Min jakt på brystkassebass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min jakt på brystkassebass

Hei.

En liten tråd om mitt nåværende prosjekt.

Jeg har for tiden en SVS sub jeg er generelt fornøyd med, men har lyst på noe som sparker mer i brystkassa til tider og har derfor tenkt å bygge meg et par kasser som spiller noe høyere.

Jeg har landet på 2x Digital Designs VO W15 Bassmellomtone, STK (Produktdetaljer) [dynaBel AS] og hadde tenkt meg en lukket kasse på ca. 70 liter til hver, men da grafene (i Bassbox 6 pro) forandrer seg veldig lite fra 60 liter og oppover har jeg landet på det programmet mente er optimum, som er ca. 60 liter med tung demping.
    Målene er utvendig H*B*D 434mm*675mm*285mm med 22mm plater.
    Mulig jeg forandrer dette litt i forhold til hva som passer i stua da tiden til kapping kommer, jeg har mulighet til å lage kassene en del dypere og kanskje begrense bredden litt.

På de oppgitte målene har jeg -3dB ved 86.6Hz og -6dB ved 65Hz. Jeg hadde opprinnelig håpet at kassa ikke begynte rulle av før ved 60Hz, men det har jeg ikke klart å få til med overkommelig størrelse på kassa.

Planen er å drive de med en Crown XTi 4002 og la de spille mellom 60Hz og 200Hz.
    Jeg har lagt ved bb6-fila om det skulle være interessant for noen.

EDIT:
    Forandringer i planene:
    Det ble dynaBel PA 1550. Har allerede kjøpt en Crown XTi 4002 og elementene. Hadde egentlig bestilt de DD, men de kom aldri.
    Nye kassene blir på Vb=64,47liter, Total 69,34liter.
    Mål: Utvendig HxBxD = 454,8mm*708,7mm*319,9mm. 22mm MDF, dobbel frontbaffel, mye demping og avstivinger innvendig.

Album: Drop da bass - Imgur

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok sett på Beyma elementer også... f.eks.
    AVshop.no / Beyma 12BR100/R Mid/ Basselement

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag, men jeg har "desverre" allerede bestilt elementer. Jeg har hørt dem i aksjon og dem tåler MYE juling effektmessig. Jeg får dem også for vesentlig lavere pris enn på webshoppen der.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv de i "vented" med tuning på 54,9. Samme kassestørrelse.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Prøv de i "vented" med tuning på 54,9. Samme kassestørrelse.
    Oi, tusen takk for tips! Ble fint resultat, enda bedre om jeg gikk opp til ca. 70 liter, men jeg er veldig redd for å bomme på porten(e), derfor jeg hoppet rett på lukket. I porta kasse klarte jeg få -6dB på 60Hz og -3dB ved 66,7Hz.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha brystkassebass så sørg for at du havner på Q-verdier som gir god transientrespons..

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Målene er utvendig H*B*D 434mm*675mm*285mm med 22mm plater.
    Mulig jeg forandrer dette litt i forhold til hva som passer i stua da tiden til kapping kommer, jeg har mulighet til å lage kassene en del dypere og kanskje begrense bredden litt."

Nå aner jeg ikke hvordan hverken stua eller hovedhøyttalerene dine ser ut, men kassene virket med første øyekast litt uvanlige. Er det riktig at foran på sub'en vil være 47cm høy og 67cm bred?
    Med 22cm kassevegger bør du ha ganske bra med indre forsterkninger i kassa. Vil forøvrig foreslå at du øker frontbaffelen med 1-2cm til.

Personlig ville jeg ha holdt på en lukket kasse, opplever bassen fra disse som mer "kompakt", men det er jo smak og behag og hva man prioriterer.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    "Målene er utvendig H*B*D 434mm*675mm*285mm med 22mm plater.
    Mulig jeg forandrer dette litt i forhold til hva som passer i stua da tiden til kapping kommer, jeg har mulighet til å lage kassene en del dypere og kanskje begrense bredden litt."

Nå aner jeg ikke hvordan hverken stua eller hovedhøyttalerene dine ser ut, men kassene virket med første øyekast litt uvanlige. Er det riktig at foran på sub'en vil være 47cm høy og 67cm bred?
    Med 22cm kassevegger bør du ha ganske bra med indre forsterkninger i kassa. Vil forøvrig foreslå at du øker frontbaffelen med 1-2cm til.

Personlig ville jeg ha holdt på en lukket kasse, opplever bassen fra disse som mer "kompakt", men det er jo smak og behag og hva man prioriterer.
    Uhm, 434mm = 43,4cm, ikke 47. Men ja, jeg skal ha "liggende" kasser, ikke noe uvanlig det, har hatt det flere ganger tidligere. Dobbelt frontbaffel er vurdert og veldig sannsynlig.
    Jeg er også av samme mening som deg angående lukket kasse.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forandringer i planene:
    Det ble dynaBel PA 1550. Har allerede kjøpt en Crown XTi 4002 og elementene. Hadde egentlig bestilt de DD, men de kom aldri.
    Nye kassene blir på Vb=64,47liter, Total 69,34liter.
    Mål: Utvendig HxBxD = 454,8mm*708,7mm*319,9mm. 22mm MDF, dobbel frontbaffel, mye demping og avstivinger innvendig.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drop da bass - Imgur - etter alle plater kappet og hull frest.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •