Mulig utbygging av inConcert Miles

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig utbygging av inConcert Miles

Flere har valgt dette, blant andre BEF og Jim Gore i Sør-Afrika. For noen dager siden oppdaget jeg denne nydelige versjonen fra Sverige.

Mulig utbygging av inConcert Miles-9ea3a9b9cf84d5510f707b60347e37d6-jpg

-Det er vel muligens ikke optimalt med 15"-erne så langt fra hverandre?
    -Hvordan løser man dette best mulig i (aktivt) delefilter?
    -Er det en fordel å gå for en versjon som på bildet, med nederste 15" et lite stykke fra gulvet?
    -Jim Gore gikk for Beyma 10MWNd, mens Tangen anbefaler 12G40. Noen som har noen tanker her?
    -TPL-150H over eller under mellomtone?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Flere har valgt dette, blant andre BEF og Jim Gore i Sør-Afrika. For noen dager siden oppdaget jeg denne nydelige versjonen fra Sverige.

Mulig utbygging av inConcert Miles-9ea3a9b9cf84d5510f707b60347e37d6-jpg

-Det er vel muligens ikke optimalt med 15"-erne så langt fra hverandre?
    -Hvordan løser man dette best mulig i (aktivt) delefilter?
    -Er det en fordel å gå for en versjon som på bildet, med nederste 15" et lite stykke fra gulvet?
    -Jim Gore gikk for Beyma 10MWNd, mens Tangen anbefaler 12G40. Noen som har noen tanker her?
    -TPL-150H over eller under mellomtone?
    Synes selv den konstruksjonen så tøff ut.

Personlig er jeg meget fornøyd med valget jeg gjorde med å gå for Beyma 12G40 som mellomtone. Den gir en flott fylde og den er meget enkel å integrere mot 15". Når det gjelder plasseringene av elementene så er det viktigste at diskanten står akkurat i lyttehøyde. Da betyr det lite om mellomtonen er over eller under. Med aktiv deling er det enkelt å integrere systemet sammen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en link til denne svenske siden?
    Så veldig tøft ut!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I MTM konstruksjoner snakker man ofte om at bass/mellomtoner ikke må stå for langt fra hverandre. (lobing) Ser det blir løst med å dele den ene litt lavere enn den andre. Har du gjort det Bjørn Erik? Eller er ikke dette et problem når man deler lavt nok?

@Hunsbedt Det er en DIY konstruksjon, og han har profil på Sentralen.

http://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-231/

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffig løsning for å koble sammen basselementene.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Mulig utbygging av inConcert Miles-bremser-kabel-jpg  

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I MTM konstruksjoner snakker man ofte om at bass/mellomtoner ikke må stå for langt fra hverandre. (lobing) Ser det blir løst med å dele den ene litt lavere enn den andre. Har du gjort det Bjørn Erik? Eller er ikke dette et problem når man deler lavt nok?

@Hunsbedt Det er en DIY konstruksjon, og han har profil på Sentralen.

http://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-231/
    Jeg deler alle 3 15" på samme frekvens, pr.dd er det 200Hz 36db/okt, men jeg har også lagt inn Eq med HP Shelf ved 150Hz slik at den runder rolig av og så helt bort. Dette har gitt meg en pen overgang fra 15" til 12".

Det jeg ser av siste bilde du la ut av den konstruksjonen er at han kjører refleks kabinett på sin 10". Jeg har lukket for min 12".

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott info.

Jim Gore gikk også først for bassrefleks på sin 10MWNd. Han tunet den ned til rundt 55hz om jeg ikke husker feil, men delte langt høyere. Han likte at elementet fikk "puste". Senere gikk han for noe Stig Erik kalte en slags lukket transmisjonslinje.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende! Her blir det artig å se hva som skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!
    Selv er jeg såpass fornøyd ennå at jeg ikke orker å begynne MDF-støv-helvete igjen....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å åpne bakkammeret på TPL-150H, som flere har gjort. Kassen til både TPL og mellomtone vil dempes godt, men vil det ha noe for seg å la baksiden av kassene være åpne..? Tenker spesielt på mellomtonekammeret egentlig. Håper ikke Tangen har noe i mot at jeg siterer han her.

Bakbølgen som reflekteres inne i kassen er et seriøst problem, og det er omtrent umulig å absorbere den.
    Her snakker vi om mellomtonen. Vil heftig demping kombinert med manglende bakplate i kammeret være løsningen, eller bør man bruke andre midler for å få bukt med disse bølgene?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med!

Bygger jo miles selv, og hadde vært interessant å se hvordan man kan forbedre konstruksjonen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke skje noe bygging umiddelbart, for jeg vil planlegge dette skikkelig før jeg bygger om. Miles er slett ikke dårlige originalt, og når jeg først bygger om så vil jeg ha størst mulig potensiale for forbedring.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12G40 er oppgitt med en følsomhet på 97db, men er følsomheten høyere når man bruker den "høyt" i frekvens. La oss si at jeg gjør som BEF og deler den rundt 200hz. Vil følsomheten ligge noe høyere da?

Hvor deler du mellom 12G40 og TPL BEF?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12G40 er oppgitt med en følsomhet på 97db, men er følsomheten høyere når man bruker den "høyt" i frekvens. La oss si at jeg gjør som BEF og deler den rundt 200hz. Vil følsomheten ligge noe høyere da?

Hvor deler du mellom 12G40 og TPL BEF?
    Ja og nei, ikke for denne driveren. Induktansen er såpass høy at den får fallende respons oppover i frekvens. 12G40 er en klassisk midbass som egner seg godt til passive filtre fordi responsen ruller fint av og krever ikke noen spesielle korreksjoner i passbåndet. Men ja på den måten at når du kun benytter den over baffelstep så slipper du å korigere for dette i filteret. Men dette har Beyma allerede tatt med da de måler i infinite baffle, så det er allerede lagt et "best" case scenario til grunn. Reell følsomhet er omtrent 95db i passbåndet dere skal bruke den i. Noe som vil si at den er ganske mange db nede i forhold til TPL og 2x 15p80Nd.

Deler man aktivt eller kan håndtere litt mer kompliserte filtre finnes det 12" med høyere følsomhet, lavere induktanse og kanskje bedre lyd om man skal ha en dedikert 12" mellomtone. JBL 2020, 18sound NMB-420, Ciare NDH-12-3 er eksempler som dukker opp i mitt hode. (finnes en mengde andre kandidater). De vil ha omtrent 5-6db høyere følsomhet enn 12G40 i området 300-2kHz. At de ruller av litt tidligere nedover gjør lite da du vil dele i området 150-300hz et sted uansett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig med slik info FredrikC.

Hva med Beyma 10MI100..? Den er oppgitt til 101db. Jim Gore bruker 10MWNd, og såvidt jeg husker så snakket han om at den passet perfekt i denne konstruksjonen. Jeg husker ikke helt hvor han delte av. Den er oppgitt til 95db...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig med slik info FredrikC.

Hva med Beyma 10MI100..? Den er oppgitt til 101db. Jim Gore bruker 10MWNd, og såvidt jeg husker så snakket han om at den passet perfekt i denne konstruksjonen. Jeg husker ikke helt hvor han delte av. Den er oppgitt til 95db...
    Jeg tror en 10 tommer er en god ide fordi mange rapporterer at tpl150 låter "dårligere" en gode tradisjonelle drivere under 1500hz. Beyma virker generelt veldig robuste og value for money drivere. Men jeg mener tror igjen at drivere som fra jbl, 18 sound, ae har enda mer spissede. (Og dyrere) kandidater på papiret. Problemet med 10" er at de krever krever høyere deling nedover, eller at man bruker 2 stk. Skjønner godt ønske om Beyma hele veien, og avshop har meget gode priser på beyma. Svenskene med Ingvar i spissen har vell vært gjennom hele sortimentet og mener liberty 8 er den beste de har hørt. (Selv om det er et guitar element med støvhette som bryter opp)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert Liberty 8 også, men ser at endel er skeptiske til den (også). Skal noe til å finne et element som alle er enige om er veldig godt. Jeg tror nok jeg holder meg til Beyma. Mest pga av tilgang og pris egentlig. Nå har ikke avshop 10", men jeg regner med at de kan bestilles.

Hva legger du i høyere deling nedover? Jeg forstår hva det betyr, men hvor høyt tenker du? 4-500hz?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 12mwn i mine mini miles.

Er det elementer som kunne ha blitt brukt i en slik konstruksjon som denne?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert Liberty 8 også, men ser at endel er skeptiske til den (også). Skal noe til å finne et element som alle er enige om er veldig godt. Jeg tror nok jeg holder meg til Beyma. Mest pga av tilgang og pris egentlig. Nå har ikke avshop 10", men jeg regner med at de kan bestilles.

Hva legger du i høyere deling nedover? Jeg forstår hva det betyr, men hvor høyt tenker du? 4-500hz?
    jeg tenker 300-350 for singel 10" 150-250 for singel 12, men da tenker jeg på dedikerte mellomtoner med 3mm eller mindre slaglengde. Kommer også an på kassen....
    I teorien bør en 10" plassert over tpl-150 delt ved 300-350hz unngå floor-bounce noe man ofte prøver på i en 3 veis...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen kommentarer til plasseringen av 15"-erne så langt fra hverandre? La oss si at jeg bruker en 10" delt ved 3-350hz.

Lignende tråder

1. Tangen InConcert Miles - It's ALIVE!
    By atledreier in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 163
    Siste melding: 05-16-2014, 11:03
  2. Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 364
    Siste melding: 05-15-2014, 13:44
  3. Tegninger på InConcert Miles
    By Coaslip in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-24-2013, 10:04
  4. ønsker å bygge inconcert miles
    By Tom Arne SH in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-25-2013, 21:24
  5. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg