Jeg vil ha skikkelig punchbass rett i brystkassa. Bygge noe? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann, der kom den gutten også ja =D
    Har ikke kjøpt noe enda. Styrer litt med hva jeg trenger fra den pakken kontra hva det koster å få faenskapet over hit. Er jo ikke noe problem å lage kassene om jeg har fullverdig tegning. Blir bare teit å betale tusenvis av kroner for å få sendt noe mdf over atlanteren, så sant det blir mye billigere å lage selv. Men det ser også ut som om crossoveren (regner maed at det er delefilteret?) ikke er sammensatt, men kommer i deler. Er det vanskelig å sette dette sammen? Har ikke noe finelektronikerfaring å snakke om.

Men jeg sikler veldig på et par Tempest ja. Miles ble litt mye kronasje på dette tidspunkt. Skal få gjort noen målinger også først før jeg tar noe endelig steg.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Heisann, der kom den gutten også ja =D
    Har ikke kjøpt noe enda. Styrer litt med hva jeg trenger fra den pakken kontra hva det koster å få faenskapet over hit. Er jo ikke noe problem å lage kassene om jeg har fullverdig tegning. Blir bare teit å betale tusenvis av kroner for å få sendt noe mdf over atlanteren, så sant det blir mye billigere å lage selv. Men det ser også ut som om crossoveren (regner maed at det er delefilteret?) ikke er sammensatt, men kommer i deler. Er det vanskelig å sette dette sammen? Har ikke noe finelektronikerfaring å snakke om.

Men jeg sikler veldig på et par Tempest ja. Miles ble litt mye kronasje på dette tidspunkt. Skal få gjort noen målinger også først før jeg tar noe endelig steg.
    Deler på Miles har økt litt ser jeg. Du må nok regne ca 12 000,- per stk i dag. Jeg har dog enda ikke sett noen som har angret på denne høyttaleren enda, men det er mye
    cash på en gang.

Bygging av delefilter tror jeg at jeg ville ha brukt Dynabel til å lage de. Greie priser, god service og ok kvalitet. Det er vel ikke noe hjernekirurgi så det kan vel lages hjemme i stuen også.
    Med dine DIY-skills så er jo dette nødt til å bli bra. Har du spillmaskinen din enda? Den var fet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står "assembled crossovers" i menyen til venstre. tegning er på produktsiden.
    de vil sansynligvis ha grei midbass i de fleste situasjoner, men lurer på hvor mye det vil hjelpe om rf62 ikke holder, i ulike plasseringer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så nå at man kan kjøpe ferdige delfilter. Koster 130 ekstra, så er en no-brainer.

Arcademaskina står i biter ute på verandaen nå. Tok så jævlig mye plass, så tenkte jeg skulle lagre den der ute. Men det manglet 5 mm i døråpningen til at de gikk ut, så da sa jeg "fuck it" og bajonettsaga kom frem. Bygger nok en ny versjon, litt mer kompakt, når jeg får egen kåk ned snikkarbod en gang i framtiden.

Så Tempest sin 12" er ikke bedre enn RF62 sin 6" på midbass? Skulle tro de ble knust, men jeg har jo som man kanskje har oppdaget ikke noen stor kunskap om dette.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er, som det er blitt nevnt noen ganger, rommet som bestemmer en hel del her. Noen rom er håpløse. Det er med andre ord ingen garantier med det ene eller det andre.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å løse en motfase/kanserling av frekvenser med å øke "gain" blir som å pisse i jævla sterk motvind..
    The harder you try, the worse it gets

Derfor kan en enkel måling av rommet, leke litt med plassering og vinkling av høyttalere viktig. Er ikke alltid det å kjøpe noe nytt er gullfasiten.

Edit: Måtte visst snu vindrettningen
    Sist endret av uGn; 02-05-2014 kl 12:18

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å vente på mic'en, som nå er sendt, så jeg får gjort noen målinger.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn Vis post
    Å løse en motfase/kanserling av frekvenser med å øke "gain" blir som å pisse i jævla sterk medvind..
    The harder you try, the worse it gets.
    Pisse i medvind er vel ingen sak...

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere nevner, vent med å kjøpe inn nye høyttalere til du har fått målt rommet ditt. Det kan spare deg for veldig mye penger. Sitter du et nullpukt ( utfasing pga romnode ) så er det forandring av plassering av deg selv og eller ht som er middelet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Pisse i medvind er vel ingen sak...
    Nei, det er vel heller anbefalt av de fleste fagfolk.

Ellers må jeg si jeg liker avataren din, tommelom
    (Hilsen en gammel Amiga-rakker)

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Nei, det er vel heller anbefalt av de fleste fagfolk.

Ellers må jeg si jeg liker avataren din, tommelom
    (Hilsen en gammel Amiga-rakker)
    8-D Good times, good times 8-D

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være verdt en kikk denne tråden tommelom.

http://www.avsforum.com/t/1397833/wh...mid-bass-punch

Most people have heard that "punch" in a live or outdoor setting. This is no coincidence. It is because a large space allows for a smoother response over that 50-120hz range. In small rooms, the 50-120hz region is much more difficult to get flat and the vast majority of systems have an ugly response in that region.
    I think this beginning of this thread covers it well. Everyone wants a speaker, subwoofer, super amp, driver X, specific alignment, driver type, uber amp, etc to solve the missing midbass problem, but the reality is that there are many factors at play and in my experience, the biggest issue is in room response from 50-200hz or so.

It should be mandatory that anybody asking on a forum where to find the elusive "punch" show a listening position full range frequency response measurement with each individual speaker combined with the sub along with the L/R or L/C/R all playing with the sub. You already have the answer and no uber-horn 10k watt amp super speaker is going to fix the plethora of nulls from boundary reflections and room modes almost always present. Fixing these response issues is no small task and probably the toughest part of small room sound reproduction (please put down the EQ).

Notice that it is exceptionally easy to produce this thump at rock concerts. A properly setup live show will have a completely smooth response from 50-200hz. There are no room modes or boundaries to screw it up. Many people assume it is the pro drivers but, although I'm a proponent of pro drivers, the driver doesn't matter if the room sucks away the content. The biggest difference between home and concert is the space, not the equipment.
    Sist endret av teddytusen; 02-05-2014 kl 18:40

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Typisk! Når jeg nesten hadde bestemt meg for Tempest 12, så ser jeg at Fusion 15 Sentinel er i salg. Har egentlig ikke råd til dette, men når jeg nå omsider skal ta et krafttak for lyden, vil jeg ta det så langt jeg kan og ikke angre. Værste følelsen jeg vet er den "Hvorfor pokker brukte jeg ikke den liten slanten ekstra! Dette ble ikke helt det jeg tenkte."
    Ja, må få høre med Strike Ace om hvordan bassen er om han har denne.
    Vanskelig å vite hva slags type bass andre liker, men jeg kan si at jeg absolutt liker bassen i Tempest'ene.
    I forhold til pris/ytelse så tror jeg det er meget vanskelig å finne alternativer som er billigere og samtidig like gode på punch.
    Eminence Delta Pro 12a elementet ble vel egentlig testet som en erstatning for et Deltalite element hvis jeg ikke husker helt feil.

De ble ganske overrasket over ytelsen vs pris på Delta Pro 12a elementet.
    Spesielt dynamikk/punch ble fremhevet som positivt og det kan jeg skrive under på når som helst.
    Noe av det negative er at Delta Pro 12a ikke er like god i mellomtonen som de andre.

Ved lyttetester mellom Deltalite og Delta Pro så ble det faktisk foretrukket å høre på Delta Pro elementet, muligens på at den var mer dynamisk og livlig.

Tempest'ene har en liten svakhet hvis man ikke har subber som tar seg av det som er under 80hz når man spiller høyt.
    Lave frekvenser som krever lengre slaglengde gjør at 12" ikke strekker helt til, men da må man spille høyt...
    Jeg deler pr i dag på 50hz mellom fronter og subber, og synes ikke at høyttalerene sliter før jeg spiller opp mot det høyeste.
    Kompressjonsdriveren gir seg ikke så det er ikke noe å tenke på.

Jeg har et rom på 3.6bredde og 4.3lengde dvs 15 kvadrat. (2.20 takhøyde tror jeg) og er ikke i utgangspunktet ikke spesielt bra på punch.
    I forbindelse med målinger og kalibrering så har jeg funnet ut at høyttalerene trives ett stykke ut fra fremvegg og sidevegger.
    Pga rommet så ble det Tempest på meg, men jeg så også på Sentinels.

Hvis du har plass og liker å spille høyt med mye bass så er kanskje Sentinels bedre ved høyere volum.

Tror ikke du gjør noe feil ellers ved å velge Sentinels eller Tempest.

Et par med Tempest kom på ca 8000,- ferdig fraktet, fortollet, med MDF, finish + + +

Hvis du skal bestille fra DIYSoundgroup, så angrer jeg ikke et sekund med å bestille kit'et der front baffle følger med i MDF.
    Utrolig greit å montere med denne platen ferdig og kapping/fresing av de andre platene blir nesten en lek...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom over denne posten på PartsExpress:

The Denovo DNA-360 and SEOS Waveguide were made for each other - literally, not figuratively. They were actually designed together to produce an extremely flat frequency response. This combination is the best compression driver / horn combo I have ever seen and it was a real honor to work with something so refined. I benefitted tremendously from all of the work performed by the really smart people who did the development of these waveguides. Technically speaking, the DNA-360 and SEOS 12 waveguide compares to the original Klipsch driver and horn about as well as the computer your are on now compares to a TI 286, especially in terms of linearity of frequency response, constant directivity, and distortion. There are drivers and waveguides that cost several thousand dollars alone that do not compare to these in absolute performance. No kidding.

As a designer I merely had to match this excellent driver up to a woofer, but crossovers and subwoofers seem to be my niche, so i gave it my best shot. I originally started looking at some uber-expensive high-end prosound drivers, but most of them were not designed to produce much low end extension. I found the Eminence Definimax with its linear response, shorting rings for low inductance and low distortion, and it could reach a solid 40Hz (or lower) in a reasonable box. It was also less-expensive than many of the othe drivers that I was considering, but looked to perform better. (I am all about better, and less about brand names and high dollar sound). I designed the "Zephyr" as a very flat, extended, 95dB, low distortion speaker using the Definimax.

Then I decided to design something at a little lower price point that had a bit more punch to it. After playing around with different drivers I went with the Eminence Delta Pro 12-A after several recommendations. To my surprise this driver really performed well beyond its price. It's more efficient than the definimax, so I used that extra efficiency to shift the tonal balance a little more toward the low end since the Delta Pro looked to only reach about 50Hz. The speaker really surprised me then and gave me one of the best sounding high efficiency (98 dB) speakers I have ever heard in my life. If I didn't have so many speakers already (and one set is a fairly high efficiency set of towers with Focal drivers and Scanspeak tweeter) I would seriously consider building a furniture grade set of cabinets and living with a pair of Tempests as my personal reference high efficiency speakers for many years to come. I still may. They way-out-performed my expectations, and I don't blubber over all of the speakers I design, because all of them have compromises, but these really sound great in my opinion.

Just a few personal comments on the topic.

Jeff

Fant også artikkelen vedr sammenligning Tempest vs Alpha 12 Zephyr. (Eminence Definimax 12" element):

The Zephyr is flatter and has lower overall distortion. The Tempest has more midbass power and a tonal balance that favors the mid to upper bass a bit. The Zephyr is arguably the more accurate of the two. However, and I hate to it, but when I was going through my classic rock library I found the Tempest more enjoyable and appealing to me personally and it's the one I would choose for myself. Others have chosen the Zephyr and have given me some wonderful feedback. All I can do is tell you the difference and let you go with what seems right to you.
    Kilde: http://techtalk.parts-express.com/sh...ion-12-Tempest

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir bestilling, så går jeg nok for Tempest. Er nok mer enn kraftig nok til dette rommet. Til bass under 50 hz så har jeg jo SVS PC12 som kan få hele huset til å riste. Så ikke noe problem med den bite om man bare får utnyttet den optimalt.
    Hadde egentlig vurdert å bestille uten front, da jeg regnet med at det ville bli betydelig dyrere med frakt. To sett kommer seg jo på ca. 5400 kroner. Så da betalte du 2500 kr. i frakt??? Det er jo vanvidd.

Ja, den midtbassen har jeg hørt er vanskelig i små rom. Og det er ikke flere måter å møblere på. Så om jeg skal få bedre lyd, så må jeg nok gjøre noe med rommet. Om det lar seg gjøre da.
    Men man skal ikke se bort i fra at etter at jeg har målt, så vil dere fortelle meg at "Hva er det du fabler om? Dette er jo helt normale verdier. Forventer du mirakler??"

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et par mdf baffler med to store høler i veier ingenting. man regner normalt ikke fraktkostnad på kiloen heller, men i vektklasser.
    kan skaffe deltapro via norsk distributør, men de koster 1900kr stk fra evenstadmusikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg betalte ikke 2500,-i frakt.

Sjekket faktura fra JetCarrier og selve frakten kom på 1566,- for 2 kolli.
    De inneholdt 2 stk Tempest kit (med MDF front), 1 stk Fusion 8 MTM kit (med MDF front) og 2 stk Fusion 8 kit (med MDF front)

Når jeg sier at mine Tempest kom på ca 8000,- pr par så er dette med ALT.
    Koster litt med MDF, maling, ledninger, terminaler, lim, skruer, dempemateriale + +

EDIT: bare ikke glem moms på kjøpesum og frakt. Dette har jeg medregnet her.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, regnet moms jeg også. Blir kanskje rundt en 1000-lapp i frakt da. Det kan jeg leve med. Skal prøve å få vekt og størrelse på kolli så jeg får regnet ut hva Jetbærer vil ta.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Nei, jeg betalte ikke 2500,-i frakt.

Sjekket faktura fra JetCarrier og selve frakten kom på 1566,- for 2 kolli.
    De inneholdt 2 stk Tempest kit (med MDF front), 1 stk Fusion 8 MTM kit (med MDF front) og 2 stk Fusion 8 kit (med MDF front)

Når jeg sier at mine Tempest kom på ca 8000,- pr par så er dette med ALT.
    Koster litt med MDF, maling, ledninger, terminaler, lim, skruer, dempemateriale + +

EDIT: bare ikke glem moms på kjøpesum og frakt. Dette har jeg medregnet her.
    Jeg betalte 840,- i ren frakt med JetCarrier, men det var bare 3 stk Tempest-kit. Dette er vel muligens litt nærmere det du evt skal bestille? Så da vet du sånn ca hva frakten kommer på for deg.

Med mva og kolliavgift (45,-) kom totalen på 2349.51,- fra JetCarrier i mitt tilfelle.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Da vet jeg hva jeg har i vente. Blir jo ikke så ille. Tar nok med frontene da. Om det blir kjøp.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Punchbass med PA1550.
    By RogerB in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-31-2011, 22:06
  2. hvordan få punchbass??
    By Faller in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 85
    Siste melding: 07-07-2009, 01:34
  3. Savner trykket i brystkassa
    By octane in forum Høyttalere