Enkle 2veis gjenbruks høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enkle 2veis gjenbruks høyttalere

For en tid tilbake demonterte jeg to Dantax gulvhøyttalere og fylte bilen med lyd. Dette funket langt bedre enn forventet.

Nå klør det i fingrene igjen, så jeg tenkte å bruke restene til å få lyd på kjøkkenet. Delene jeg sitter igjen med er to basselementer 10" og to diskanter.
    Kasselagingen kommer jeg nok til å klare, men lurer litt på material. Tenkte å bruke MDF, mener å ha lest en plass at det er bra. Hva sier dere ekspertene? Er det å anbefale?

Jeg trenger nye delefiltre. Gjerne passive 2veis av enkleste sort med terminaler osv. Jeg anser meg selv som passe hendig, men elektronikk er ikke min sterkeste side. Så jeg søker noe ferdigreier ala Zachry Delningsfilter 600/4000 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning så jeg slipper å lodde osv. (helst)

Hovedmålet med prosjektet er læringen(og å få lyd på kjøkkenet), ikke noe high end opplevelse. Dette er mine første diy høyttalere og som sagt er gjenbruket sentralt. Jeg gidder ikke bruke tusenvis.

Noen som har noen formening om hvilken frekvens jeg skal dele på? Evnt andre tips og tricks.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jackwulff
    For en tid tilbake demonterte jeg to Dantax gulvhøyttalere og fylte bilen med lyd. Dette funket langt bedre enn forventet.

Nå klør det i fingrene igjen, så jeg tenkte å bruke restene til å få lyd på kjøkkenet. Delene jeg sitter igjen med er to basselementer 10" og to diskanter.
    Kasselagingen kommer jeg nok til å klare, men lurer litt på material. Tenkte å bruke MDF, mener å ha lest en plass at det er bra. Hva sier dere ekspertene? Er det å anbefale?

Jeg trenger nye delefiltre. Gjerne passive 2veis av enkleste sort med terminaler osv. Jeg anser meg selv som passe hendig, men elektronikk er ikke min sterkeste side. Så jeg søker noe ferdigreier ala Zachry Delningsfilter 600/4000 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning så jeg slipper å lodde osv. (helst)

Hovedmålet med prosjektet er læringen(og å få lyd på kjøkkenet), ikke noe high end opplevelse. Dette er mine første diy høyttalere og som sagt er gjenbruket sentralt. Jeg gidder ikke bruke tusenvis.

Noen som har noen formening om hvilken frekvens jeg skal dele på? Evnt andre tips og tricks.
    Hei.
    Intesessangt projekt! Jeg foretrekker MDF, selv om det støver helt vannvittig når du pusser. Det er relativt billig også

Når det gjelder delefilter så er det som ekspertene sier "This is where the magic happens". Så om du ikke har et delefilter fra høyttaleren du har montert ut elementene fra så bør du sjekke litt rundt om ihvertfall!

Jeg kjøpte et par elementer til en toveis høyttaler kasse jeg hadde liggende og har enda ikke fått til å få ok lyd fra de! (Det som var problemet hos meg var at diskanten hadde mye høyere følsomhet og spiller derfor veldig mye høyere en bassene og gjør at hele høyttaleren blir skrikende)

Men om du bare skal ha noe som du får lyd av vil er dette absolutt et artig prosjekt. Det kan og være at du treffer blink og får god lyd av de

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Hei.
    "Så om du ikke har et delefilter fra høyttaleren du har montert ut elementene fra så bør du sjekke litt rundt om ihvertfall!"!
    Nei disse brukte jeg i bilen. men droppet diskantene der fordi det hadde jeg allerede i Høyttalerne i frontdørene.

Et alternativ er jo å ta delefiltrene fra bilen, og kjøpe noen nye å putte inn der. De skal styre mellomtone og bass. Men da vil jeg vel ikke få hele spekteret i de nye høyttalerne siden det er treveis delefilter, mens jeg skal ha to elementer.

Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Jeg kjøpte et par elementer til en toveis høyttaler kasse jeg hadde liggende og har enda ikke fått til å få ok lyd fra de! (Det som var problemet hos meg var at diskanten hadde mye høyere følsomhet og spiller derfor veldig mye høyere en bassene og gjør at hele høyttaleren blir skrikende)
    Lykke til!
    Det er igrunn det jeg er bekymret for. Har sett at man kan lodde på resistorer elns. for å utjevne lyden, men som sagt har jeg lite peiling. Har lite lyst å bruke tusen kroner for å finne ut at dette bare blir bæsj. Da bruker jeg heller pengene å kjøper noe orntli.

Kan jeg eventuelt skru diskanten ned på forsterkeren for å utjevne?

Men hovedspørsmålet for å komme i gang er jo, hvor bør delefilteret dele?
    kan jeg eventuelt klare meg uten delefilter? Eller er dette veldig skadelig for diskantelementene?

Jeg skjønner at dette kan høres litt jalla ut, men en plass må man jo begynne:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jackwulff
    Nei disse brukte jeg i bilen. men droppet diskantene der fordi det hadde jeg allerede i Høyttalerne i frontdørene.

Et alternativ er jo å ta delefiltrene fra bilen, og kjøpe noen nye å putte inn der. De skal styre mellomtone og bass. Men da vil jeg vel ikke få hele spekteret i de nye høyttalerne siden det er treveis delefilter, mens jeg skal ha to elementer.

Det er igrunn det jeg er bekymret for. Har sett at man kan lodde på resistorer elns. for å utjevne lyden, men som sagt har jeg lite peiling. Har lite lyst å bruke tusen kroner for å finne ut at dette bare blir bæsj. Da bruker jeg heller pengene å kjøper noe orntli.

Kan jeg eventuelt skru diskanten ned på forsterkeren for å utjevne?

Men hovedspørsmålet for å komme i gang er jo, hvor bør delefilteret dele?
    kan jeg eventuelt klare meg uten delefilter? Eller er dette veldig skadelig for diskantelementene?

Jeg skjønner at dette kan høres litt jalla ut, men en plass må man jo begynne:grin:
    Nei det vil ikke funke med et 3-veis delefilter om du skal ha en 2-veis høyttaler.

Delefilteret bør i hvertfall dele slik at diskanten fint klarer å henge med fra "starten på delingen". (Hvis diskanten har et frekvensområde fra 8000hz til 40000hz bør delingen være på delingen rundt 8000hz da diskanten ikke klarer å lage lyd i lavere frekvensområde.)

Du bør nok ha et delefilter.

Virker som det egentlig bare er å prøve seg frem, så finne du fort ut om det fungerer Du vill alltids få lyd, men om det er fint eller ei får jo bare du bedømme når du eventuelt har montert opp alt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •