delefilter deler og intern elektrisk i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

delefilter deler og intern elektrisk i høyttalere

Okay..

Jeg temker å lage et delefolter men vet ikke helt hva som er hva, endel vet jeg men ikke nok.

Kondensatorer:
    Altså på kondensatorer så har man volt.. 250, 400, 800 hva har det å si for delefilteret?
    Og generelt toleransen jeg har brukt audyn q4 med 5% men er det sån at om jeg vil ha det best mulig (innen rimlighetens grenser) så skal jeg måle å finne to så like som mulig til hver høyttaler?
    Har og sett at det er forskjell i lydbilde om man kan kalle det det på forskjellige merker/typer kondensatorer.

Motstander:
    Motstander trode jeg var motstander men har lest noen steder at visse motstander også kan ha en hm. verdi sån som spoler,
    man får vel bare velge de som ikke har det eller om man er heldig har det en positiv innvirkning på lyden? :P

Spoler:

Spoler har åpenbart forskjellige diameter på kobbertråden og det har innvirknong på motstanden i spolen. jernkjerne trenger kortere tråd for samme verdi som luft spole, og får derfor mindre motstand men blir varmere. folie spolene er svindyre.
    men er det no bestemt annerledes i lyden på de forskjellige spolene som klarhet og sånt?

Kobling:
    Skal man kjøpe sånne koble rekker eller bare lodde spole til kondensator osv.

Intern kabling:
    Vet det er mye overtro på kabler men tenker som så,
    innvendig i en normalt passe dyr høyttaler så har dem ennå bare putta inn no standard kjedelige kabler,
    det er jo ingen lengere strekk så det har vel veldig lite å si..

Høyttaler treminaler:
    Det har jeg ingen greie på kjøper de som er litt massive og ser bra ut.

Annen nyttig info og morsom info taes og imot

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Å lage et delefilter er kompliserte saker og skal gjøres ved bygging av en spesifik høytaler. Det krever mye kunnskap for å kunne designe et delefilter til en høytaler (Verdier, delefrekvens, type deling, osv.) Mitt råd er å kjøpe et høytalerkitt. Med dette får du materialene og oppskriften på hvordan å bygge et delefilter.

Den billigste måten å starte på er å Modifisere et delefilter på en høytaler du allerede har(obs! vær forsiktig). Et greit miniprosjekt er å bytte kondensatorene i Høytalerene. Husk at du bør ha brukt en Loddebolt før(evt. øve i forkant). Det finnes mange forskjellige kondensatorer og jeg ville ha hørt med dynabel for å skaffe deg kondensatorer. Husk at du må finne ut verdiene på Kondensatorene slik at det blir riktig.

Håper dette hjelper noe

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    minidsp gir deg alle typer filter i en programmerbar boks, uten å måtte endre noen komponenter.
    bakdelen er at du trenger en forsterkerkanal per element.

http://www.minidsp.com/products/mini...ox/minidsp-2x4
    en for stereo 2veis, eller to stk. for stereo 3-4veis

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er komplisert å lage delefilter men tenker å lære ved litt prøving og feiling driver med 2 veis nå med Aurum Cantus AC120/50CK 5" og Pyle PDBT38
    som jeg tenkte dele på 3500hz med 1. orden butterworth. ser at jeg kanskje må vurdere 2. eller 3. orden delefilter, eller kanskje dele på en annen frekvens.
    Brukte kalkulator på nettet for å ha et utgangspunkt som ble kondensator på 5,68uF og spole på 36mH
    og så er pyle elementet 16 db mer følsomt så har laget en l-pad til den
    har bestilt måleutstyr. så blir spennende å se resultatet.

har bygget en 4" fulltone med tegninger fra nettet http://avforum.no/forum/showthread.p...-h%C3%B8ytaler
    den hadde veldig komplisert delefilter, men nå er jeg ute etter å lære ting bedre og konstruere selv, og lage unike høyttalere ingen andre har:P

de jeg bygger nå skal bli bakhøyttalere på min surround
    ambisiøst... kanskje

Lignende tråder

1. delefilter inconsert duke, deler?
    By simengj in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 4
    Siste melding: 06-19-2011, 00:26
  2. deler til yamaha høyttalere
    By Steffanisten in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-03-2010, 18:28
  3. Svar: 1
    Siste melding: 05-24-2009, 21:37
  4. Intern oppgradering av høyttalere?
    By DaButcher in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 02-11-2007, 19:01