DIY klasse A hodetelefonforsterker endelig ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY klasse A hodetelefonforsterker endelig ferdig

Helt siden jeg begynte å interessere meg for elektronikk har jeg prøvd å lage det jeg ville kalle en perfekt hodetelefonforsterker. Den skulle være kraftig nok til å drive vanviddet av ethvert par hodetelefoner, den skulle være støyfri og den skulle ha meget god lydkvalitet. Jeg har tidligere laget varianter som har hatt en eller to av disse punktene i boks, men nå klarte jeg endelig å lage en som fylte alle tre kravene.

Forsterkeren er et beist og har en overkill transformator på hele 24VA (transformatoren på bildet er byttet ut), dette er for å sikre at ingen audiofile kan klage på svak strømforsyning. Forsterkeren holder seg i klasse A til ca. 310mW i 62Ohm, men går så over i klasse AB. Spenningen er høy nok til å levere hele 250mW i 600Ohm headset så varige hørselsskader er lett å få til.

Planen er å arbeide litt med designet, implementere en LCD samt en bass-boost funksjon. Litt feedback tas gjerne i mot

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..du har samlet litt av hvert på arbeidsboret. Et sammesurium av motstander, kondesatorer, transistorer, colaflasker , sykkelflasker ++. Ut fra støvlaget ser det ut til at du trenger å rydde litt

Uansett ser konstruksjonen rimelig enkel ut. Hva med signalkablene til utgangen bak - er ikke de litt fislete ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et skjema du vil dele med oss? Om du tillater skamløs kopiering av prosjektet ditt
    Synes også at det ser ut som en enkel konstruksjon, eller er det gjemt noe under der som vi ikke ser?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan poste kretstegningen når jeg kommer hjem (er på ferie akkurat nå). Komponentene er overflatemonterte og ligger på undersiden av kortet.

Uansett ser konstruksjonen rimelig enkel ut. Hva med signalkablene til utgangen bak - er ikke de litt fislete ?
    Signalkablene internt i forsterkeren skal kun håndtere et par mikroampere så det er mer en tykke nok.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut
    Vurderte du å putte inn en volumkontroll i systemet? Om en f.eks. kjørte signal rett fra CD-spiller uten volumkontroll.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Ingenting bedre enn at andre prøver og feiler (veroboard...kan tyde på det) og finner opp kruttet

Men for i det hele tatt klare å bidra med noe, eller få forståelse av kretsen, så hadde selvfølgelig ett koplingskjema (som tidligere påpekt, og besvart) vært tingen. Og skulle man gått virkelig litt dypere i materien litt info om hvilken tanker som ligger bak kretsløsning, komponentvalg, bergninger, målinger og eventuelle andre prioriteringer.

Overflatemontert komponenter er vel ikke hverdagskost på hobbybasis (?), har du fått bestilt kretskortet etter tegning eller har du lagd det selv?

Offtopic: første innlegg jeg har etter dommedagen med V2. Nå begynner i det minste forumet å ligne på noe!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde et ny tegning ved hjelp av circuitlab:

Jeg har tidligere laget hodetelefonforsterkere ved å bruke kun en enkel op-amp som et effekttrinn (Cmoy bygger på dette prinsippiet). Designet er simpelt, lett å lage og har meget lav forvrenging, men maks utgangeffekt ligger på kun 40-50mW. Selv om dette er kanskje 10x mer enn hva utgangen til en mobiltelefon klarer å levere så følte jeg ikke at dette var godt nok.

Jeg har kikket på forskjellige designer, alt fra et enkelt klasse A design med kun èn transistor til bruken av egne power IC'er (lekte mye med LM1875). Etter å ha designet flere forskjellige typer uten å bli 100% fornøyd så landet jeg til slutt med designet som er linket over.

Jeg gikk også mye fram og tilbake når det gjaldt strømforsyninger, jeg prøvde lenge å bruke en ekstern enkelsidet forsyning, men dette ga jeg til slutt opp. Resultatet ble forsterker og strømforsyning i ett selv om dette ble en ganske stor og tung sak

Den siste utfordringen var rett og slett å få forsterkeren støyfri. Jeg har lenge vært plaget av 50-100hz humming, diverse buzzelyder og statisk støy uten å helt vite hvor det kom fra. Etter mye testing og lesing klarte jeg til slutt å lære hvordan å takle disse støykildene for å holde de i sjakk.

Jeg har ikke gjort så mye målinger annet enn frekvensrespons og utgangseffekt. Jeg skal få målt utgangsimpedansen også, men jeg har dessverre ikke utstyr til å måle forvrengningen eller støynivået

Overflatemontert komponenter er vel ikke hverdagskost på hobbybasis (?), har du fått bestilt kretskortet etter tegning eller har du lagd det selv?
    Jeg gikk over til overflatemonterte komponenter for en tid tilbake og jeg angrer ikke et sekund. Disse komponentene er billigere, langt mindre, langt kjappere å montere, har større utvalg og det er også utrolig deilig å slippe å bore hull i kretskortet. Kretskortene etser jeg selv

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enkel og grei ut den der har du prøvd andre OP-AMPer eller andre utgangstransistorer?
    Nesten så en er fristet til å prøve noe slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transistorene jeg har brukt er gamle, men siden jeg bruker global feedback og klasse A operasjon vil ikke andre transistorer ha stort for seg (vil nok ikke være hørtbart). En annen op-amp hadde kanskje vært noe. NE5532 som jeg bruker nå har en input bias current (aner ikke de norske navnene på det her :P ) på opptil 800uA noe som er grunnen til at R5 har en såpass lav verdi. Bytter jeg op-ampen ut med f.eks. en TL072 kan jeg øke R5 til kanskje 200-500kOhm noe som vil gjøre frekvensresponsen betydelig bedre. En annen op-amp vil dog ikke endre kvaliteten på lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ær'e non spesiell grunn til at du har valgt opampen t å driv to 1K resistanser paralell med transistorene, opampen ser en last på 500 Ohm paralell med utgangstransistorene. Da sees strømforsyningen som ideell.
    Derved kunne Opampen likså godt ha hatt utgangen lastet med en strømkilde slik at den går i klasse A for ett område (single ended klasse A). Da for hodetelefoner med en ganske høy resistans. http://www.alicemagicbox.com/laserco...sabiasmod.html
    Den matrix linken er nevner en Betha 22 forsterker, uten at det er bilder av den: http://www.amb.org/audio/beta22/
    Sist endret av Ronny DD; 10-06-2013 kl 08:10

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsto ikke alt du sa. De to 1k motstandene biaserer transistorene til ca. 100mA, altså klasse A inntil lasten trekker mer enn 100mA. Jeg kunne laget et single ended design, et rent klasse A design, men da måtte jeg hatt en enda høyere biaseringstrøm, jeg vil at forsterkeren skal kunne drive 16Ohm headset like godt som 600Ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to 1K motstandene drives av opampen: Da ser opampen disse som koplet i paralell. Opampen driver da 500 Ohm+utgangstransistorene. Jeg syns disse motstandene belaster Opampen i overkant mye...
    Forstod du D`?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to 1k-motstandene brukes for å forspenne utgangstransistorene, de er dessuten koblet til hver sin diode, slik at de i tilfelle vil belaste OP-AMPen i hver sin halvperiode om man tenker slik du gjør. Max strømtrekk fra OP-AMPen vil være 30mA ved 15V amplitude ut fra den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    De to 1k-motstandene brukes for å forspenne utgangstransistorene, de er dessuten koblet til hver sin diode, slik at de i tilfelle vil belaste OP-AMPen i hver sin halvperiode om man tenker slik du gjør. Max strømtrekk fra OP-AMPen vil være 30mA ved 15V amplitude ut fra den.
    Som tilsvarer 500 Ohm +utgangene, det er vel SÅ tydelig at å file på det skulle være unødig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser hva du mener, men jeg tror ikke det vil være noe problem, jeg kan evt. erstatte transistorene med darlington par, men det er mulig jeg vil få større problemer med å holde biaseringstrømmen stabil i så fall, større fare for thermal runaway også. NE5532 er tested med en last på 600Ohm, 500Ohm burde gå greit

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 - liker slike prosjekter her på forumet (hilsen elektronikkingeniør)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått det stilrent på innsiden. Jeg liker sånnt diy sadder.
    Alternativt til R3 og R4 f.eks en strømgenerator: en lm337 og en motstand.
    Til sammenlikning Projekt headphone amp: http://i157.photobucket.com/albums/t...DSCF0015-1.jpg
    Her leser jeg verdiene av det jeg antar som samme motastander til 15K.
    Her er en som har forsøkt flere opamper i projekt, jeg antar den er veldig lik i krets/skjema.
    Fra denne tråd: http://rockgrotto.proboards.com/thread/3655

http://nwavguy.blogspot.no/2011/08/o...surements.html
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder DIY klasse A hodetelefonforsterker endelig ferdig-str-mgen-jpg  
    Sist endret av Ronny DD; 10-12-2013 kl 09:51

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker veldig godt artiklene til Nwavguy, har lest nesten alle tror jeg Utifra bildene så ser det ut til at den forsterkeren du linket til har samme design som den jeg har laget. Jeg vet ikke hva slags strømforsyning den har og den har også brukt transistorer i TO-92 pakke noe som ikke kan avgi i nærheten av samme varmen (vil vel uansett være godt nok for de aller fleste :P ).

Å bruke en strømkilde i stede for R3 og R4 er en god ide hvis forsterkeren skal kunne håndtere andre spenninger, men siden jeg har en intern strømforsyning så tror jeg R3 og R4 gjør jobben like godt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto Vis post
    Jeg liker veldig godt artiklene til Nwavguy, har lest nesten alle tror jeg Utifra bildene så ser det ut til at den forsterkeren du linket til har samme design som den jeg har laget. Jeg vet ikke hva slags strømforsyning den har og den har også brukt transistorer i TO-92 pakke noe som ikke kan avgi i nærheten av samme varmen (vil vel uansett være godt nok for de aller fleste :P ).

Å bruke en strømkilde i stede for R3 og R4 er en god ide hvis forsterkeren skal kunne håndtere andre spenninger, men siden jeg har en intern strømforsyning så tror jeg R3 og R4 gjør jobben like godt.
    En strømkilde har også den fordelen at den er mer temperaturstabil. Bias-løsningen med R3, R4 + 2 dioder er svært temperaturavhengig og det gjør at stømmen endrer seg tilsvarende. Høyere temperatur, høyere strøm. Siden du sier du driver trinnet i klasse A, så omsetter jo den litt varme i boksen og trinnet vil endre karakteristikk inntil temperaturen har stabilisert seg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt hvorfor den ville blitt mer temperaturstabil. Etter som temperaturen til transistorene øker vil også biaseringsstrømmen øke, men basestrømmen vil forbli den samme, hadde diodene vært montert i transistorene ville karakteristikken til diodene holdt seg lik som transistorene etter hvert som temperaturen økte. Det samme vil gjelde hvis jeg hadde en konstant strømkilde. Uansett så er boksen stor nok til å unngå overoppheting.

En annen ide ville vært å brukt mosfeter istede for bipolare transistorer. Jeg hadde i så fall ikke trengt å bry meg om utgangsstrømmen til op-ampen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kokken bygger effekttrinn, klasse P (Med bilder!) & ferdig
    By Kokken in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 106
    Siste melding: 01-08-2008, 09:52
  2. diy leketøy sub- endelig FERDIG
    By sigvald in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 05-24-2007, 11:32
  3. Kinorommet endelig ferdig!
    By SVS! -man in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-26-2007, 23:17
  4. Transmisjonslinje høyttaler endelig ferdig.
    By runer in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 93
    Siste melding: 09-12-2006, 19:08
  5. endelig nesten ferdig hjemmekino
    By hammon in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 09-12-2005, 21:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •