DIY in wall sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY in wall sub.

Hei.

Jeg spør menigheten her iom at mine egne kunnskaper er begrensede. Har lest mange timer her om fantastiske håndverkere og dyktige konstruktører/lydteknikere(?), som i tillegg legger maaange penger i hobbyen sin. Jeg stiller ikke veldig store krav, men håper på et bra resultat pr krone. Stua mi er 60m2 i L form, TV delen er nede i skoen. Vurderer Definitive Technology UIW RLS III eller Speakercraft AccuFit IW7 Three. 3 identiske i front. Sistnevnte sparer meg for mye snikring grunnet 7cm byggedybde. DefTech tror jeg er en bedre høyttaler. Dersom det skulle bli DefTech må lettveggen bygges ut og dermed kan jeg lage in wall subber også :-) Det er egentlig her spørsmålet mitt kommer, men tar med glede i mot alle kommentarer på resten også. Vil det funke med 2 stk Pioneer flat sub TS-SW3001S4 ( http://www.pioneer.eu/no/products/25...1S4/specs.html ) i hver sin lukkede kasse (anbefalt 14,2 - 28,3 l), forsynt fra en sub forsterker via LFE out? Disse elementene går for 1000kr + evnt avg. på ebay. Skulle jeg gå for Speakercraft kan jeg enkelt kjøpe en/to aktive subber i tillegg, og sannsynligvis være fornøyd med det. Men det er jo langt kjekkere å spille musikk/film på noe man har bygget selv… Bakhøyttalere blir i yttervegg og dermed tror jeg at jeg går for Speakercraft AccuFit Ultra-Slim One, grunnet kun 5cm byggedybde.

Tegningen viser litt av stua.
    Setter stor pris på tips, anbefalinger og frarådinger.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder DIY in wall sub.-stue2-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det ikke mye input. Er dette for LoFi for forumet?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet som du linker til er jo et bilstereo element, så nei det vil nok ikke være særlig bra til det du vil bruke det til.

Har ellers liten kjennskap til inwall.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ingen måte. Men eg har dessverre ikkje noko kunnskap om dette eg kan bidra med. Eg ville nok valgt inwall subbar med flet grill av estetiske grunnar. Kanskje Definitive Technology sin?
    Følger med vidare, då eg sjølv vurderer inwall seinare.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt Def-Tech alternativet og samtidig laget veggen så dyp som jeg trengte for den subben jeg til slutt gikk for. Jeg kjenner ikke til det elementet, men som hokeyh er inne på så er det et bilstereoelement. Nå har det vist seg at noen slike element fungerer til hjemmebruk også, men slett ikke alle. Ville i alle fall sjekket opp det. Du skriver ikke så mye om budsjett, men jeg oppfatter det som litt begrenset..? Da blir vel kanskje Def Tech IWSub 10/10 for dyr? Flere av in wall produsentene har sub i sitt sortement. Har du sjekket ut disse?

Et alternativ kan være å bygge kassene noe dypere enn veggen slik at de stikker litt ut. Med en fin kontrastfarge og høyttalerstoff så kan det se ganske pent ut faktisk. Bare et forslag.

Edit: du har ikke plass/mulighet til IB-sub da? Er det kald-loft over stua?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk bilstereoelement. Lett pukkel på frekvensgangen, og stepresponsen ser ikke veldig bra ut... Trenger ikke å høres fælt ut - det ser ut til å være konstruert for å låte "imponerende" - men objektivt bra er det ikke...

Prøv Peerless XLS istedet

Enda bedre alternativ (beste jeg vet om ihvertfall): SB Acoustics SW26DAC76-4. Men dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Jeg ville valgt Def-Tech alternativet og samtidig laget veggen så dyp som jeg trengte for den subben jeg til slutt gikk for. Jeg kjenner ikke til det elementet, men som hokeyh er inne på så er det et bilstereoelement. Nå har det vist seg at noen slike element fungerer til hjemmebruk også, men slett ikke alle. Ville i alle fall sjekket opp det. Du skriver ikke så mye om budsjett, men jeg oppfatter det som litt begrenset..? Da blir vel kanskje Def Tech IWSub 10/10 for dyr? Flere av in wall produsentene har sub i sitt sortement. Har du sjekket ut disse?

Et alternativ kan være å bygge kassene noe dypere enn veggen slik at de stikker litt ut. Med en fin kontrastfarge og høyttalerstoff så kan det se ganske pent ut faktisk. Bare et forslag.

Edit: du har ikke plass/mulighet til IB-sub da? Er det kald-loft over stua?
    Jeg har flatt tak, så ønsker egentlig ikke noe i tak.
    Skjønner, jeg visste ikke at elementene var så spesifiserte at de passer best til bil eller hus.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo lekkert ut. Og den er beregnet for husbruk? Grunnen til at jeg så på Pioneer var den høye effektiviteten på 93dB. Det sies vel at store elementer i små kasser trenger høy effekt?

Uansett, jeg går ikke for bilelement dersom det blir risky. Vil bare bygge en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket ut flere in wall subber, noen av dem er så billige at de må være dårlige. Def tech er nok bra greier skulle jeg tro.

Lignende tråder

1. In wall høytaler eller ikke In wall høytaler?
    By roche in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-05-2012, 15:05
  2. In-wall
    By hakongroven in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 02-25-2011, 10:05
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-16-2010, 21:35
  4. In-wall
    By HenBen in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 4