2 stk Stereo Integrity HT D2 18" kasser!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    2 stk Stereo Integrity HT D2 18" kasser!

    Hei.

    Har bestilt to stk Stereo Integrity HT D2 18" Subwoofer elementer, og tenker å bygge to kasser i sommer.

    Lager derfor nå en byggetråd da jeg er litt usikker på noen ting og vil høre hva dere mener jeg bør gjøre

    Den foreløpige planen er å bygge to like kasser med kurvet bakdel. Ser at det er en del forskjellige måter å gjøre det på, men har kommet fram til en måte jeg tror jeg kan spare en del materiale på i forhold til andre måter.

    Her er et bilde av slik jeg vil den skal se ut utenpå med følgende utvendige mål.



    Jeg vil gjøre det slik at jeg kan sage ut rette "pinner" og lime de sammen slik som på bildet, for og så høvle og pusse slik at jeg kan bøye en tynn plate ytterst til slutt, slik at jeg får en fin overflate.Slik som paara her på forumet har gjort på sine AP cardeas inspirerte høyttalere



    Jeg har prøvd meg på å måle litt i winISD og kommet fram til følgende grafer:



    Jeg hadde alikevell satt pris på om noen kunne sjekke om jeg har klart å sette inn riktige verdier og fått ut riktig graf
    For slik jeg ser det så ser det ut som at jeg bør gå for portet kasse da jeg vil få litt mer dypbass ut av disse.
    Har brukt TS parametere herifra Stereo integrity

    Slenger med et bilde av elementet det er snakk om.



    Noen tips om hvilken lim jeg bør bruke til dette?
    En annen måte jeg bør gjøre dette på?


    Takker

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

    Kult projekt Jeg har hatt noe tanker om å gjøre ett tilsvarende. Ett alternativ som kanskje sørger for en stivere konstruksjon vil være å sage ut en topp og bunn med riktig for å så lime å bøye plater rund dette som jeg gjorde med minehøyttalere.

    Jeg brukte billige plater fra byggmax som jeg helte kokende vann på og formet til kasa. Limte de så etterpå. når jeg banker med knoken på kassa mi er det nesten som stein bak på de bøydeplatene i forhold til sidene med 19mm MDF. når platene er bøyd og limt kan du frese de jevnt med front og topp/bunn. Da får du jevnt bøy og en meget solid konstruksjon.

    1: Sage ut topp og bunn med riktig kromning rundt hele. Dette blir det indre volumet. Platene må ligge utenpå. Bør også lage 1 eller 2 indre støtter. Lage bøye mal av dette.
    2: Varm 3,7mm plater med varmt vann og bøy til 2,3 eller 4 plater av gangen. Jeg brukte strammestropper. Lettere med færre plater.
    3: La platene tørke mens de står i spenn. legg å på nye 2,3 eller 4 plater som er varmet og bøy disse utenpå. Gjør til du har riktig tykkelse.
    4: lin plate på plate med godt med lim i mellom og spenn opp malen. Skru gjerne i tillegg (jeg limet kunn i mine øyttalere)
    5: Fres ned overskudd.

    Det er mitt forslag

  3. #3
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann
    Pent design - blir spennende åmse hvordan dette går.
    Dersom jeg skuøøe bygget denne tror jeg at jeg ville vurdert litt mer forsterkning innvendig. Litt ala matrix prinsippet til B&W (http://www.hometheaterstore.com/b-an...x-cabinet.asp).

    Det finnes bøybar MDF i litt ordentlige tykkelser. Jeg ville vurdert det som et alternativ til limte staver. Dersom du først velger å bygge med limte staver så ville jeg vurdert å ikke legge noe utenpå, men symliggjøre treverket og strukturen i treet. Det kan bli noe veldig spesielt,,ala sonis faber.

    Bruk castro trelim. Det blir sterkere enn treet.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Hei

    Kult projekt Jeg har hatt noe tanker om å gjøre ett tilsvarende. Ett alternativ som kanskje sørger for en stivere konstruksjon vil være å sage ut en topp og bunn med riktig for å så lime å bøye plater rund dette som jeg gjorde med minehøyttalere.

    Jeg brukte billige plater fra byggmax som jeg helte kokende vann på og formet til kasa. Limte de så etterpå. når jeg banker med knoken på kassa mi er det nesten som stein bak på de bøydeplatene i forhold til sidene med 19mm MDF. når platene er bøyd og limt kan du frese de jevnt med front og topp/bunn. Da får du jevnt bøy og en meget solid konstruksjon.

    1: Sage ut topp og bunn med riktig kromning rundt hele. Dette blir det indre volumet. Platene må ligge utenpå. Bør også lage 1 eller 2 indre støtter. Lage bøye mal av dette.
    2: Varm 3,7mm plater med varmt vann og bøy til 2,3 eller 4 plater av gangen. Jeg brukte strammestropper. Lettere med færre plater.
    3: La platene tørke mens de står i spenn. legg å på nye 2,3 eller 4 plater som er varmet og bøy disse utenpå. Gjør til du har riktig tykkelse.
    4: lin plate på plate med godt med lim i mellom og spenn opp malen. Skru gjerne i tillegg (jeg limet kunn i mine øyttalere)
    5: Fres ned overskudd.

    Det er mitt forslag
    Takker for svar!
    Må først å fremst si at jeg er imponert over høyttalerene du laget:-D

    Hellte du bare kokende vann over hele platen på begge sider? eller må det være tørrt på lime-siden?
    Ser at det kunne vært en god ide å gjort det på denne måten, eneste problemet er at jeg har bestillt 4stk 25mm tykke mdf plater allerede ops:
    Tanken bak "pinne konseptet mitt" er at siden snekkerkunskapene mine ikke er av klasse A, vil det være lettest å sage ut rette pinner for å så høvle ned dette og legge på en plate eller to som du har gjort.




    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Heisann
    Pent design - blir spennende åmse hvordan dette går.
    Dersom jeg skuøøe bygget denne tror jeg at jeg ville vurdert litt mer forsterkning innvendig. Litt ala matrix prinsippet til B&W (http://www.hometheaterstore.com/b-an...x-cabinet.asp).

    Det finnes bøybar MDF i litt ordentlige tykkelser. Jeg ville vurdert det som et alternativ til limte staver. Dersom du først velger å bygge med limte staver så ville jeg vurdert å ikke legge noe utenpå, men symliggjøre treverket og strukturen i treet. Det kan bli noe veldig spesielt,,ala sonis faber.

    Bruk castro trelim. Det blir sterkere enn treet.
    Takker!
    Jeg skal nok ha litt mer avstivere en det som viser på tegningene! Har bare ikke tegnet de inn enda8)

    Har allerede bestlilt mdf, regner med at det ikke går an å bøye vanlige plater?
    Mener du da at jeg ikke skal pusse ned hjørnene på stavene å ha de som på sketchup tegningene? Eller pusse ned å få en glatt overflate?

    I - castro trelim er notert

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Takker for svar!
    Må først å fremst si at jeg er imponert over høyttalerene du laget:-D

    Hellte du bare kokende vann over hele platen på begge sider? eller må det være tørrt på lime-siden?
    Ser at det kunne vært en god ide å gjort det på denne måten, eneste problemet er at jeg har bestillt 4stk 25mm tykke mdf plater allerede ops:
    Tanken bak "pinne konseptet mitt" er at siden snekkerkunskapene mine ikke er av klasse A, vil det være lettest å sage ut rette pinner for å så høvle ned dette og legge på en plate eller to som du har gjort.


    Takker!
    Jeg skal nok ha litt mer avstivere en det som viser på tegningene! Har bare ikke tegnet de inn enda8)

    Har allerede bestlilt mdf, regner med at det ikke går an å bøye vanlige plater?
    Mener du da at jeg ikke skal pusse ned hjørnene på stavene å ha de som på sketchup tegningene? Eller pusse ned å få en glatt overflate?

    I - castro trelim er notert
    Takk

    Jeg fant ut at jeg måtte ha kokende/varmtvann vann på begge sider. Ha på vann og venst ett minutt eller 2. Så kunne de bøyes. Platene måtte ligge med den glatte siden inn eller så sprakk de. Platene jeg brukte er: oljherdete 3mm plater. Brukte 7 lag = 21mm. platene må bøyes og stå bøyd til de tørker. Jeg lot mine stå ca. 1 uke tror jeg. Når du har alle platene til en sub klare kan du lime de. Altså alle platene er bøyd og har tørket.
    Har relativt kort mellom avstiverne i høyttalerene mine som jeg tror er bra. Kortere jo bedre DU får alltids bruk for MDF plater senere også. Fordelen med å bøye er kanskje at det er lettere å få avstivet kassen da veggene blir formet rundt avstiverene.

    Jeg har lagt med en høykvalitets HD forslag til kassemal med avstivere som platene kan bøyes rundt.

