Transformer blåser sikring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transformer blåser sikring.

Vet ingenting om elektro, burde holde meg langt borte fra dette, men tenkte dette var enkelt jo....
    Har en platespiller, 220 volt og 2,5 watt, trafoen brummer litt og jeg tenkte jeg skulle montere ny toroid. Jeg skulle bruke denne, som jo er litt overkill, http://noratel.no/content/view/full/2807
    Dette er pdf filen der hører til http://noratel.no/content/download/2...20standard.pdf
    Den varierer litt fra andre jeg har sett, bl.a. denne https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/a...s/05612221.pdf. (Vet ikke hva Uo betyr, og i pdf'en til min trafo er ikke nevnt noe med en sikring.
    Trafoen sitter i eget kabinett, primær er koblet til "AC trafo ut" på platespillerens print, og den ene sekundær fra den nye trafo er koblet til "Sekundær inn" på printet, altså den nye trafo har bare tatt den gamles plass.
    Problemet er at når jeg slo dette på gikk der en 50mA sikring på printet og der kommer ikke lengere 230 volt ut til den nye trafo, vet ikke helt hva problemet er.
    Kan det være den nye trafo er for stor og krever mye startstrøm og dette får sikringen til å ryke?
    Der er ingen jord på platespillerens støpsel, og der er ingen indikasjoner på fase på hverken primær eller sekundær. ( det er der jo på data1 filen jeg lagde ved, men hvordan finder jeg ut av fasen om det er det der er problemet?

På bildet ser man en sort kabel med 230 volt inn, den hvite og brune går ut til trafo og de to røde er sekundær 10 volt.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ha målt dc motstanden på viklingene, og satt den vikling med høyest dc motstand som inn/primærsiden fordi det er "step down", jeg mistenker at du har bytttet om på primær/sekundær. Så ville jeg ha målt tomgangsspenning før tilkopling på printet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar på dette via DIY forum, viser seg at toroid har stor "in-rush" av strøm i forhold til den lille EI type, og dette klarer ikke sikringen. Må da konstruere en soft-start, men jeg tror jeg istedet flytter den gamle trafo i det eksterne kabinettet så den kan stå under benken, da skulle støyen bli mindre, håper jeg.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også to typer sikringer - kvikke og trege. De kvikke ryker med en gang der er mer A enn det skal være mens de trege tåler en liten strømtopp eller har tidsforsinkelse før de ryker.
    Du ser det gjerne på sikringen - de trege sikringene har gjerne spiral (a la glødetråd), men kan evt være skjult i noe som ligner hvit sand/pulver. De kvikke har en rett tråd som brenner over med en gang.
    Kan evt være merket F, FF, T, TT (F er kvikke, T er trege, FF er ekstra kvikke og TT er ekstra trege)

Lignende tråder

1. Transformer The Ride
    By Martin Logan in forum Generell chitchat
    Svar: 0
    Siste melding: 08-22-2012, 17:52
  2. BD-spiller som blåser opp DVD
    By retask in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-2010, 01:36
  3. Hurra det blåser (sikring av parabol)
    By Snuble in forum Satellitt
    Svar: 4
    Siste melding: 11-05-2009, 22:17
  4. Yamaha z11 og Transformer
    By Kjell_kvarsnes in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 03-20-2008, 20:24
  5. Svar: 18
    Siste melding: 01-13-2008, 23:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder