Reparere delefilter selv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparere delefilter selv.

Hei, da mine evner er begrenset, så håper jeg det er noen kloke hoder her inne som kan hjelpe meg.
    Jeg har ett par Jbl tl260. Hvor først det ene delefilteret røk. Jeg kjøpte da nytt og det fungerer nå.
    Så her om dagen røk det andre delefilteret og.

Det jeg håpet på var jo at jeg hadde delene til å reparere ett, nå når jeg har to ødelagte delefiltre.
    Det som røk først og som er avbildet her. Det fikk forsterkeren til å gå i protect innimellom. Det var random og ikke etter noe fast tid eller volum.
    Det er det jeg har avbildet her. Jeg har målt litt. Og funnet at den kondensatoren nederst til høyre på bildet var gåen.
    Det som røk sist, det røk med litt skraping i høytalleren før forsterkeren gikk i protect. Det er ganske konsekvent på at det skjer på en viss strømstyrke/volum. Men her er det ikke lyd i mellomtone 2 heller.
    Jeg byttet over den condensatoren som var gåen. Å nå har dette delefilteret samme problem. kutter på ett visst volum. Men det er lyd i mellomtone to. Kondensatoren jeg byttet er oppgitt til 14 uf. Men når jeg måler, så viser den over 40 uf.
    Finner det litt rart. Men andre kondensatorer på delefilteret viser også høye verdier.
    Noen som har erfaring kan hjelpe meg litt på vei med feilsøkingen. Gjerne med hva jeg bør se etter.
    Jeg har merket opp hvor mid 2 går på kortet. Vet ikke om det kommer helt klart fram.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C1 120uF / C3 40uF / C5 14uF, alle diisse begrenser høy toner til elementene. Du kan midlertidig fjerne disse og derved se om noen av dem er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forsåvidt funnet ut litt. Litt teit å si etter å ha loddet å lest meg frampå delefiltre i ett par dager.
    Men jeg koblet av delefilteret og likevel kom det lyd fra kabinettet. Da viste det seg at det faktisk var en kortslutning i høyttaler terminalen.
    Den kom det utrolig nok lyd av. Derfor jeg fant ut av det. Dette skjedde mens anlegget var i bruk. Jeg kunne heller ikke se at de var i berøring. Så det jeg bruker nå. Er det første delefilteret som røk. Jeg har ikke gjort annet enn å ha av komponentene og på igjen.
    Så jeg er ikke helt trygg på at det kommer til å fungere i lengden. Men da har jeg jo det siste som røk til å leke/fikse på.

Nå virker ikke mid 1. Men den som ikke virket i utgangspunktet. Den funket med ny kondensator.

C1 kan jeg utelukke. For det er en egen krets. Kommer sikkert ikke klart fram av bildet mitt. Men til bassen er det en egen krets til bruk for bi amping. Så den har ikke vært koblet til når jeg har testet. Kondensatoren står heller ikke i serie, men i paralell med kretsen.
    C3 har jeg målt, og kan ikke se at den ikke virker. Men verdien på den her helt feil. Men det var den riktig nok på alle elektrolytt kondensatorene. Noe som virker litt rart.
    C5 var derimot gåen. Noe som kanskje skjedde ved kortsluttningen. Men uansett. Så var det det som gjorde at mid 2. ikke virket.

Hvordan visste du verdiene på kondensatorene Ricks?

Lignende tråder

1. Lage delefilter til beyma kit selv?
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 20
    Siste melding: 07-10-2012, 09:19
  2. Reparere NAD 218?
    By eirik123 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 10-27-2008, 00:21
  3. Reparere NAD 218
    By henrikm in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6