  6. #6
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei
    Jeg mente å høvle dem jevne, men lage dem i ordentlig treverk slik at linjene vistes og treverket kunne fargesettes og lakkeres. Men det vil kreve godt håndlag med tre og mye arbeid - så jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det.

    Jeg tror du vil oppleve litt utfordringer med den løsningen du planlegger.
    Dersom du vil stable så ville jeg heller brukt samme teknikk som de bruker når de lager tønner - altså skråskjære endene også lime dem inntil hverandre.

    Et annet alternativ er å skjære ut plater og legge dem oppå hverandre - men de fleste som gjør det får det gjort med en cnc maskin. Beskrevet litt ned inderen posten: Curved cabinet Overnight Sensation build

    Men jeg må nok si at jeg tror paare sin løsning er den beste og enkleste varianten.
    Du trenger fortsatt MDF til topp, bunn, frontbaffel og indre forsterkning vet du ;-)

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    om det ikke er kritisk å ha hele bakenden avrundet, så kan du slisse 2 lag 9mm MDF og brette de over en ramme. brett deretter en 4mm kryssfiner over, slip lett over og beis med ønsket farge eventuelt lakkere. kjapt lett og pent.

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Takk

    Jeg fant ut at jeg måtte ha kokende/varmtvann vann på begge sider. Ha på vann og venst ett minutt eller 2. Så kunne de bøyes. Platene måtte ligge med den glatte siden inn eller så sprakk de. Platene jeg brukte er: oljherdete 3mm plater. Brukte 7 lag = 21mm. platene må bøyes og stå bøyd til de tørker. Jeg lot mine stå ca. 1 uke tror jeg. Når du har alle platene til en sub klare kan du lime de. Altså alle platene er bøyd og har tørket.
    Har relativt kort mellom avstiverne i høyttalerene mine som jeg tror er bra. Kortere jo bedre DU får alltids bruk for MDF plater senere også. Fordelen med å bøye er kanskje at det er lettere å få avstivet kassen da veggene blir formet rundt avstiverene.

    Jeg har lagt med en høykvalitets HD forslag til kassemal med avstivere som platene kan bøyes rundt.
    Hehe, veldig bra skisse

    Greit å vite da det virker som det ihvertfall blir noe bøying av plater!
    Har vert litt i tenkeboksen og tror jeg må gå for en blanding av min egen ide og din.

    Hvordan vil det være å felle inn forsterker bak hvis jeg kun går for bøyde plater?





    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Hei
    Jeg mente å høvle dem jevne, men lage dem i ordentlig treverk slik at linjene vistes og treverket kunne fargesettes og lakkeres. Men det vil kreve godt håndlag med tre og mye arbeid - så jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det.

    Jeg tror du vil oppleve litt utfordringer med den løsningen du planlegger.
    Dersom du vil stable så ville jeg heller brukt samme teknikk som de bruker når de lager tønner - altså skråskjære endene også lime dem inntil hverandre.

    Et annet alternativ er å skjære ut plater og legge dem oppå hverandre - men de fleste som gjør det får det gjort med en cnc maskin. Beskrevet litt ned inderen posten: Curved cabinet Overnight Sensation build

    Men jeg må nok si at jeg tror paare sin løsning er den beste og enkleste varianten.
    Du trenger fortsatt MDF til topp, bunn, frontbaffel og indre forsterkning vet du ;-)
    Jeg tror heller ikke jeg bør saste på det.

    Men det er sant det! Jeg får nok alltid bruk for mer mdf om jeg ikke bruker alt nå! Er jo trossalt litt størrelse på disse 8)

    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    om det ikke er kritisk å ha hele bakenden avrundet, så kan du slisse 2 lag 9mm MDF og brette de over en ramme. brett deretter en 4mm kryssfiner over, slip lett over og beis med ønsket farge eventuelt lakkere. kjapt lett og pent.
    "Slissing, er i snekkerfaget en sammenføyningsmåte som særlig blir brukt i rammer til dører og andre flater som krever avstiving"
    Tror jeg trenger litt forklaring på hva du egentlig mener?

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som vet hvilke forsterker som eventuelt vil fungere bra i disse?
    Har sett på Bash 500 Og ser at det er mange som bruker disse til diy prosjekter.
    Men vil den være kraftig nok til mitt bruk?

  10. #10
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slisse betyr i denne sammenhengen å skjære dype (men ikke gjennomtrengende) parallelle spor i mdf/kryssfiner. Dette gjør at det kan bøyes.

    https://www.google.no/search?q=sliss...w=1366&bih=667
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Slisse betyr i denne sammenhengen å skjære dype (men ikke gjennomtrengende) parallelle spor i mdf/kryssfiner. Dette gjør at det kan bøyes.

    https://www.google.no/search?q=sliss...w=1366&bih=667
    Ahh, så det er slik det er!
    Fikk opp litt andre resultater når jeg kun søkte på slisse.



    Men vil jeg ikke klare å gjøre slik hele runden? Eller er det veldig begrenset hvor mye jeg kan bøye platene da? -audiosan

  12. #12
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det er nok begrenset hvor mye du kan bøye de. med tynne 3mm fuktet kryssfinèr så kan det gå. 8 lag. men da blir det straks mye mere arbeid.
    alternativt så kan du frese/høvle til bakerste delen(som du først tenkte) og bruke slisset MDF til sidene.

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    det er nok begrenset hvor mye du kan bøye de. med tynne 3mm fuktet kryssfinèr så kan det gå. 8 lag. men da blir det straks mye mere arbeid.
    alternativt så kan du frese/høvle til bakerste delen(som du først tenkte) og bruke slisset MDF til sidene.
    Daså, hmm!
    Vanskelig å vite hva jeg bør gå for:-?
    Men jeg tror at det sikreste er å gå for min løsning åså se hvordan det blir. jeg skal opp å monter å hente de bestilte platene nå, så må nesten vente litt på været da jeg må stå ute å sage!

    Men takker uansett for svar!

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg var ute i går å fikk kjøpt noe verktøy da jeg har lite av det fra førav.

    Har ikke gått for toppmodellene av noe av det jeg har kjøpt, så vi får se hvor lenge de holder!
    Her er i hvertfall det jeg har kjøpt for de som lurer på det


    Håndoverfres 399,-
    Stikksag 279,-
    Sirkelsag 259,-
    Fresesett 199,-
    El høvel 199,-
    Jekkestopp 10,- stk (kjøpte 4 stk)
    MDF plater (25mm tykke) 982,- for 4 stk.



    Siden jeg var så godt i gang med handling i går, kjøpte jeg like greit nye fronter også! Dali 850, spiller helt fantastisk



    Var å hentet MDF platene for 10 minutter siden! Jeg måtte sette dem i boden da været her er litt ustabilt enda. De var nesten litt for tunge å flytte på alene, men det gikk seg til



    Som nevnt er ikke været på min side, så jeg kan ikke begynne å sage ut noe enda. Så vi får se om det det blir noe i dag eller om jeg må drøye dette litt. (Får besøk i helgen hjemmefra, så blir nok ikke så mye da heller.)

  15. #15
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Daså, hmm!
    Vanskelig å vite hva jeg bør gå for:-?
    Men jeg tror at det sikreste er å gå for min løsning åså se hvordan det blir. jeg skal opp å monter å hente de bestilte platene nå, så må nesten vente litt på været da jeg må stå ute å sage!

    Men takker uansett for svar!
    jeg mente du kan gjøre det slik. bakenden som du hadde tiltenkt det. med droppe "pinnene" til fordel for slisset MDF. da blir det mye mindre arbeid.

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    jeg mente du kan gjøre det slik. bakenden som du hadde tiltenkt det. med droppe "pinnene" til fordel for slisset MDF. da blir det mye mindre arbeid.
    Ah, ja det var jo mye lurere!
    Ville du brukt fres eller sirkelsag til å lage rillene?

  17. #17
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Ah, ja det var jo mye lurere!
    Ville du brukt fres eller sirkelsag til å lage rillene?
    personlig ville jeg fått de CNC frest. minst arbeid
    det kommer ann på hva du selv synes er lettest å bruke. jeg hadde nok dratt over med sirkelsag.

  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    personlig ville jeg fått de CNC frest. minst arbeid
    det kommer ann på hva du selv synes er lettest å bruke. jeg hadde nok dratt over med sirkelsag.
    Får bare kjøpe meg en CNC maskin da 8)

    Neida, men jeg kjørte over med sirkelsag. Så får jeg se om jeg får det til.
    Må jeg ha kokende vann over for å bøye de? Trodde egentlig mdf smuldret opp hvis de fikk mye vann på seg

  19. #19
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nei. ikke noe vann der. hvor tykke plater er det? og hvor dypt har du kuttet?
    si ifra om du kjøper den CNC'en da. kommer med et lass plater og tar en kaffe da

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    nei. ikke noe vann der. hvor tykke plater er det? og hvor dypt har du kuttet?
    Platene er 25mm tykke, har kuttet ca 20mm!
    Følte bare at platene vil knekke om jeg bøyer på de!


Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •