Bygge subber til InConcert Miles - usikker på hvilke..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge subber til InConcert Miles - usikker på hvilke..

Nå har milsene stått å fått spillet her i noen måneder, og jeg er så ufattelig fornøyd! Står som LCR oppsett og står bak lerret så ingenting synes.

Har i dag en xtz 99 w12.18 ICE som står å brumler i lag med dem nå, men har også to stk flett nye Behringer EP4000 forsterkere som ligger å vente på å drive noe så får vel gi dem noe å tygge på.. Sitter egentlig med triggerfingeren på 4 stk Beyma 18SW1600Nd fra avshop etter å ha snakket litt med BEF , og siden jeg egentlig lager en mini utgave av BEF sin frontrekke. Jeg har strengt tatt 0 peiling på simuleringer av subber og slik, så jeg har ikke peiling på hva jeg ser etter når jeg skal handle selvbygger sub. Trenger strengt tatt ikke de skamdype frekvensene og liker godt tørr og stram lyd, og det er også en av grunnene for at valget landet på beymaene. Mye etter å ha lest BEF sin tråd så frister det å kopiere ham, siden disse subbene også integrerer seg bra (+lettere?) med milsene. Men tanken på feks 2 stk beyma , og 2 stk "dypbassmonster/sonotube/etc" frister jo goså litt, men jeg har ikker peiling på om det blir noe bra eller ikke... Alt blir å stå bak lerret , og har egentlig "god" plass.

Kino'en er i beta modus (kjellerstue som skal bygges om) så jeg kan teste ut plasseringer slik jeg vil før de får "fast plass" når kinoen bygges. Planen er egentlig bare bak lerretet , men ser jo at mange setter inn subber bak også, så dette kan være et alternativ på sikt..

Såeh..noen som har lyst å forvirre meg ytterligere ?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 x 18"-subwoofere som ligner veldig på BEF sine og synes ikke de skamdype frekvensene på noen måte er fraværende. Jeg bruker mine sammen med et Klipsch THX Ultra2-sett og synes de integrerer veldig bra og jobbet ikke lenge med det heller. "Problemet" er jo at kassene er veldig store. Det kan fort bli vanskelig å manøvrere 350-400 kg subwoofere rundt i kinoen. Jeg har ikke flyttet på mine siden den dagen jeg plasserte dem for første gang. I mitt så og si akustisk ubehandlede rom spiller de tørt og stramt. Jeg har vært hos BEF og vet at hans spiller endel tørrere, så ser frem til å høre hvordan det blir når min kino blir ferdig en gang.
    Mine subwoofere er passive og er bare koblet de opp mot to XTZ SUB AMP-forsterkere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe å lure på. Er bare å kopiere denne karen.

http://www.avsforum.com/t/1501074/24...-seosr-theater

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig LCR til samme mann.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -500x1000px-ll-ca301946_get-attachment3-jpeg  

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Jeg har 4 x 18"-subwoofere som ligner veldig på BEF sine og synes ikke de skamdype frekvensene på noen måte er fraværende. Jeg bruker mine sammen med et Klipsch THX Ultra2-sett og synes de integrerer veldig bra og jobbet ikke lenge med det heller. "Problemet" er jo at kassene er veldig store. Det kan fort bli vanskelig å manøvrere 350-400 kg subwoofere rundt i kinoen. Jeg har ikke flyttet på mine siden den dagen jeg plasserte dem for første gang. I mitt så og si akustisk ubehandlede rom spiller de tørt og stramt. Jeg har vært hos BEF og vet at hans spiller endel tørrere, så ser frem til å høre hvordan det blir når min kino blir ferdig en gang.
    Mine subwoofere er passive og er bare koblet de opp mot to XTZ SUB AMP-forsterkere.
    Høres veldig betryggene ut. Jeg har veldig lyst til å gå for beyma'ene, når jeg hører slik trekker jeg bare enda mer i den retningen. Hvordan oppleves det til kino bruk kontra musikk ? Og hva er forskjellene , siden du sier "ligner veldig" ?

Teddytusen : Håhå , det får vente! Men fett opplegg! Men du valgte PD.186 istedetfor beyma , får jeg spørre hvorfor - sånn kort forklart ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortversjonen er pris. Nå husker ikkje jeg alt som ble sagt i de to trådene hvor mitt prosjekt tar form, men det er nok hovedpoenget. I tillegg til 1500,- ekstra pr element var/er avshop håpløst dyre på frakt, noe som gjør forskjellen mellom de elementene ekstra stor. Kapasiteten til Beyma er vel noe større vil jeg tro, men jeg ville ha fire for jevnere respons i mitt rom.

Når jeg tenker meg om, så lurer jeg på om jeg hadde bestilt Beyma, men avshop hadde ikke helt kontroll på lagerbeholdningen, så den ble kanselert.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Kortversjonen er pris. Nå husker ikkje jeg alt som ble sagt i de to trådene hvor mitt prosjekt tar form, men det er nok hovedpoenget. I tillegg til 1500,- ekstra pr element var/er avshop håpløst dyre på frakt, noe som gjør forskjellen mellom de elementene ekstra stor. Kapasiteten til Beyma er vel noe større vil jeg tro, men jeg ville ha fire for jevnere respons i mitt rom.

Når jeg tenker meg om, så lurer jeg på om jeg hadde bestilt Beyma, men avshop hadde ikke helt kontroll på lagerbeholdningen, så den ble kanselert.
    Ja , det forklarer endel. Er ganske grønn på dette området , men Beyma elementene har imponert sålangt , og det er stort sett eneste referansen jeg har (hørt) til DIY prosjkter utenom bilstereo. Er det andre elementer som er låter bedre så er jeg såklart åpen for forslag , men hvis beyma er safe bet her så er det vel strengt tatt bare å kjøre på... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fire JBL 18" kinosubber som nok i ren kapasitet er omtrent som Beyma. Jeg spiller musikk med Miles uten sub, syns de klarer seg mer enn greit til det. Til film har subbene en del mer å bidra med, og jeg savner ikek de helt dypeste tonene heller. Hadde LFE-monstere før som i nivå klarte like mye som de fire JB'ene klarer nå, men det sitter i brystkassa på en helt annen måte nå.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Jeg har fire JBL 18" kinosubber som nok i ren kapasitet er omtrent som Beyma. Jeg spiller musikk med Miles uten sub, syns de klarer seg mer enn greit til det. Til film har subbene en del mer å bidra med, og jeg savner ikek de helt dypeste tonene heller. Hadde LFE-monstere før som i nivå klarte like mye som de fire JB'ene klarer nå, men det sitter i brystkassa på en helt annen måte nå.
    Hvilke subber er det du har da ? Ser det er en på facebookgruppa som selger 4 stk JBL 4645B.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip Vis post
    Høres veldig betryggene ut. Jeg har veldig lyst til å gå for beyma'ene, når jeg hører slik trekker jeg bare enda mer i den retningen. Hvordan oppleves det til kino bruk kontra musikk ? Og hva er forskjellene , siden du sier "ligner veldig" ?
    Mine er designet og bygget av Tangen. Han la ut tegningene på dem her på forumet en gang. Jeg mener å huske at de er litt større enn BEF sine, og at mine har litt større porter, men mulig jeg tar feil.
    Jeg bruker mine utelukkende til film, men det lille jeg har hørt av musikk fungerte utmerket. Til film kunne jeg ikke tenke meg noe annet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene jeg har i min kino er 71x71x71cm og er tunet til 18Hz. De spiller utrolig tørt og har et heftig attack. Jeg prøvde først med noen TC Sounds 15", de spilte dypere og satte rommet mer i bevegelse, men alt som skjedde med de, skjedde under 30Hz. Med oppsette jeg kjører nå har jeg en fyldig og pen sub, som gir masser av kraft i hele frekvens området den jobber i.

Kan å nevne at jeg bygget samme type sub til en annen og den hadde en størrelse på 100x70x50cm og spilte meget så tøft den også. Han kjørte med 2 slike i et rom på ca 40m2 og det var nok av sub i rommet

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrag fra annonsen da mine lå til salgs på Finn:

"Element er Beyma 18G50. Tuningfrekvensen er ca 17 Hz, og in-room spiller de flatt til ca. 14 Hz, og de kan spille ekstremt høyt. Utvendige mål er 850x680x740 mm (BxHxD)."

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare å bestille 4 stk beymaer da. Har råd til det akkurat nå , og 15k for 4 x 18 er ikke akkurat dyrt når en tenker litt på det. Materiale og effekt kommer i tilegg men allikevel. Blir nok å følge rådet til BEF om å samle de sammen med frontrekka. Har 2 kanaler ledig på mindsp'en så da får jeg kjøre venstre og høyre sub. Er vel ikke nødvendig med mere ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip Vis post
    Hvilke subber er det du har da ? Ser det er en på facebookgruppa som selger 4 stk JBL 4645B.
    Jeg har 4 JBL 4645C kabinetter med modifisert port. Ca 18Hz tuning.

Lignende tråder

1. Tangen InConcert Miles - It's ALIVE!
    By atledreier in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 163
    Siste melding: 05-16-2014, 11:03
  2. Mulig utbygging av inConcert Miles
    By teddytusen in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 19
    Siste melding: 11-13-2013, 20:31
  3. Tegninger på InConcert Miles
    By Coaslip in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-24-2013, 10:04
  4. ønsker å bygge inconcert miles
    By Tom Arne SH in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-25-2013, 21:24
  5. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg