Bygge inn forsterker i vegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge inn forsterker i vegg?

Det jeg lurer på er kort og godt om det er teknisk mulig, og forsvarlig med tanke på kjøling etc, å bygge forsterkere inn i en utlektet vegg?

Jeg har følgende anlegg:
    Lyngdorf TDAI 2200 m/roomperfect
    Lyngdorf 2175 forsterker (til sub'er)
    2 stykk Lyngdorf BW-1 subwoofer
    2 stykk XTZ 99.26

altså Lyngdorfs 2+2-system, bare med andre fronthøyttalere.

Nå er jeg i ferd med å pusse opp stuen, og har lyst til å skjule så mye som mulig. Det vil si å erstatte XTZ-høytalerene med in-wall Dali Helicon, og å lekte ut veggen nok til at forsterkerne kan få plass inni, mens bare sub'ene står synlige på gulvet.

Det er altså dette med innbyggingen jeg lurer på. Det er mulig at dette blir helligbrøde for hifi-entusiaster, men kan noen likevel hjelpe med med å svare på om dette er teknisk mulig? Jeg spurte Hifi-klubben, og de svarte at dersom det skal la seg gjøre med et anlegg, så er det nettopp det jeg har, fordi Lyngdorfforsterkerne er heldigitale og blir ikke særlig varme. Og det jeg taper i lydkvalitet ved å gå over til innbygde høyttalere kan jeg kanskje (delvis) kompensere med romkorreksjonsfunksjonen. Men han jeg diskuterte med på hifi-klubben hadde ingen erfaring med innbygging av forsterkerne.

Så spørsmålet mitt er altså teknisk: Hvordan skal jeg konstruere en utlektet vegg for å få plass til disse? Jeg så for meg å lekte ut veggen 10-15 cm ekstra (det gjør ikke så mye, for veggen er ganske kort) og putte forsterkerne på høykant inni, og deretter lage en slags luke/rist som man kan åpne for å få tilgang til dem, og som har hull for lufting. Tenkte å putte Altibox og trådløs ruter inni samme rommet, så er alt ute av syne og ute av sinn (og ute av rekkevidde for små barn).

Noen som har erfaring med noe lignende?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere på høykant bør du ikke tenke på før du har sjekket dette skikkelig med produsenten og har fått grønt lys. Selv om Lyngdorf'ene dine ikke er av dem som blir veldig varme, er den lille kjølingen deres - som forsterkere flest - ganske sikkert beregnet på vanlig horisontal bruk. Jeg vet at bl.a. Bryston har klare advarsler mot å bruke forsterkeren på høykant.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask tilbakemelding, og godt råd. Jeg sendte mail til Lyngdorf, og fikk dette svaret:

Hej

Selvom dine Lyngdorf Audio forstærkere er digitale, så vil de stadig afgive en hel del varme:
    - Det kan IKKE anbefales, at bygge dem ind i et lukket rum / et skab eller lignende !
    - Det er OK, at forstærkerne står vertikalt !
    - Blot kræves ALTID ventilation omkring elektronikken, så varme ikke akkumuleres

Det er altså ok å sette forsterkerne vertikalt, men de anbefaler ikke innbygging i lukket rum. Men det var jo heller ikke intensjonen min... Jeg så for meg å kunne konstruere et slags skap innfelt i veggen, ca 15 cm dypt, og kanskje ha en slags metallrist som dør inn til dette skapet, slik at man har enkel tilgang til komponentene inni, og slik at det "puster" godt. Dette burde jo ikke være noe verre enn å ha komponentene i en stereobenk med lufting bak.

Noen som har erfaring med å konstruere slike vertikale stereoskap?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •