Hjelp til valg av PA forsterker til sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av PA forsterker til sub.

Hei.

Har nå bygget med en DIY sub med 1x12 P.audio TM-12 i 65 liters kasse med 2x4" porter med 42 cm lengde. Ble testet litt i helgen på en vincent 200 watts forsterker i 4 ohm. Subben spiller helt overraskende høyt! MEN jeg sitter på et element til å har tenkt til å bygge en lik kasse med 1x12.

Jeg hadde da tenkt til å kjøre 2x12" subber på en PA forsterker. Problemet er bare at jeg ikke har noe stor peiling på PA! Jeg har sjekket ut Behringer med dsp, er dette noe å satse på? Takker for alle tips.

Link til elementet: P.audio PRO TM-12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I-puke 3000 DSP vil nok passe greit.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Ruben96 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Hei.

Har nå bygget med en DIY sub med 1x12 P.audio TM-12 i 65 liters kasse med 2x4" porter med 42 cm lengde. Ble testet litt i helgen på en vincent 200 watts forsterker i 4 ohm. Subben spiller helt overraskende høyt! MEN jeg sitter på et element til å har tenkt til å bygge en lik kasse med 1x12.

Jeg hadde da tenkt til å kjøre 2x12" subber på en PA forsterker. Problemet er bare at jeg ikke har noe stor peiling på PA! Jeg har sjekket ut Behringer med dsp, er dette noe å satse på? Takker for alle tips.

Link til elementet: P.audio PRO TM-12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    har en the t.amp ta-2400 om det er av interesse veldig populær til diy

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    I-puke 3000 DSP vil nok passe greit.
    Finner kun i-Nuke 3000 dsp på siden jeg er inne på. Er det samme forsterker?
    Er dette en bra forsterker?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal levere greit med strøm. Og hvis DSPen er på nivå med den som sitter i Behringer ultradriven er boksen verd pengene bare for DSPen.

I-nuke = I-puke.

Er bare jeg som ikke er så fan av markedsavdelinger som bruker peak effekt i markedsføringen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal levere greit med strøm. Og hvis DSPen er på nivå med den som sitter i Behringer ultradriven er boksen verd pengene bare for DSPen.

I-nuke = I-puke.

Er bare jeg som ikke er så fan av markedsavdelinger som bruker peak effekt i markedsføringen.
    Høres bra ut. Blir morro å prøve begge subbene med forhåpentligvis god dsp. Så de oppgitte wattene på 2x880 watt i 4 ohm er maks watt? Hva er reell watt?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer i3000 P (W)
    Max 8R 1KHz 325.13
    Max 8R 20Hz 288.00
    Max 8R 14Hz 283.22
    Max 4R 1KHz 600.25
    Max 4R 20Hz 561.69
    Max 4R 14Hz 547.56

Helt kurant forsterker for sub.
    Mulig målingene over er med 1 kanal i drift.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Behringer i3000 P (W)
    Max 8R 1KHz 325.13
    Max 8R 20Hz 288.00
    Max 8R 14Hz 283.22
    Max 4R 1KHz 600.25
    Max 4R 20Hz 561.69
    Max 4R 14Hz 547.56

Helt kurant forsterker for sub.
    Mulig målingene over er med 1 kanal i drift.
    Takk for målinger. Kan se ut til at dette er en grei kombinasjon med mine subber på 400 watt rms. Noen andre gode/bedre alternativer? Har også vurdert 2 x hypex ds 4. Men føler jeg får
    Mer for pengene ved kjøp av PA. Subbene kjøpte jeg nye for 1000,- stk. Det er helt vilt mye sub for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak i de forsterkerene?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tips kan jeg legge til, som kanskje kan forlenge levetiden på driverene dine:

Når forsterker dimensjoneres til en subwoofer, så ser en gjerne på spenningssvinget den leverer, det bestemmer utsvinget på membranen.
    i3000 leverer opptil 51.5V rms/145Vpp, og det er temmelig sikkert nok til å få svingspolen til å gå i bunn, med ødelagt driver som resultat.

Høypassfilter på rett under portfrekvensen er en vanlig måte å forhindre dette på.

Videre så er i3000 mer enn kraftig nok til å brenne opp disse elementene.
    i3000 har en veldig effektiv limiter, slik at det vil ikke nødvendigvis låte veldig forvrengt når forsterkeren overstyres, lyden blir bare mindre dynamisk og mere flat.
    Dette er også mulig å ha kontroll på, den har jo led-display som viser nivået ut, lyser det konstant rødt så kan det bli svidd svingspole.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Apocalypto
    Evenstadmusikk.no er en side de selger disse på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Et par tips kan jeg legge til, som kanskje kan forlenge levetiden på driverene dine:

Når forsterker dimensjoneres til en subwoofer, så ser en gjerne på spenningssvinget den leverer, det bestemmer utsvinget på membranen.
    i3000 leverer opptil 51.5V rms/145Vpp, og det er temmelig sikkert nok til å få svingspolen til å gå i bunn, med ødelagt driver som resultat.

Høypassfilter på rett under portfrekvensen er en vanlig måte å forhindre dette på.

Videre så er i3000 mer enn kraftig nok til å brenne opp disse elementene.
    i3000 har en veldig effektiv limiter, slik at det vil ikke nødvendigvis låte veldig forvrengt når forsterkeren overstyres, lyden blir bare mindre dynamisk og mere flat.
    Dette er også mulig å ha kontroll på, den har jo led-display som viser nivået ut, lyser det konstant rødt så kan det bli svidd svingspole.
    Da høres det ut som jeg går for denne løsningen. Takker for masse nyttig informasjon fra en som kan dette. Da må jeg vel komme igang å bygge sub nr 2.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Apocalypto
    Evenstad og 4sound mener jeg. Bare google litt så finner du det. legg på "priser" når du søker. så kommer det nok opp i prisguide eller prisjakt.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jeg skyte inn her da dette er veldig relatert til min problemstilling om dagene.?

Har kjøpt 2 stk kinosubber (JBL 4546 med 2242 element). Disse er 8 Ohm og " 800 Watts Continuous Pink Noise, 1600 Watts Continuous Program Power Handling" som det heter i reklamen

Vil det være lurest å kjøre disse som 2X 8ohm eller paralellkoble disse for 4ohm.?
    Hadde egentlig bestemt meg for en crown xti 4002, men er det andre forsterkere som vil duge helt fint som koster noe helt annet en crown xti 4002?
    Jeg må ha hipassfilter (reciever tar seg av lowpass delen), men DSP er jo alltid kjekt å ha uansett.

Leste et sted at det kan være problem å kjøre signaler fra en AV-reciever inn i en PA forsterker da signalstyrken er ikke den samme. Er dette noe som stemmer?

Edit, glemte å nevne at viftestøy er uønsket

Mvh
    Kjell

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    kan jeg skyte inn her da dette er veldig relatert til min problemstilling om dagene.?

Har kjøpt 2 stk kinosubber (JBL 4546 med 2242 element). Disse er 8 Ohm og " 800 Watts Continuous Pink Noise, 1600 Watts Continuous Program Power Handling" som det heter i reklamen

Vil det være lurest å kjøre disse som 2X 8ohm eller paralellkoble disse for 4ohm.?
    Hadde egentlig bestemt meg for en crown xti 4002, men er det andre forsterkere som vil duge helt fint som koster noe helt annet en crown xti 4002?
    Jeg må ha hipassfilter (reciever tar seg av lowpass delen), men DSP er jo alltid kjekt å ha uansett.

Leste et sted at det kan være problem å kjøre signaler fra en AV-reciever inn i en PA forsterker da signalstyrken er ikke den samme. Er dette noe som stemmer?

Edit, glemte å nevne at viftestøy er uønsket

Mvh
    Kjell
    Koble subbene i parallell ( 8ohm /2 = 4ohm ) og koble ampen i bridge. Da får du utnyttet den best.

Filtrene i Crownen er bedre enn de som er i reciver. Er vel bare 12db/okt i en reciver. i Crownen er det vel 24 db/okt hvis jeg ikke husker helt feil. Du har også fase, Eq og forsinkelse, som kan være greie hjelpemidler for å integrere subbene bra.

Viftestøy er det heller ikke fra de ampene, er lydløse ved normal bruk. Med mindre du driver de knallhardt. Noe normalt stuevolum vanligvis ikke gjør.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skyte inn at jeg har inuke-3000, og den fungere ypperlig til film og musikk.

Men jeg bruker den til en stoooor portet rørsub.

Denne vil ikke gjøre en god jobb i en lukket kasse, da den ikke leverer vannvittige krefter.

DSP fungere bra og har som sagt tidligere en god limiter, som forhindrer ødeleggelse av elementer.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Kan skyte inn at jeg har inuke-3000, og den fungere ypperlig til film og musikk.

Men jeg bruker den til en stoooor portet rørsub.

Denne vil ikke gjøre en god jobb i en lukket kasse, da den ikke leverer vannvittige krefter.

DSP fungere bra og har som sagt tidligere en god limiter, som forhindrer ødeleggelse av elementer.
    Hvordan er viftestøy?

Og hvordan klarer den drive elementene?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er viftestøy?

Og hvordan klarer den drive elementene?
    Den orginale vifta er forferdelig.

Heldigvis er det bare å kjøpe en stillegående 12v pc vifte og plugge den rett i.

Den fungerer bra fra 25 opp, men der stopper den. Bruker den til et TC-1000 element.

Så til bruk av kjellerdype sekvenser duger den ikke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke problem å koble denne forsterkeren til min reciever, Marantz 5007? Hørte noe om signal forskjeller tidligere i posten her?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Den orginale vifta er forferdelig.

Heldigvis er det bare å kjøpe en stillegående 12v pc vifte og plugge den rett i.

Den fungerer bra fra 25 opp, men der stopper den. Bruker den til et TC-1000 element.

Så til bruk av kjellerdype sekvenser duger den ikke.
    vifte mod/bytte bør gjøres med stor forsiktighet på slike forsterkere. du MÅ vite hvor mye luft den orginale flytter. og sette inn en vifte som ligger nær denne. om ikke risikerer du å brenne utgangene. og disse "lydløs" viftene flytter som oftest MYE mindre luft enn vifter som står i PA forsterkere. det er i all hovedsak det som gjør de "lydløse". 90% av viftestøy er resonanser av luft som flyttes rundt. dette har såklart direkte tilknytning til menge luft viften flytter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •