DIY klasse A hodetelefonforsterker endelig ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    En strømkilde har også den fordelen at den er mer temperaturstabil. Bias-løsningen med R3, R4 + 2 dioder er svært temperaturavhengig og det gjør at stømmen endrer seg tilsvarende. Høyere temperatur, høyere strøm. Siden du sier du driver trinnet i klasse A, så omsetter jo den litt varme i boksen og trinnet vil endre karakteristikk inntil temperaturen har stabilisert seg.
    Jeg kan heller ikke se at den skulle bli vesentlig mere temp stabil. Men siden opampen ikke kan mate basis på utgangstransistorene (diodene i biastrinnet stopper dette med diodene)derved vil disse med motstand ha tilgjengelig basestrøm avhengig av signalet, ca 4ma ved 10-11v ut. Med strømkilde er tilgjengelig basis-strøm uavhengig av signalnivå..... hfe eller Bfe * tilgjengelig biasstrøm = max utstrøm. På den annen side er signalet til hodetelef max ett par volt eller fem. Lasten til opampen er betydelig redusert, men mere avhengig av last på utgangen.
    Sist endret av Ronny DD; 10-13-2013 kl 08:09

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto Vis post
    Jeg ser ikke helt hvorfor den ville blitt mer temperaturstabil. Etter som temperaturen til transistorene øker vil også biaseringsstrømmen øke, men basestrømmen vil forbli den samme, hadde diodene vært montert i transistorene ville karakteristikken til diodene holdt seg lik som transistorene etter hvert som temperaturen økte. Det samme vil gjelde hvis jeg hadde en konstant strømkilde. Uansett så er boksen stor nok til å unngå overoppheting.

En annen ide ville vært å brukt mosfeter istede for bipolare transistorer. Jeg hadde i så fall ikke trengt å bry meg om utgangsstrømmen til op-ampen.
    Jeg var kanskje litt kjapp. Jeg mente ikke at denne løsningen er dårlig, bare at man må tenke på temperatur også. At diodene sitter omtrent på samme termiske nivå som utgangstransistorene. F.eks. når man benytter en BJT til tomgangsjustering i en VBE-multiplier, så må denne sitte på samme kjøleribbe som drivertrinnet for å kompensere for temperaturdrift. Du er jo milevis unna strømkapasiteten til disse transistorene uansett.

Du bruker negativ feedback fra utgangstrinnet til opampen. Har du regnet/simulert på hvilken frekvens faseforsyvingen i forsterkeren blir 180 grader? Litt dumt hvis man har gain over 1 når det skjer, for da går forsterkeren i selvsving. Hvis ikke kan det være en ide å hive på et høypass filter på tilbakekoblingen. (Jeg har ikke regnet selv, bare spør på generelt grunnlag)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Kokken bygger effekttrinn, klasse P (Med bilder!) & ferdig
    By Kokken in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 106
    Siste melding: 01-08-2008, 09:52
  2. diy leketøy sub- endelig FERDIG
    By sigvald in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 05-24-2007, 11:32
  3. Kinorommet endelig ferdig!
    By SVS! -man in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-26-2007, 23:17
  4. Transmisjonslinje høyttaler endelig ferdig.
    By runer in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 93
    Siste melding: 09-12-2006, 19:08
  5. endelig nesten ferdig hjemmekino
    By hammon in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 09-12-2005, 21:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •