Generell forståelse av delefiltre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generell forståelse av delefiltre

Hei og god aften godtfolk
    Sitter her og føler jeg er på gyngende grunn om et par detaljer rundt delefiltre, passive sådan og lurte på om noen kunne ta seg tid til å justere min kunskap litt.

På sak, jeg tar for enkelhets skyld utgangspunkt i et 6dB 100Hz LP. Kan noen bekrefte/avkrefte eller justere litt på følgende...:
    1: Dette filteret skal være -3dB ved 100Hz.
    2: Ved 200Hz, er filteret -6dB eller -9dB? Ev. ved 400Hz, er filteret -12dB eller -18dB eller noe helt annet og jeg har missforstått kraftig...? :P

Jeg forstår at dette nødvendigvis ikke er en 100% eksakt vitenskap, der flere faktorer spiller inn, men jeg får forholde meg til de faktorene jeg KAN kontrollere. Tanken rundt det hele er å justere et selvbygg sub-prosjekt fram til en veldig flat kurve ved hjelp av et rett "plassert" LP filter, mens selve delefrekvensen skal kontrolleres med aktivt filter.
    Jaja, de aller fleste svar mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke så enkelt.

Hva avrulling du har ved knekkfrekvens avhenger av filterkarateristikk. Det du beskriver er ett Butterworth filter. Det vil være -3dB ved delefrekvens, og ca -9dB ved 200Hz.

Ett Linkwitz filter er -6dB ved delefrekvens og ca -12dB en oktav over/under.

Begge deler førsteordens filter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, har vært i tvil om dette lenge.
    Er klar over at det jeg tenkte på er et Butterworth. Linkwitz har jeg ingen kjenskap til, men jeg innbiller meg at det er noe avansert i forhold til Butterworths vakre enkelhet
    Mens vi er på gli... Finnes det noen fornuftig måte å bruke/beregne flere (Butterworth) filtre i serie for å oppnå en to-delt avrulling?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et Linkwitz-Riley filter, http://en.m.wikipedia.org/wiki/Linkw...93Riley_filter
    , er mye brukt som delefilter i høyttalere fordi når man kombinerer et høypass og et lavpass blir summen en flat frekvensrespons med jevn faseovergang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Midas. Jeg så litt på linken du posta. Jeg ser egentlig ingen stor forskjell i sluttresultat mellom disse to. I forhold til de grafene som var vist var Butterworthfiltret satt opp uten gap mellom delefrekvensene. Gap vil vi tilnærmet flat kurve, bare med en mer diffus overgang mellom elementene, forutsat 1.ordens filter. Altså vil et 2.ordens Butterworth ha ca. samme resultat som et 1.ordens LR, ikke sant? Hvordan et LR fysisk er bygd opp var ikke like enkelt å finne ut av.

Vel vel, Planen min var å bruke et 1.ordens Butterworth med veldig lav delefrekvens for å rette kurven oppover, for så å bruke aktivt filter i forsterkeren for å sette selve delefrekvensen. MEN, av nysgjerrighet da, har noen kjennskap til hvordan det vil fungere å bruke TO passive filtre? Et for å glatte kurven oppover og et for å sette delefrekvensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke odde ordens LR filter.

Bakdelen med 1. ordens Butterworth er at avrullingen er så slak. Du trenger elementer som jobber komfortabelt langt over/under delefrekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, 6dB er ikke mye, men perfekt for å rette opp kurven. Men videre opp, der den egentlige kuttfrekvensen skal ligge, der er det ting er interessant. Tenkte å bruke subben passivt først og da er det at jeg er spent på om jeg får til å bruke et 2.ordens Butterworth for kuttfrekvens, SAMMEN med det 1.ordens Butterworth filteret som bare skal korrigere. Sentere tenkte jeg å sette inn en plateforsterker og da er alle sorger vedrørende kuttfrekvensen borte

Lignende tråder

1. Aktive delefiltre!
    By Glennooo in forum PA
    Svar: 14
    Siste melding: 12-31-2011, 00:00
  2. Forståelse av høytalere
    By swoop in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-10-2008, 13:58
  3. Bytte ut / modifisere orginale delefiltre
    By hackpacker in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 04-02-2007, 10:10
  4. Kvinnfolks HiFi forståelse..;/
    By oljetransport in forum Generell chitchat
    Svar: 16
    Siste melding: 07-03-2006, 13:48
  5. Delefiltre i praksis
    By Snickers-is in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 02-19-2005, 23:28

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •