Selvbygg vs ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt klart vanskelig å selge DIY høyttalere. Husker sand19 prøvde å selge inConcert Duke på brukten her. Selv om finish var noe spesiell, så gikk han langt under kostpris på elementene uten å få napp. Mener han var nede i 8k for ferdige høyttalere, og elementene kostet rundt 12.

Med mindre man er kjent for å være dyktig, og kan fremvise flott finish vil jeg tro at man kan tape tildels mye. Så det kan ikke være for å tjene penger man driver med DIY. (selv om jeg har sett noen forsøk på finn.no...)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man bygger da ikke selv for å selge det
    elementer for en jo fint solgt. delefilter komponenter blir gjenbrukt. kabinetter kan enten bli gjenbrukt/solgt eller partert og brukt til annet. alt i alt, så blir da ikke "tapet" noe større enn pris fallet på en butikk kjøpt høyttaler.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis gjør man ikke det, men denne karen har hatt flere annonser ute...

Mye lyd for pengene, lydgjengivelser du sjeldent har hørt. -

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hvilken høyttaler det er snakk om.
    cornscala forsvant etter et par dager. vet ikke hva han fikk, men ble annonsert for 12500.. som er omtrent kostpris for deler og material om man bygde de selv.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med DIY er ikke bare mer for pengene, men at man kan lage høyttalere som generelt er mye bedre enn de typisk kommersielle.
    Men det innebærer at man også vet hva som er vesentlig i et høyttalerdesign. Er nok mange DIYer som ikke helt vet hva og hvor de vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Vanligvis gjør man ikke det, men denne karen har hatt flere annonser ute...

Mye lyd for pengene, lydgjengivelser du sjeldent har hørt. -
    må si den annonsen var en smule latterlig. "takstert av lyd og bilde til 6000"
    og med de billigste av de billigste MGR elementene og Motorola piezo diskant
    og kabinetter store nok for 1, kanskje 2 stk 8". der har han klemt inn 10 stk. hadde heller kjøpt noen billige dali høytalere gitt

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok han har sine ord i behold.

Lydgjengivelser du sjeldent har hørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Jenzen next vil blåse livskiten utav mye som koster 25k. Jeg har bygd SP 38/13 fra Troels. De er bra og jeg måtte betalt mer for samme ferdiglyd. Når du ser på tilbakemeldingene på Troels sine konstruksjoner, skjønner du at han vet hva han holder på med og at konstuksjonene ikke står tilbake i forhold til hva high-end ingeniører får til. Pluss at diy er lærerikt og gøy. tomler opp fra meg og lykke til. Lag byggetråd - den skal følges! Hvis du er ute etter en mindre HT kan du jo se på "mini-Jenzen": Ellam Flex

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    må si den annonsen var en smule latterlig. "takstert av lyd og bilde til 6000"
    og med de billigste av de billigste MGR elementene og Motorola piezo diskant
    og kabinetter store nok for 1, kanskje 2 stk 8". der har han klemt inn 10 stk. hadde heller kjøpt noen billige dali høytalere gitt
    Lurer litt på hvordan delefilteret ser ut
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Tror nok han har sine ord i behold.
    akkurat den tror jeg på derimot om det er en negativ eller positiv ting, det diskuterer vi ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Lurer litt på hvordan delefilteret ser ut
    vil du virkelig vite det?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mange DIY'ERS drøm. DTQWT-mkII

Disse skal være sykt bra!! og vet det er flere som sikler på disse!! Troels DTQWT
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik

Disse skal være sykt bra!! og vet det er flere som sikler på disse!! Troels DTQWT
    men dog så plass krevende har også kommet en ny versjon av disse nå. med seas diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik

Ja skal vel være bra, det stod mellom disse eller Jenzen Next, men siden jeg er litt nasjonalist havnet jeg på sistnevnte. Men begge to havner på 25k + tror jeg, det synes jeg er mye penger. 1/4 av prisen er vel nevnt her, da er du i hundretusen klassen kjempegreier det men er litt skeptisk. Bygger vel Next eller DTQWT til slutt alikevel. Men hvliken er best? Er en helt gjennomsnittelig mann. Liker att det rister litt hvis nødvendig, men godlyden må ver der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fordelen med DIY er ikke bare mer for pengene, men at man kan lage høyttalere som generelt er mye bedre enn de typisk kommersielle.
    Men det innebærer at man også vet hva som er vesentlig i et høyttalerdesign. Er nok mange DIYer som ikke helt vet hva og hvor de vil.
    Greier vel ikke å bygge bedre høyttalere enn de kommersielle uten å ha enn hvis kompetanse, men da det er sagt er det vel snart bare å putte elementer i en høyttaler kasse så fikser vi resten med en Laptop. Delefilter en saga blott. DEXQ eller hva der heter ordner alt. Ser faktisk at den stenhårde Hifi garden er begynt å bruke EQ

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bakkjen
    Greier vel ikke å bygge bedre høyttalere enn de kommersielle uten å ha enn hvis kompetanse, men da det er sagt er det vel snart bare å putte elementer i en høyttaler kasse så fikser vi resten med en Laptop. Delefilter en saga blott. DEXQ eller hva der heter ordner alt. Ser faktisk at den stenhårde Hifi garden er begynt å bruke EQ
    Du må vite litt om høyttaler design og målinger, men generelt er det nå blitt enkelt å lage noe som er markant bedre enn det aller meste av kommersielle høyttalere. Man kan dessuten kjøpe seg et rimelig kit som man setter sammen enkelt og som er fornuftige og gode konstruksjoner.

Kommersielle høyttalere, uansett prisklasse, er stort sett preget av fundamentale kompromiss i designet og er preget i stor grad av WAF og spiller på det eksotiske. Hjelper svært lite at man bruker diamant eller beryllium diskant når selve grunndesignet er dårlig.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bakkjen
    Ja skal vel være bra, det stod mellom disse eller Jenzen Next, men siden jeg er litt nasjonalist havnet jeg på sistnevnte. Men begge to havner på 25k + tror jeg, det synes jeg er mye penger. 1/4 av prisen er vel nevnt her, da er du i hundretusen klassen kjempegreier det men er litt skeptisk. Bygger vel Next eller DTQWT til slutt alikevel. Men hvliken er best? Er en helt gjennomsnittelig mann. Liker att det rister litt hvis nødvendig, men godlyden må ver der.
    Når det gjelder 1/4 så var min påstand at en stor HT-produsent kan produsere en høyttaler mye rimeligere en vi klarer å bygge den.
    Dette forutsetter naturlig nok at vi snakker en høyttaler det selges en del av - for eks populære B&W 803.
    De kjøper materiale, elementer, lakk og fineri store kvanta.
    Jeg må for eks. kjøpe boks med lakkbeis på 0.75l, ny rulle, pensel osv for å få ferdigbehandlet sub'en min. Av det bruker jeg sikkert 2dl...

Men - anbefaler DIY på det varmeste jeg - men motivasjonen bør ikke være å spare penger alene ;-)

I forhold til ditt behov, hvilket rom har du og hva slags musikk hører du på?
    Hvor store bokser er du villig til å ha?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok med store kvanta. Enig i det. Men hva med lønnskostnader? Ikke bare på gulvet, men hele organisasjonen skal ha lønn. Transport koster. Maskineri i millionklassen som skal betales ned. Reklame. Osv osv..

Jeg er enig i at å spare penger ikke bør være hovedargumentet, men jeg sliter litt med å forstå at det skal koste meg fire ganger så mye å bygge en høyttaler, i forhold til en hel organisasjon. Jeg tror ikke det, men vi må ikke være enige.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal tro hvor mange hundre tusen B&W 803 kostet allerede FØR noe som helst var bygget og hvor mange millioner de har kostet i lønninger. og hvor mange millioner det har kostet å drifte fabrikken og ansatte under produksjonen så det lille de sparer i kvantum produksjon er egentlig ingenting. det må selges i vanvittig mengder. og produseres på absolutt billigste måte. da spares det inn på kabinett(spon), finnish(folie) og delefilter komponenter. om ikke disse tiltakene blir gjort, så blir prisen høy og salget lavt. for oss diyere, så koster det ikke mye ekstra å gå for MDF. eller lakk i stedet for folie. og vi kan velge delefilter komponenter etter smak og lommebok

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2