Full range omni direktive sonotubes ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full range omni direktive sonotubes ?

Hei

Tenker å lage et par med full range sonotubes, hvor jeg benytter et 'full range' element i topp som skyter mot en invertert kjegle for 360 graders spredning.

I bunn tenkte jeg å kjøre et 7" bass element aka sonosub for å få bedre respons i de lavere frekvensene.

Dayton Full Range Element Dette er 'full range' elementet jeg ser på som en kandidat.

En 3D modell av designet jeg tenker å lage
    Full range omni direktive sonotubes ?-range-sonotubes_1-jpg

Tenker bruke et delefilter med deling på ca 2000Hz, søylene øverst må nok bli litt tynnere også for spredning av lyden tenker jeg.

Et par spørsmål til dere smarte folk:

-Kjeglen som full rangen 'skyter' mot, må den være av spesielle dimensjoner ?
    -Hvor får jeg tak i en slik kjegle, gjerne i plast eller metall ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på om det betyr allverden hvilket material det er laget i, så lenge den ikke har egenressonans i området fulltonen skal spille i. Du kan jo få et snekkerverksted til å dreie den for deg?

Ellers så ville jeg ha sett på delefrekvensen til bassen - du bør ha den innenfor 1/4 bølgelengde. Ved 200hz er bølgelengden 1.7 meter, dvs. 1/4 @ 200hz = 42cm. Deler du ved 100hz kan du ha 84cm avstand.

EDIT: Stilig design forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt tipset om disse Diffuser cone

Delefrekvensen, ja vist en null for mye, dele ved 200hz +- tenker jeg !

Spørsmålet nå er jo om dette kan bli et design som kan bli en god allround perfomer, aka hjemmekino, pop, rock, trance, klassisk etc...eller for mye nisje (aka sitte 1,43m i fra og kun høre på jazz :???: )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som den er litt høy for en 200hz delefrekvens (vet jo ikke, bare slik det ser ut). Hvor høy er den?

Tror responsen vil variere mye med lytteposisjon når du bruker en såpass høy delefrekvens.

Linkwitz Pluto er et lignende design - her brukes delefrekvens på 100hz med subwoofer på gulvet.Pluto + subwoofer

Linkwitz har skviset maksimalt ut av mellomtoneelementet for å klare denne delefrekvensen, og derfor er det begrenset maks SPL i Pluto. Du kan kanskje gjøre noe lignende, men da blir det nok ikke noen høyttaler for trance på høyt volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Er ikke fremmed for å benytte lavere delefrekvens, 100hz er fint det, pleier selv å dele mine subber på ca 80.

Røret er 100cm langt på modellen, men dette er heller ikke fastsatt, totalt 125cm, tok dette som utgangspunkt for å få fulltone elementet og diffuser i høyde med ørene i vanelig sitteposisjon.

Har sett på Pluto, tenker kun høyt når jeg sier at jeg ville tro at Dayton elementet skulle kunne klare seg bedre ned til 100hz og dermed også har et bedre overskudd SPL messig.

Hvis jeg skulle dele pa 100hz, er det noe i veien for å bruke to et høy pass og et lavpass filter, kontra et delefilter ? (Skal alltids få laget er passivt delefilter men enklere med 'ferdig' produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Platform
    Takk for svar

Er ikke fremmed for å benytte lavere delefrekvens, 100hz er fint det, pleier selv å dele mine subber på ca 80.

Røret er 100cm langt på modellen, men dette er heller ikke fastsatt, totalt 125cm, tok dette som utgangspunkt for å få fulltone elementet og diffuser i høyde med ørene i vanelig sitteposisjon.

Har sett på Pluto, tenker kun høyt når jeg sier at jeg ville tro at Dayton elementet skulle kunne klare seg bedre ned til 100hz og dermed også har et bedre overskudd SPL messig.

Hvis jeg skulle dele pa 100hz, er det noe i veien for å bruke to et høy pass og et lavpass filter, kontra et delefilter ? (Skal alltids få laget er passivt delefilter men enklere med 'ferdig' produkt.
    Jeg har ikke greie på analoge delefiltre, så det må andre svare på.

Men det du kan gjøre, er å simulere to drivere med avstand på 100cm eller 125cm i Basta!, og se hvordan responsen vil forandre seg når du flytter mikrofonen opp og ned. Du kan også prøve forskjellige delefrekvenser, og se hvordan maks SPL endrer seg med de driverne du har gått for.

Jeg kjøpte en lisens for Basta! og det er et utrolig lærerikt program for høytalerdesign.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •