Fresing i lakkert plate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fresing i lakkert plate

Har fått meg noen basskasser som jeg må frese større hull til elementa i og frontplata i kassene er lakkert, det er av denne typen:

Noen gode tips til hvordan jeg skal få best mulig resultat uten at lakken skal sprikke/flise seg? Frontplata er ganske tykk og element er heeeeelt i grenseland i bredden (muligens ett par mm for brei) så tanken er å senke element i flukt med fronten

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det hjelper å gå over med en meget skarp kniv først? Risse opp altså.

Er dette en YH sub? Ligner veldig på noen kasser jeg har stående fra samme mann nemlig.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kanskje ikke så dum ide det, må i så fall lage meg en 100% "mal" som jeg kan skjære etter for å få det pent.

Jepp det er de "gode" YH subene. Både element og forsterker er av aller kjipeste sorten (og det før de blir ødelagt) mens kassene ser ut til å være rimelig bra lagd så jeg vil prøve å presse inni ett skikkelig element i hver av de, men det er heeeelt på håret om det går med 15" i de.

Hva kasser er det du har stående? Har lekt litt med tanken å prøve å få tak i noen av toppkassene med doble 6,5" også, evt de doble bunnkassene dersom de har plass til 15".

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to stk av toppkassene til YH501 og en bunnkasse. Bunnkassen tviler jeg på har plass til 15". Selv lurer jeg på å lage sub til fattern med to gode 12" av den bunnkassen. Den er meget solid laget. Det er toppkassene også for den del.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk god tape, tape over der du skal frese.
    Så er det nok lurt og bruke en fres med liten diameter først og bare gå en par milimeter ned.

Så vill jeg også tro att det er en fordel og bevege fresen slik att du freser motfres, ikke med.
    Men det kan du jo prøve først på en mindre diameter.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå frest ferdig begge kassene og gjorde omtrent som du også foreslo Seigmann. Dekket hele fronten med maskeringstape og brukte en ny og liten fres, gikk helt smertefritt! Eneste utfordring som jeg også var klar i på forhånd var at siden det kun var snakk om mm å gå på i bredden siden jeg skulle ha i 15" så måtte jeg frese "utenfor" frontplata for å få plass men også det gikk rimelig greit.

Forsterker i ene suben er av annen type enn det andre og virker faktisk (!) så kan først prøve å koble det på JBL SUB1500 elementa som skal i bare for å prøve. De latterlige bassrefleksrøra med diameter på ca 5 cm (!) blir fjerna og kassen blir etter hvert også lukket.

Tanken er å kombinere to slike suber med noen greie stativhøyttalere stående oppå, har litt lyst å prøve XTZ Divine 100.33 men mulig jeg starter med XTZ 99.26 til å begynne med pga prisen... med mindre noe annet gøy dukker opp på brukten ganske snart

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk jo fint dette

Fresing i lakkert plate-sub1500-jpg

Men forsterkeren som jeg trodde var OK har jeg kastet ut, den holdt på å ta knekken på JBL elementet mitt (håper i hvert fall det gikk bra).

Dersom det er samme mål på de doble YH kassene hadde jeg vært veldig interesert i å skaffe meg ett par med slike da jeg har 4 stk JBL SUB1500, evt også interesert i ett par til med slike som jeg har på bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •