Jeg vil ha skikkelig punchbass rett i brystkassa. Bygge noe? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, man sparer ganske mange kroner på å bygge selv. Har aldri gjort det selv(mangler tålmodighet og strøk i sløyd) Men man får jo byggesett som er meget gode i forhold til pris, og som spiller like bra som høyttalere langt over i prisklasse.
    En morsom høyttaler som ikke koster mye i dag på brukten er likevel og et alternativ.

http://www.finn.no/finn/torget/annon...archQuery=Dali

http://www.finn.no/finn/torget/annon...archQuery=Dali

De siste der hadde jeg selv inntil for et år siden. Morsom høyttaler med sykt mye punch og flott allroundlyd! Her får du jo komplett pakke med høyttalere og effektforsterker! Match made in heaven vil jeg si!
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg var i samme situasjon som deg. Har B&W 803 fronter og bygget meg en stor 180liters sub med et 18 Aurasound element og en 1000w (4ohm) plateforsterker.
    Jævlig bra bass, og klarer fint å riste rommet så det skrangler i både sofa, ovner og bilder - men allikevel kom ikke rytmefotdn i sving. Det manglet liksom noe.

Jeg investerte i 2x 15 servo-sub kit fra Rythmik Audio. Disse kan bygges inn i en 100liters kasse.
    Jeg ferdigstilte den første for ca. et halvt år siden. Ingen tvil om at 18" kan gå typere og høyere, men det er heller ingen tvil om at denne er bedre på trøkk og rytme. Merker stor forskjell!
    Forventer jo at dette skal bli enda bedre når nr. 2 kommer på plass.

Så et slikt bygg er en mulighet - og det vil nok hjelpe. Om det får deg i mål vet jeg ikke - det kommer nok an på forventningene dine.
    Den mest kontante og faste bassen jeg har hørt var fra en dipol HT som var ca 2m høy og 1m bred (mesteparten i glass, så den så ikke så høy ut) - med massevis av 6" eller 8" elementer. Kanskje du skulle forsøke deg på noe slikt?
    Har også sett endel basstårn med for eks 4 eller 6x 8" eller 10" elementer - det er jo også en mulighet du kan teste ut. Personlig har jeg tro på at brystkassetrykk best kommer med flere litt mindre elementer, mens virkelig dyp bass tror jeg bedt kommer med store elementer.
    Valgt løsning vil jo også avhenge av økonomi. Måling av frekvenskurve og bruk av EQ er jo også "must have" uansett løsning.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å tilegne egenskaper basert på elementstørrelse er en i beste fall usikker øvelse... Her må hvert enkelt element, og konstruksjonen de står i testes. En 8" kan fint gå dypt, og en 15" kan gi slam. I massevis.

Plassering av deg selv, og høyttalerne i rommet har mye å si. Mange sier at de har prøvd "alt", men det tar jeg som regel med en klype salt. Om høyttalerne uansett må stå på samme sted, og du uansett må sitte på samme sted, så er sannsynligheten for at bytting ikke hjelper ganske stor.

Lag deg plattformer med hjul. Sett høyttalerne oppå disse. Da er det fort gjort å flytte de, og du setter ikke merker om du bruker spikes. Husk at lyden kan forandre seg når du flytter høyttalerne ned på gulvet igjen, men du får i alle fall en ide. Test høyttalerne med og uten spikes. Test med avkobling istedet for kobling. Tangen anbefaler feks slange til trillebårdekk, med lite luft.

Sjekket dette?

Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme
    vær sikker på at bass out står på front+lfe, og ikke kun lfe
    Edit: hvor bor du? Kanskje noen har lyst å hjelpe deg med plassering/kalibrering?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Leser i tråden din at du sitter helt inntil bakveggen, og at du merka at du får mer trøkk i bassen når du fikk inn sofa? I så tilfelle så høres det ut som om du sitter i en kansellering, refleksjon av lyden mellom direktelyd og reflektert lyd fra bakvegg.

Det er lett å finne ut av. Spill bare av musikk. sett deg i sofaen og hør på musikken, spes bassen siden det er den du sliter med. Sett deg på kne og gå fremover mot anlegget. Forandrer bassen seg da?

Husk også at rom moder, vil skje, både på langs av rommet, på tvers av rommet og faktisk også i høyden av rommet. den eneste måten å gjøre noe med de på er å enten flytte på hvor du sitter, eller flytte ht evnt sub. Romkorreksjonen i reciveren din, har du skjekket med måleband at den har gjort en god jobb? Har du prøv å justere på fasen på subben din?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Hei
    Jeg var i samme situasjon som deg. Har B&W 803 fronter og bygget meg en stor 180liters sub med et 18 Aurasound element og en 1000w (4ohm) plateforsterker.
    Jævlig bra bass, og klarer fint å riste rommet så det skrangler i både sofa, ovner og bilder - men allikevel kom ikke rytmefotdn i sving. Det manglet liksom noe.
    Skjønner hva du mener. Jeg har selv 2 stk Aura 18" i hver sin lukket kasse.
    Brukte først 1 EPX4000 på begge men da jeg testet med 2 stk (1 brokoplet på hver) så ble det markant bedring av punch.
    Iflg målinger så skal EPX4000 yte 1900watt på 1KHz brokoplet i 4ohm men ikke stabil nedover i frekvens så forsterkeren tåler ikke all verdens.
    Mulig at hver sub får 1600-1700 watt kontinuerlig på det meste.

Er imponert over kontrollen på disse Aurasound elementene og de gir grei punch også, men de er ikke som Tempest'ene

Store elementer av typen Long Throw elementer er ofte tunge pga membran må være ekstra stivt og krever mye strøm for å holde kontroll på de.
    Store elementer av typen kort slaglengde har ikke så stort behov for å være så stive og med en kraftig motor som klarer å holde kontroll på en lettere membran så er det lettere å få god dynamikk.

Vurdere selv å bygge meg et par PA kasser med 18" for å ta frekvensområdet 40-80 +/- slik at jeg avlaster forsterkerene til subbene og får bedre dynamikk i det området.

Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Fremdeles Radioshack fra Avshop som gjelder?
    Tror jeg ville heller ha gått for UMIK1 fra MiniDSP hvis du skal bruke den med PC og måle hele frekvensområdet.
    Jeg har Radioshack og den er for så vidt grei den men den er ikke så nøyaktig som UMIK1 i høyere frekvenser.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bestille en UMIK1 og måle dette helvetesrommet. Da kan folk forhåpentligvis bli mer klar over hva det er jeg trenger: fete høytalere eller kjappere? sub.

Har plassert anlegget i alle de konfigurasjonene som går i denne leiligheten nå. Det som funket best var faktisk speilvendt av åssen det stod. Basstrykket smeller inn i stolryggen mer enn noen gang. Får noe punchbass også, men det er ikke stort. Den kraftigst når jeg stiller meg helt forran tv'n midt i mellom høytalerne. Der begynner godfølelsen å komme. Er kanskje noe å hente med litt sub-flytting, men har hatt den alle steder nå og det har ikke vært bedre enn nå. Og ikke så mye verre heller. Må bare rett og slett sitte omtrent oppe på den. Den er faktisk nærmere enn det ser ut som på bildet. Er ikke helt riktig skala.

Kan se ut til at jeg har fått ut det jeg kan av det utstyret jeg har, og nok kan tenke meg å prøve med den nevnte utvidelsen. Tek brenner tydligvis for Rythmik Audio., mens Strike Ace heller mot Tempest (link?). Andre innspill til mitt dilemma?

Finner ikke noe om LFE i menyene mine.

På bildet under ser dere åssen oppsettet er nå. Har senter under tv'n. Sitter ikke i sofaen å ser, men den hadde som sagt en god effekt på bassen når den kom i hus.

Skal teste med spikes og slikt etter hvert også.

Bassen varierer noe med høyden. Svakest ved golvet og noe bedre fra hodehøyde og opp. Fasen har jeg ikke merket gjøre noe som helst.

Har funnet den perfekte låt til testing som har i lassevis av den sprettbassen jeg er på søken etter. Søk på "O2 - Nemesis the warlock" om dere vil teste selv. Tar gjerne imot tips om tilsvarende låter.

Må så langt takke for veldig gode råd og interresse. Kan se ut til at jeg får skikk på noe denne gangen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Jeg vil ha skikkelig punchbass rett i brystkassa. Bygge noe?-stue-png  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare presisere at Tempest er en 2veis høyttalere og Rythmik er en sub.

Tempest:
    http://www.diysoundgroup.com/wavegui...ion12-kit.html
    Rythmic:
    http://www.rythmikaudio.com/products.html

Pr dags dato så spiller mine Tempest ned til 50Hz og Aurasound fra 50Hz og ned mot 0Hz siden jeg ikke har noen HPF.
    Ved bruk av LFE kanal på filmer så spiller Subbene fra 0Hz til 120Hz som er godt opp i området der "punch" sitter.

Flott at du vil bestille målemic.
    Målemic har spart meg for MANGE timer med kalibrering.
    Gøy er det også når man kan se sammenheng ifbm det man hører.

Bruk målemic til å finne optimal plassering og kalibering.
    Vurder deretter om høyttalerene er gode nok og hvis ikke så er muligens andre høyttalere løsningen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg en litt annen Yamaha enn deg, men jeg gjør følgende for å komme til lfe innstillingen:

Trykk på Setup på fjernkontrollen
    Speaker Setup
    Manual Setup
    Config
    Ett hakk ned når du er på Config.

Mulig det er noe annerledes hos deg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lest litt mer i andre poster nå og sett at midbassen jeg er ute etter ligger i omerådet 60-200 hz. Altså et omeråde utenfor sub. Trenger da noe med basselement og ikke subelement. Tempest har jeg jo faktisk kikket på og virker som kan være det jeg er ute etter. De er jo ikke så ravgæli priset. Men blir sikkert noen kroner å få dem hit til lands. Noen andre alternativ?

teddy: til meg så havner jeg bare på "center large, small, off". Alle høytalerne er ramset opp under config. Men dette er altså ikke det samme som crossover? Kan jo stille opp til 200 hz der. Merker jo noe på bassen når jeg går opp til 160 hz. Får faktisk bass som kommer underifra og smeller i ræva og går videre opp og klasker meg i ryggen. Men det blir mye ramling også, så er ikke en god lyd alt i alt. Men av det jeg hører så er ikke SVS ment for dette. Det er en knakende god dypbass.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lasta ned manualen til din receiver og leita for deg. Anbefaler deg å lese fra side 91 og noen sider fremover (er fra side 91 i pdf-versjonen i alle fall) På side 93 står dette.

Jeg vil ha skikkelig punchbass rett i brystkassa. Bygge noe?-yamaha-1067-jpg

Se under "Extra Bass".

Pdf: http://download.yamaha.com/search/download

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Kan jeg bygge en høytaler/sub som ville kostet fem ganger mer å kjøpe, gjør jeg det. Så fremt at den dekker behovet midt selvsagt.
    ikke helt 5x men, ca. 11.000 + material. litt bedre enn klipsch cornwall til 40k, som ifølge manualen kan stå nært bakvegg eller i hjørner.
    http://www.critesspeakers.com/cornscala-style-c.html

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Det var det som var LFE+sub da ja. Ved kjøring av YAPO så settes dette på, høyttalerne settes som large. Noe forundret så sette også level på sub til -10 konsekvent uansett hva volume på suben står på. Hva er grunnen til dette? Er SVS så krafitg at den overvelder YAPO-systemet uansett ? Har sub-volume på klokka 12 nå og da ble crossover satt til 80 hz.

Sikkert flotte høytalere det der, men over dobbel pris i forhold til Tempest. Kan jo begynne å lukte på Tangen miles da. Hvordan ville de passet for meg? Evt. miniMiles. Og hvordan er Cornscala vs Miles?

UMIK1 er nå bestilt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tempest er priset pr stk.
    den mest åpenbare forskjellen er 3veis med kompresjonsdriver fra ~500hz. noe en 12" eller 15" vil slite med å matche. men diskanten i miles og tempest er nok bedre enn de igjen..

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, trodde Cornscala også var pr. stk. Ser nå at alt er i par. Husk jeg er noob. På godt norsk så er Cornscala best egnet til mitt formål? Diskant er selvsagt viktig det også, men kanskje ikke så kritisk til film?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke lett å si hva som er best egnet, fordeler og bakdeler. miles vil ha mest trøkk og volum iallefall, sansynligvis den beste på film.
    tempest er en fin mellomting som måler veldig bra, men som kanskje henger litt etter i mellomtonen på vokal, akustisk musikk etc, kontra cornscala.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Cornscala'en blir for brei til at jeg får plass til den. Miles går akkurat på hver side av stereobenken. De er nok sikkert helvetes rå, men de er også helvetes dyre med rundt 10k per stykk. Tempest er da langt snillere mot lommeboka (og plassen). Vil de holde for meg? Vil de gjøre meg lykkelig?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hør med strice ace hvordan bassen er.

vistnok på vei en ny en, 15" waveguide og woofer:

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk! Når jeg nesten hadde bestemt meg for Tempest 12, så ser jeg at Fusion 15 Sentinel er i salg. Har egentlig ikke råd til dette, men når jeg nå omsider skal ta et krafttak for lyden, vil jeg ta det så langt jeg kan og ikke angre. Værste følelsen jeg vet er den "Hvorfor pokker brukte jeg ikke den liten slanten ekstra! Dette ble ikke helt det jeg tenkte."
    Ja, må få høre med Strike Ace om hvordan bassen er om han har denne.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper folk med mdf-front på Tempest? Blir vel rimlig mye ekstra frakt med dem. Må jo lage resten av kassa, så blir jo ikke veldig mye ekstra arbeid med fronten. Så er det noen fullverdige tegninger der ute? Kan ikke se annet enn kassa uten front på diysoundgroup.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se at du gjør litt fremgang på lydsiden. Håper du kommer i mål.
    ble det fusion?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Punchbass med PA1550.
    By RogerB in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-31-2011, 22:06
  2. hvordan få punchbass??
    By Faller in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 85
    Siste melding: 07-07-2009, 01:34
  3. Savner trykket i brystkassa