Dynabel Største Bukkene Bruse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynabel Største Bukkene Bruse

Hei! Har satt igang prosjekt. Eller egentlig heller ferdigstilt prosjekt. Det er byggesettet Største Bukkene Bruse som ble handlet på tilbud hos dynabel i vinter en gang tror jeg. Har brukt litt tid på dette. Tenkte kanskje ikke lyden skulle bli verdt det, men det har faktisk blitt utrolig bra. Spiller normalt på et par dynabel 2S, og de spiller tett oppmot synes jeg. Hvis dere har spørsmål til hva jeg har gjort så spør gjerne=)

Delene satt sammen til innmat i kassen! Heftig inspirert av B&W!

Delene før all skjæringen var gjort. Har brukt hullsag og fres for å avrunde kantene.

Liming av kassene. Har fått topp, bunn og front.

Sideplatene som skal bøyes langs kanten. Har skjært spor med sirkelsag. Skulle hatt en skinne her kanskje=)

Slipt ned kantene på platene som ble limt sammen slik at sidene skal legge seg skikkelig på.

Delefilter ferdig loddet og klare for testing.

Testing av lyd og delefilter. Svært lovende=)

Har tatt hull i front til element og bassrefleksrør.

Demping. Putter alt som skal inn i kassene på plass før jeg limer sidene, ellers klarer jeg ikke og få det inn gjennom de alt for små hullene.

Demping klargjort og hull i fronten tettet med gaffateip slik at kassene ikke skal bli forurenset innvendig.

Limingen av sideplatene, dette var et skikkelig rotearbeid. Grisete og håpløst å få rett. Ble så mye pussejobb etterpå at den lille pussemusen ikke ble nok og jeg fikk tak i en skikkelig eksentersliper!

Kassene klare for pussing.

Limer på frontplaten som har ferdigfresede hull til elementer og bassrefleksrør. Prøvde å forsenke bassrefleksrørene, men det ble bare tull senere i prosessen. Kanten ble så liten.

Avrunding på toppen av kabinettene ble gjort på frihånd med eksentersliper. Jeg la på en ekstra plate i toppen så jeg skulle ha litt å gå på

Første lag med glassfiber. Legg merke til de hvite områdene hvor jeg har slurvet med å få ut luften. Ble bare rot når jeg pusset senere. Hvis jeg hadde vært litt nøyere akkurat her hadde finishen min kunne blitt plettfri! Men problemene med luftbobleujevnhetene ble med meg helt i mål.

Toppen med glassfiber. Ble den helt klart peneste overflaten. Maling og glassfiber renner ikke på flate overflater

Ferdig med glassfiber, klar for pussing og lakk.

Har gjort en del før jeg har sprayet grunning, tettet noen hull og slikt. Måtte og kjøpe mer glassfiber. Fant ut at det tettet hull svært dårlig. Brukte litt sparkel istedet og la ny glassfiber utenpå, funket bra!

Våtsliping med 1200 papir mellom alle lagene med grunning og lakk. Brukte vanlig quick spraylakk på alt, er overrasket over hvor bra det ble til slutt. Brukte også et 240 papir for å fjerne lakk som rant.

Toppen etter siste lakklag. Vanlig hvit blank spraylakk på boks. Hvis jeg skal lage noe større enn dette må jeg nok investere i en lakksprøyte.

Klare før polering.

Bruke denne fantastiske trestegs poleringen som gir en flott finish på bilen. Fungerte flott til høyttalere også. Så vet dere det.

Ferdig med elementer og rør montert. Spiller langt over forventningene. Effekthungrige, men kvitterer med flott perspektiv og mye bass.

Dette er mye høyttaler for 1000kroner + byggematerialer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stykke arbeid dette.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjeldent vakkert arbeide!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Hyggelig å få sånne fine tilbakemeldinger fra dere luringene som jeg har sittet mange timer og lest spennende prosjekter fra!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt arbeid som er lagt inn i det kabinettet! Synd de ikke selger det kittet lenger.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å få "oppskriften" på det delefilteret?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ble et veldig pent selvbygg Grattis
    Frister med noe tilsvarende i form for vinteren, i tilfelle jeg skulle få tiden til å strekke til.... Har tidligere jobbet en del med epoxy/glassfiber og ville helt klart gjort det samme som deg mtp finish.

Det er tre ting samt en overordnet faktor som må til for å få en topp finish med lakk:
    * - Grunning - superviktig, ingenting blir bedre enn grunnlaget fargen kommer på
    * - Flere lag med farge, slipt mellom hvert lag - flere lag med klarlakk på toppen
    * - Rubbing og polering
    * - Tålmodighet

Er også interessert i data på elementene samt delefilter..!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glassfiber har vært helt supert, men tålmodighet er en dyd! (Jeg har desverre ikke stort overskudd på dette) Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å gå for en lignende løsning med glassfiber og lakk neste gang jeg lager høyttalere. Det ligger ann til å bli et par DTQWTmkIII til høsten hvis tiden strekker til.

Jeg har litt ondt av å legge ut delefiltertegninger her. Det er vel en konstruktør som har jobbet med et produkt for salg, så jeg tenker det får bli opp til ham Men jeg har hatt litt kontakt med dynabel via mail, og de har vært svært hjelpsomme og hjulpet med spørsmål og tegninger hver gang jeg har spurt. Siden dette er et utgått kit er de sikkert hjelpsomme med tegningene på kabinett og delefilter! Så vidt jeg vet fører de ikke Tang-Band lenger heller, så det skulle vel ikke være store problemet å la folk få bygge denne flotte konstruksjonen og gi ut spesifikasjonene på delefilter?

Elementet er for så vidt et Tang-Band W1611-SA, og de tror jeg du får tak i på for eksempel parts-express.com. Har ikke prøvd å handle her, men etter hva jeg ser i forumer virker de å være seriøse. Har vurdert å handle et par til selv av de elementene. På et tidspunkt når lidelsene med glassfiber, vent, mer glassfiber, vent, puss, lakk, vent, tørk osv...... ble for store bygde jeg et par store kasser til elementene. Transmisjonslinjer eller noe tror jeg det var. Ble ikke spesielt lineært, men svært underholdene. (Spilte uten delefilter)

For interesserte fant jeg tegning her: W5-1611sa - Page 2 - diyAudio

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superlars
    Jeg har litt ondt av å legge ut delefiltertegninger her.
    PS! Send meg en PM Har allerede kjøpt elementene fra dynaBel så de blir nok ikke snurtne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •