ønsker innspill tips. Skal muligens bygge 2høytalere til 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ønsker innspill tips. Skal muligens bygge 2høytalere til 1

Som topic sier vurderer jeg sterkt å plukke 4 høytalere på 4 ohm og bygge 2høytalere med 8ohm.
    Er det noe jeg må tenke på når det gjelder kabling? Eller kan jeg bare bruke de single orginale terminalene og splitte opp ledningen fra effektforsterker til høytalere. Første gang jeg skal prøve på akkuratt dette så hadde vært kjekt med innputts. 1stk ferdighøytaler skal bestå av
    2x5 1/4" bass ellement, 4x5 1/4" mellomtone ellementer og 2 diskanter. Slankt kabinett med inspirasjon av system audio ranger og dali ms4.
    takker for svar mvh Jone

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du det?

Kan nesten si med sikkerhet att dette ikke blir noen sukse og dårligere enn orginalen.

Uansett så kan du da bare seriekoble inngangene på delefilteret, så kobler du ting ellers som normalt.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor? -på grunna av de 4 høyttalernes størrelse. De er små og jeg trenger litt størrelse da de skal brukes som fronthøytalere.
    Hvordan kan du med sikkerhet si dette? Skal jo ikke forrandre på høyttalernes volum eller fasong blir jo nesten som å sette 2 små høytalere opp på
    hverandre

1 ting til. Noen som har brukt et 5 1/4" bassellement fra dynabel? De har noen som ser gode ut på papir men har noen testen ut?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får to elementer som spiller samme frekvens, og få dette samkjørt slik att dette blir bra er ingen enkel sak.
    Du vill jo egentlig få ett array med kun to elementer.

Jeg ville heller supplert to av høyttalerne dine med vær sin subb hvis du ønsker mer kapasitet.

Men for all del hvis du vill så kjør på, men ikke tro det bare er og smekke i sammen så blir det bra.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å seriekoble

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann Vis post
    Du får to elementer som spiller samme frekvens, og få dette samkjørt slik att dette blir bra er ingen enkel sak.
    Du vill jo egentlig få ett array med kun to elementer.

Jeg ville heller supplert to av høyttalerne dine med vær sin subb hvis du ønsker mer kapasitet.

Men for all del hvis du vill så kjør på, men ikke tro det bare er og smekke i sammen så blir det bra.
    Du er nok inne på noe der ja. Men mener å huske at system audio 1750 også kjlrer 2 og 2 ellement på samme delefilter.

hva hvus jeg hadde f.eks skiftet ut delefilterne på mellomtone da å kjøre et ellement på mellomtone bass og et kun på 30-500hz? 4veis hvis du er me på tanken? Har bygget flere høytalere før men ikke ved å sette sammen 2 stk skal se om jeg heller kan få laget en tegning både på kabling og utseende.

Hvis dette er håpløst selger jeg heller alle 4 høyttalere og lager fra bunn eller finner noen brukte som jeg kan gi nytt liv

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med det har du mye større kjangs for å lykkes

det er nok under 500 det skorter på kapasitet.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg en liten overraskelse da jeg stakk innom lefdal etter jobb i går! De har samme utvalg som elkjøp megastore her på forus. De har et bra system for å prøvelytte. En vegg med elektronikk der du enkelt velger hvilken amp du vil bruke å hvilke spiller. Jeg valgte en vanlig marantz forsterker type 2x130w og en cd spiller i 4000kr klassen. Så satte jeg på en cd og gikk frem og tilbake å switchet mellom de 8 forskjellige gulvstående høytalerne som var satt opp. Canton,kef,sony,yamaha og disse audiopro høytalerne. Etter mye frem og tilbake hørte jeg klart etter mine øre at et par sony med skjeve fronter til 8000 spillte klart best(min mening). Å som nr 2 spillte faktiskt audioproene overraskene fint. Eneste jeg savnet var noe krispere å klarere(mer diskant). Mulig kef høytalerne ikke passet med marantz ampen men begge parene skuffet meg veldig. Yamaha var like crap jeg alltid har hatt inntrykk av typisk ns555 og 777. Canton hadde en veldig annerledes signatur da dem var veldig lyse men alikevell hadde mye punch i bassen. Skal sies at det var 2 par med audiopro høytalere som var oppkoblet men låt veldig ligt. Alt utstyr har samme kabling vel å merke

Så det jeg tenker å prøve er å sette de 4 jeg har 2 og 2 i sammen å spille bare får å få inntrykk. Å må nok vurdere annen diskant å delefilter ettersom jeg er utskjemmet av mine dali høytalere.

Lignende tråder

1. skal bygge nytt hus, ønsker litt hjelp:)
    By goldeneagle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 10-05-2009, 15:34
  2. Svar: 6
    Siste melding: 04-10-2008, 15:24
  3. Skal til USA i okt og ønsker tips til BD/HD
    By Mizuno in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 0
    Siste melding: 09-30-2007, 15:08
  4. Svar: 10
    Siste melding: 01-06-2006, 18:51
  5. Prosjekt Vapochill. Ønsker tips og innspill.
    By CFD in forum Generell chitchat
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2005, 02:08

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •