    By Faller in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 85
    Siste melding: 07-07-2009, 01:34
  3. Savner trykket i brystkassa
    By octane in forum Høyttalere