Hjelp til valg av PA forsterker til sub. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    vifte mod/bytte bør gjøres med stor forsiktighet på slike forsterkere. du MÅ vite hvor mye luft den orginale flytter. og sette inn en vifte som ligger nær denne. om ikke risikerer du å brenne utgangene. og disse "lydløs" viftene flytter som oftest MYE mindre luft enn vifter som står i PA forsterkere. det er i all hovedsak det som gjør de "lydløse". 90% av viftestøy er resonanser av luft som flyttes rundt. dette har såklart direkte tilknytning til menge luft viften flytter.
    Joda. Men til hjemmebruk så er ikke Ampen i maks bruk i 7-10 timer i strekk heller.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Joda. Men til hjemmebruk så er ikke Ampen i maks bruk i 7-10 timer i strekk heller.
    nei da. men hvor mange kan regne ut hvor mye luft strøm som må til? fort gjort at det blir for lite til fordel for 2db lavere støynivå på papiret.

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Det blir ikke problem å koble denne forsterkeren til min reciever, Marantz 5007? Hørte noe om signal forskjeller tidligere i posten her?
    Noen svar på dette til trådstarter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen svar på dette til trådstarter?
    Det burde gå bra hvis ikke pre-ampen din har et veldig lavt ut-nivå eller PA-forsterkeren har lav gain.

Vedlegg 104912

Jeg vil forresten anbefale en miniDSP og en stor, brukt PA-forsterker av den tunge,gamle typen, de med stor trafo, stor kondensatorbank og vanlig utgangstrinn. De har større strømreserver og gir mer trøkk i bassen.

Følg med litt på Musikkweb.no og finn.no, det er mange som selger store forsterkere på grunn av vekt.

Et annet triks, som gjelder alle stereoforsterkere er å kjøre den ene kanalen i motfase, altså bytte om + og - både på inngangen og utgangen, etter det jeg har hørt kan man da trekke ut opp til 10-15% mer effekt på grunn av at man ikke belaster samme kondensatorbanken samtidig. Lab leverer etter hva jeg vet de nye forsterkerne sine koblet slik internt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eiriknb
    Det burde gå bra hvis ikke pre-ampen din har et veldig lavt ut-nivå eller PA-forsterkeren har lav gain.

Vedlegg 104912

Jeg vil forresten anbefale en miniDSP og en stor, brukt PA-forsterker av den tunge,gamle typen, de med stor trafo, stor kondensatorbank og vanlig utgangstrinn. De har større strømreserver og gir mer trøkk i bassen.

Følg med litt på Musikkweb.no og finn.no, det er mange som selger store forsterkere på grunn av vekt.

Et annet triks, som gjelder alle stereoforsterkere er å kjøre den ene kanalen i motfase, altså bytte om + og - både på inngangen og utgangen, etter det jeg har hørt kan man da trekke ut opp til 10-15% mer effekt på grunn av at man ikke belaster samme kondensatorbanken samtidig. Lab leverer etter hva jeg vet de nye forsterkerne sine koblet slik internt.
    Ok. Dersom jeg går for mini dsp, vil jeg velge en helt annen forsterker. Jeg tittet på I-nuke mye pga dsp. Fungerer mini dsp like godt som feks delefilteret i en bra plate forsterker til sub? Kan jeg justere fase, frekvens og gain separat på 2 subber? Altså 2 kanaler? Takker så langt for mange gode svar; )

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har svar på mitt spm?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for ordens skyld, jeg kjøpte en iNuke 6000 DSP for en god stund siden og den gikk i retur dagen etter grunnet lydkvaliteten. Riktignok brukt på vanlige høyttalere og ikke sub, men dog.... Jeg mistenker det er DSPen som var årsak og at de uten DSP kanskje spiller veldig mye bedre for det lille jeg testet den var katastrofalt dårlig, dessverre.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Bare for ordens skyld, jeg kjøpte en iNuke 6000 DSP for en god stund siden og den gikk i retur dagen etter grunnet lydkvaliteten. Riktignok brukt på vanlige høyttalere og ikke sub, men dog.... Jeg mistenker det er DSPen som var årsak og at de uten DSP kanskje spiller veldig mye bedre for det lille jeg testet den var katastrofalt dårlig, dessverre.
    Det er neppe dsp-en som har 30% forvrengning i diskantområdet.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Dersom jeg går for mini dsp, vil jeg velge en helt annen forsterker. Jeg tittet på I-nuke mye pga dsp. Fungerer mini dsp like godt som feks delefilteret i en bra plate forsterker til sub? Kan jeg justere fase, frekvens og gain separat på 2 subber? Altså 2 kanaler? Takker så langt for mange gode svar; )
    MiniDSP gir mye bedre muligheter for tilpasninger enn en plateforsterker.
    Du kan justere delay og sette opp parametriske eq filtere separat for alle kanaler, samt hp og lp filtere, og du velger selv alle filterparameterene.
    Hvis du ser på Welcome to the world of miniDSP | MiniDSP så kan du finne spesifikasjoner.

Ulempen med MiniDSP er at den ikke er like ferdig (krever kabinett, tilkoblinger, psu) og klar for bruk som en tilsvarende plateamp eller komplett forsterker med innebygd dsp.

Anbefaler MiniDSP balansert versjon, da denne har bedre muligheter for tilpasning av signalnivå.
    Behringer inuke-serie har justerbar gain opp til 35dB, så det er ikke noe problem å få nok nivå for disse.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye om og men ser det ut som jeg går for en mini dsp og en samson sx 1800. Noen som har prøvd denne forsterkeren? Ser ut som mye for pengene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tilbakemelding så er jbl 18" subbene (chesus for noen beist. Null waf) og crown xti 4002 på plass.
    Har ikke noe erfaring med slikt utstyr men det spiller svært bra. Dsp til crown kjørende på samme pc som rew med lydmålinger gjorde jo jobben med intregrering av subbene til en lek. Kjørte måling og justerte kurven på crownen i neste vindu på pcen, kjørte ny måling og justerte mer. Utrolig bra greier. Skulle visst om dette for mange år siden.

Ang inngangsignal så får en visst omformere som korrigerer feil signalstyrke fra reciever, de fleste musikksjappene har slikt utstyr. (Må prøve seg litt frem visst med slike omformere).

Så nå blir det salg av alle de andre subbene

Kjell

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eksempel

Sitat Opprinnelig postet av eiriknb

Vedlegg 104912

har du et eksempel på en slik PA forsterker?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •