4x 18" Infinite Baffle subwoofer - Nye bilder og fremgang - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått hørt bittelitt mer, og ikke minst observert litt. Man er jo litt bekymret for vandring på IB subwoofere på høyt nivå. Jeg ville derfor kikke litt på subbene når det trøkker til litt. Jeg ble svært beroliget.

Jeg spilte Pacific Rim introen og et par av de mest bråkete scenene, der rommet fikk svingt seg skikkelig. Observerte (på øyemål, skikkelig high-tech) opp mot 1cm total vandring på elementene. Det vil si at hvert element fremdeles har 50mm total vandring å gå på. Og da var MV på -5dB, omtrent det høyeste jeg ser film noen gang. Det bør ikke mangle potensiale, i alle fall.

Ved den etter hver så berømte "Bass I love you" har de aller dypeste tonene (aner ikke hvor dypt dette går, men jeg kan lett følge elementene med hendene, vil tippe et stykke under 10Hz) omtrent tilsvarende vandring med MV på 0dB. Det gir skikkelig trykk i rommet, det føles som om det er sofaen som fysisk flytter seg et par cm fram og tilbake på de aller dypeste tonene. Dette med ca 1cm vandring, kanskje noe mer på de aller dypeste.

Det er ganske artig... :-D

Videoen er "Bass I love you" spilt med MV0, altså referansenivå
    http://youtu.be/f7XmmmzPhaQ
    Sist endret av atledreier; 03-31-2014 kl 13:08

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøff!!!

Hvordan ser det ut på innsida av manifoil når det vibrer som værst? Er det akkurat nok klaring mellom elementa ved full vandring?

Og på videoen så ser det absoulutt ut som at IB fungerer som trykkammer og ikke bassrefleks, er vannt til helt andre bevegelser på den sangen når en har bassrefleks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IB er jo et "trykkammer" bare med VELDIG stort kammer. Når jeg har døra til boden igjen har de ca 24000liter å leke seg med. Står døra åpen har de i praksis hele huset. Blir ikke mye kassekompresjon av slikt... :-) men er overrasket over at de holder såpass god kontroll når det graver skikkelig dypt, ja. Skulle nesten tro elementene var laget for å stå slik, jo! :-P

Fra "internet": 36hz, 34hz, 33hz, 31hz, 17hz, and 7hz are the notes in that song. 7Hz er nokså lett å spotte i videoen. :-) Og selv da er det absolutt meningsfyllt nivå i rommet.

Edit:
    Liten snutt fra når jeg hadde sonotubene. De laveste tonene med disse var bare pusting, ikke noe meningsfyllt i lytteposisjon. 17Hz tonene kjentes derimot MEGET godt....
    http://youtu.be/mKz9MiSGX9o

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig spørsmål i hjemmekinosammenheng men... spiller det best med boddøra åpen eller lukket?

Enormt kult prosjekt! Har ikke fått helt fot for Fi-elementene og har sett de har fått noe kritikk pga et litt uraffinert magnetsystem (mangler kortslutningsringer, Le-tall og Klippelmålinger bl.a), men det er kanskje ikke skrekkelig kritisk så lenge de uansett bare loffer rundt på tomgang Ser de får mye varm omtale på IB-forumet ihvertfall. Men tar meg selv i å lure på hvordan en direkte sammenlikning med f.eks. fire Ultimax 18" hadde slått ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, man kan jo lure osv, men disse på tomgang blåser de gamle Soundsplinterne mine på full blås en lang marsj i alle fall. Må si det er deilig med subber som går helt til bunns igjen, det er en stund siden sist (det hørtes mye bedre ut inne i hodet mitt...).

Du skal jobbe en del for å få fire 18" til å ta mindre plass enn dette, og de låter veldig bra siden det ikke er port og kasse som lager krøll.

Har ikke sjekket om det spiller best med boddøra åpen eller lukket, vil tro det ikke har all verden å si. Når det er sagt, hvis du studerer videoen jeg la ut så ser du at i de dypeste tonene så vibrerer bildet en del. Det er subbene som fysisk flytter hånda mi fram og tilbake. Det er ikke vibrasjoner i manifolden eller andre ting, det er kun det fysiske lufttrykket. Og det på så lav vandring... Det kan hende 25.000liter blir litt lite....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slo meg nettopp.... Jeg bestilte 4ohm elementer, for å kunne kjøre ett element på hver kanal på to forsterkere. Har blitt anbefalt å kjøpe 2ohm og kjøre alle fire seriekoblet på en forsterker så mange ganger at jeg gjorde det... Altså 4 stk 4ohm i serie, brokoblet... 16ohm, brokoblet... Altså har jeg MYE å gå på forsterkermessig også. Tror det bor utrolig potensiale i disse, gitt!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig interresant ut!

Eneste jeg har bekymring for er hvordan det er i resten av huset når det er i bruk.

Hvis det er som jeg tror så er det ikke mulig å bruke dette når folk er i hus? hehehe....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere var det helt åpent mellom kinoen og boden. Det stod bl.a to JBL 4645 subber omtrent der subben står nå, og to til i andre enden av rommet, under vinduene. Ser ikke at dette skulle være noe annerledes, egentlig. Disse går en del dypere og med mer nivå, riktignok. Det høres meget godt i stua over kinoen, men det gjorde det før også.

Forøvrig har jeg eksperimentert litt med lytteposisjon og funnet en der responsen er litt jevnere. Har også en stor peak på 24Hz som har blitt dratt ned betraktelig, og litt eq under 15Hz. Det begynner å sitte til musikk, har ikke prøvd så mye film ennå. Til musikk er det veldig bra. Paukene i "Svarta Bjørn" har blitt ennå bedre, og det er jevnere respons nå slik at det høres like bra ut uansett hva jeg spiller. Spesielt musikk med kompleks bass og "drønn" er mye mer kontrollert enn jeg har hatt noen gang. De starter og stopper utrolig fort, og bassgitar er tungt, og man hører strengene som om det skulle være en akustisk gitar, nesten. Må jobbe litt mer med integrasjonen, mellom sub og fronter, og lytteposisjonen som er optimal for subben er ikke helt optimal for frontene. Må se om jeg finner en plass til dem som funker litt bedre. :-)

Imens skal jeg spille musikk! :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide og teste hva sykelig bass du får på Pulse når du ikke bare småspiller...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Så War of the worlds i går. Det trøkket bra. Det er kalibrert, så jeg forventer ikke MER bass enn jeg har hatt før, men dette går nok dypere og med mer autoritet i bunn enn noe annet jeg har hatt før. Det er også mye mindre forvrengning, slik at bassen trekekr lite oppmeksomhet, den bare ER der, liksom. På den måten kan det virke som om det er mindre bass enn før, selv om nivået er det samme. Ofte hører man bare overharmoniske og forvrengningskomponenter der man nå bare hører grunntonene, f.eks.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Tidligere var det helt åpent mellom kinoen og boden. Det stod bl.a to JBL 4645 subber omtrent der subben står nå, og to til i andre enden av rommet, under vinduene. Ser ikke at dette skulle være noe annerledes, egentlig. Disse går en del dypere og med mer nivå, riktignok. Det høres meget godt i stua over kinoen, men det gjorde det før også.
    Høres bra ut..

Men det vil jo fortsatt bli større forskjell om du hadde hatt et helt lydtett rom.

For min del hadde dette blitt uholdbart i huset i forhold til hvordan det er nå, siden rommet er flytende (+dobbel gips m/ lim etc) Da hadde jeg måttet tatt det IB løsningen ut garasjen, men da spørs det hvordan naboene hadde tatt det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært mange i statene som har en slik løsning. Det vil nok bli litt lyd, men avstandene og spredningen gjør at lydenergien fort blir absorbert. Jeg har greiene under bakken og dermed er lydlekkasje utenfor huset et lite problem.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Atles nye kino - Prosessor til salgs
    By atledreier in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 354
    Siste melding: 05-19-2015, 15:14
  2. Infinite Baffle og midbass?
    By atledreier in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 12
    Siste melding: 11-14-2012, 10:57
  3. Infinite Baffle Subwoofer
    By KviteKrist in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 74
    Siste melding: 03-20-2008, 15:59
  4. Svar: 0
    Siste melding: 02-26-2007, 00:36
  5. Infinite Box
    By Glennooo in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 4
    Siste melding: 10-31-2006, 19:23

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •