Selvbygg vs ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvbygg vs ferdig

Funderte en stund å bygge jenzen NeXT eller lignende " high end " høytalere, men begynner å se " hvorfor bygge ". F.eks Jenzen NeXT blir fort til 25000 tusen med alt tilbehør, ja regn sjøl, blir fort dyrt og det er uten å ha hørt en tone. Får mye fint for 25k.
    Har jo tro på SEAS Excel da men alikevel. Det er ikke noe must å bygge men hadde vært kjekt å bygget noe " high end" som var noe. Forslag mottas med takk.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 25000 får du en mye bedre diy høyttaler enn en ferdig bygd høyttaler, spesielt når du bygger et kit for da slepper du å prøve deg fram.
    Du kan jo selv regne deg fram til hvor mange ledd en ferdig bygd høyttaler må gjennom og hvor mange som skal ha en del av kaka.

Produsenten skal ha en stor del av summen for å betale ingeniørene som har laget høyttalerne, også må de betale folk for å putte høyttalerne sammen, så kommer frakt også tar forhandleren en god slump for å selge de til deg, også kommer kostnaden på delene i tillegg.

Orion har fått mye skryt, har selv ikke hørt dem, men vet det er noen på forumet her som har bygd dem.
    TheOrionSpeakers.com
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja... Tror nok de fleste produsenter kan produsere ht'ene til langt under 1/4 av det en stakkars DYI kan. Om du gjør det selv for å spare penger tror jeg nok heller du bør titte på et masseprodusert merke som gir bra valuta for pengene eller kjøpe brukt.

Men dersom du er ute etter litt utfordring, gleden av å skape noe, masse ubbskyldninger til å investere i bra verktøy og til slutt - forhåpentligvis, veldig god lyd - ja da har du kommet rett. Men for å reelt spare penger? Nei - det tror jeg lite på...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktignok får produsentene helt andre priser på elementer, men hvordan de skal klare å produsere høyttalere til 1/4 av det en DIY kan forstår jeg ikke. Regner man da timer på eget arbeid? I så fall har jeg aldri forstått helt de som gjør det. For meg så er det timer jeg ikke sitter foran tv-en, og det gir meg utfordringer fysisk og mentalt. Slikt regner i alle fall ikke jeg timer på. I tillegg kommer kostnad på mdf/kryssfiner og finish.

Om man ikke har særlig peiling selv, så bør man gå for et kit eller et godt dokumentert prosjekt for at man skal være sikker på et godt resultat. Alternativet er selvsagt enda mer lærerikt, og krever mye forarbeid, og måleutstyr.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Nåja... Tror nok de fleste produsenter kan produsere ht'ene til langt under 1/4 av det en stakkars DYI kan. Om du gjør det selv for å spare penger tror jeg nok heller du bør titte på et masseprodusert merke som gir bra valuta for pengene eller kjøpe brukt.

Men dersom du er ute etter litt utfordring, gleden av å skape noe, masse ubbskyldninger til å investere i bra verktøy og til slutt - forhåpentligvis, veldig god lyd - ja da har du kommet rett. Men for å reelt spare penger? Nei - det tror jeg lite på...
    1/4 av produksjonspris ja. Men så legges det 10 gangen på produksjonskost.

Selv har jeg mer eller mindre klonet ett ferdig system. Annet baselement og aktivt drift, men dog. Konseptet er det samme. Hadde jeg brukt det orginale basselementet ville jeg endt opp med 1/4 av butikkpris. Sånn det står i dag er det 1/10 av butikkpris.

Plater koster ikke mye å få skjært til på mål. Lime samme klarer man fint selv. Så lenge man ikkke bygger et Kit, er det en forutsetning at tolmodigheten er stooor, og at kunnskapsnivået i utgangspunktet er brukbart. Er dette på plass er DIY vesentlig rimeligere enn tilsvarende ferdigprodukt. Om tilvarende i det hele tatt finnes.

Med et kit vet man noenlunde hva man får. Forutsatt at kitet er godt dokumentert. Desverre er det skjelden slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er poenget med DIY:
    1. Å kunne lage noe man overhodet ikke kan kjøpe for penger noe annet sted, rett og slett fordi produktet ikke eksisterer.
    2. Fordi det er gøy.

Hvis du ikke svarer ja på ett av punktene, så er kanskje ikke DIY "greia" for deg ?

Å bruke x antall tusen kr i deler samt mye knokefett på å klone en ferdig høyttaler, når man heller kan kjøpe den brukt ser jeg ikke helt poenget med....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Å bruke x antall tusen kr i deler samt mye knokefett på å klone en ferdig høyttaler, når man heller kan kjøpe den brukt ser jeg ikke helt poenget med....

Ikke engang når DIY prisen blir langt lavere enn bruktprisen? En "klone" blir normalt sett ikke 100% lik orginalen, så en del tweaking må påregnes åkke som.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng med DIY er at du kan lage konstruksjoner som ikke er kommersielt levedyktige. Om du ikke snakker om veldig "high end" så skal det være mulig å produsere høyttalerne for en rimelig penge, frakte dem i store kvantum på paller, håndtere dem inn og ut av lager, ut i butikk m.m. De skal stå på utstilling og tåle at folk tar på dem, at de blir flyttet rundt i tide og utide. De skal også se ut slik folk forventer at en høyttaler skal se ut. Nå for tiden er det så lite som mulig, og bred front kan du glemme å få solgt i særlig volum.

Jeg så en video fra Dali-fabrikken, hvor de viste hvordan de setter sammen en av deres "mid-range" modeller. Det er ekstremt enkle konstruksjoner som settes sammen på veldig kort tid.

Disse tingene trenger du ikke tenke på når du bygger selv. Du kan velge dine egne kompromisser. Du kan kjøre bred baffel, kontrollert spredning, dipol, aktiv deling osv. Reverse allpass for å fjerne faseskiftene fra delefilterne er mulig osv.

Mine Orion høyttalere er ikke perfekte i spredningen, men de er betydelig bedre enn en vanlig kassehøyttaler. Jeg var nettopp på besøk hos en venn og satt litt utenfor sweetspot, og ble sittende og høre på en urealistisk lyd (for mye "lav diskant", for mye bass, for lite alt annet) og kasseressonanser. Høyttalerne var langt fra billige.

For min del, hvis jeg skal bygge nye høyttalere:

1. Aktiv deling. Jeg kommer til å holde meg unna konstruksjoner hvor delefiltrene koster mer enn resten av høyttaleren.
    2. Ikke eksotiske drivere, men mainstream med god kvalitetskontroll.
    3. Dipol eller annen kontrollert spredning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ikke engang når DIY prisen blir langt lavere enn bruktprisen?
    Jo... men i hvilke tilfeller får man til det da? Et klone med samme innmat og tilsvarende finish blir som regel dyrt, eller mye arbe', eller begge deler.

En annen utfordring med å klone er at man som regel ikke får tak i samme elementer, da mange kommersielle aktører har sine egne OEM-versjoner av drivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    1. Aktiv deling. Jeg kommer til å holde meg unna konstruksjoner hvor delefiltrene koster mer enn resten av høyttaleren.
    2. Ikke eksotiske drivere, men mainstream med god kvalitetskontroll.
    3. Dipol eller annen kontrollert spredning.
    Helt enig.

Men punkt 2 er litt individuelt. For noen er 2000 kr for en Excel mellomtone temmelig eksotisk, mens for andre må vi opp i 5-siffrede tall før det en gang begynner å nærme seg eksotisk.... alt er relativt som det heter.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en ting kan man vell si
    Det er att diy kan gi best lyd for pengene man har til rådighet.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt vil vel variere fra idé til idé, kit til kit og klone til klone.

Selv er jeg langt mer fristet til å bygge en klone av en hi-end høyttaler langt over mitt budsjett, men som bruker lett-tilgjengelige elementer. Eksempelvis Von Schweikert vr-4sr. Heller det enn å finne den brukt til lommebokvennlig pris, som for min lommebok er svært vanskelig.

Den er bestykket med følgende:
    Vifa XT25 diskant
    Audax PR170 mellomtone
    2 x Seas L22-RNX4/P bassere

Legger man til plater osv, og det at aktiv deling koster ikke stort lengre, så blir det langt rimeligere enn ny- og typisk brukt-pris. Skulle være mulig å få til for rundt 20 000kr, eller rimeligere.

Den er dog litt stor, så det får vente litt

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daniel Hertz sin M1 bør vel kunne klones til "en rimelig penge", selv om man skulle kunne få tak i ett brukt par.

Koster 6-700k og bruker Beyma elementer.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste prosjekt kostet vel rundt 4k bare for sirkelsaga som det gav meg en unnskyldning til at jeg "måtte ha" ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Siste prosjekt kostet vel rundt 4k bare for sirkelsaga som det gav meg en unnskyldning til at jeg "måtte ha" ;-)
    verktøy kan da ikke regnes med i prosjekt prisen. må da ikke ha ny sirkelsag for vært prosjekt. om du kjøper deg hus før du bygger, så du kan drive i garasjen. setter du da opp kjøpesummen på huset i prosjekt prisen? da blir det nok en del billigere å kjøpe noe ferdig i butikk ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all response. Litt om meg selv, er en voksen mann som har tilgang / eier alt verktøy som trengs for å bygge et kabinett. Kan vel lodde i sammen et delefilter, men har ikke peil hvordan man konstruerer verken kabinett eller delefilter. Derfor gikk jeg for ferdig konstruerte kit. T.Graversen er vel velkjent for de fleste. Har faktisk kjøpt LX 521 kittet, eller rettighetene, ser fryktelig enkelt ut men havner fort på 35-40 k ( forsterker ASP osv.) og jeg ser at det blir for avansert for meg, derfor Jenzen NeXT.
    Grunnen til jeg har lyst til å bygge selv er som nevnt å få "mer godlyd" for pengene. Om det er kloner eller ikke, det får så være.
    Bygde i sin tid en Seas Odin som senter, låter utmerket, elementene som er brukt i den er snart billigere å skaffe ved å slakte ferdige merkehøyttalere.
    Pussigt ell ?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke par ferdig høyttaler får du med 2 Seas E0018 W18E-001 og en Seas E0011 T25CF002 Millennium til under 10000?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Hvilke par ferdig høyttaler får du med 2 Seas E0018 W18E-001 og en Seas E0011 T25CF002 Millennium til under 10000?
    Beklager, det var litt for mye satt på spissen.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bakkjen
    Beklager, det var litt for mye satt på spissen.
    Og jeg som trudde du hadde funnet en super bra deal

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at DIY høytalere kan være litt vankeligere å selge enn tilsvarende ferdigkjøpte konstruksjoner. Det burde kanskje taes med i regnestykket. Det å sammenligne innkjøpspris bør vel heller ikke gjøres for kategorisk uten å sammenligne ytelsene.

Slik testing burde vel også bli gjort av noen uten bias, og der sliter vel de aller fleste DIY konstruksjonene....:wink:

Har selv gode erfaringer med å tweake litt videre på ferdigkjøpte høytalere, og da typisk noen man finner på bruktbørsen og som trenger en liten overhaling...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •