CA18RNX 2,5-veis (T.Gravesen) - byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CA18RNX 2,5-veis (T.Gravesen) - byggetråd

Hei alle sammen!

Etter å tilbragt mang en sen kvelds- og nattetime med å lese diverse imponerende og ikke minst inspirerende tråder her på forumet er jeg omsider klar for å begynne mitt eget prosjekt, nemlig bygging av Troels Gravesens CA18RNX 2,5-veis gulvhøyttaler. Jeg er glad i god lyd, men har ikke begitt meg ut på et prosjekt som dette tidligere, så jeg håper å kunne plage dere litt ved å spørre meg til råds underveis.

Elementene (Seas CA18RNX og 27TDC) ble kjøpt i januar da de var på tilbud hos dynabel, men en travel hverdag har gjort at jeg ikke har kommet skikkelig i gang før nå.

MDF ble bestilt ferdig kappet fra Thaugland, så første post på programmet for min del var fresing av baffel. Først måtte imidlertid sirkeljigg bygges. Larsenv her på forumet som bygger samme høyttaler i disse dager har en fin hjemmelaget jig i sin tråd, så jeg bygget meg noe lignende. Min utgave vinner nok ingen skjønnhetskonkurranser, men gjør jobben.

Har aldri brukt fres før, så jeg var litt spent på hvordan resultatet skulle bli, men heldigvis gikk det greit. Skulle gjerne hatt en finjustering på sirkeljiggen, men det får bli til neste prosjekt.

Midt oppi ivrigheten glemte jeg å senke diskanten. Er i tvil om jeg gidder å gjøre noe med det, med mindre noen har tips til en enkel måte å fikse det nå som jeg allerede har saget hullet. Kan hende det heller får bli min lille personlige touch på designet.

Jeg hadde kjøpt inne et lite arsenal av hurtigtvinger, men det viste seg imidlertid til min frustrasjon at de var for korte til å rekke langs hele dybden av høyttaleren, og jeg fikk ikke limt noe som helst. Dermed var arbeidsdagen brått over...

Måtte stable sammen platene for å få et inntrykk av hvordan det kommer til å bli seende ut til slutt. Jeg har valgt å gjøre kassa litt dypere enn det som er spesifisert på tegningen. Totalt volum blir ca 48 liter, noe som i følge T.Gravesen gir F3 på 40Hz.

Delefiltrene gjorde jeg ferdig for et par uker siden. Jeg har i anledning byggeprosjektet gått til innkjøp av loddebolt, men dette er også nytt terreng for meg, så jeg endte med å sette ny norsk rekord i sukkerbiter for å være på den sikre siden. Vanker nok ingen diplomer for estetikk her heller, men det funker nå hvertfall.

Til uka blir det jakt på nye tvinger som er lange nok til å få sammen kabinettet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfeksjonisten i meg klarte ikke å la diskanten ligge utenpå, så jeg måtte frem med fresen igjen.

Rakk såvidt å begynne med litt liming også

I følge tegningen skal det være filtdemping på veggene i kassa. Funderte litt på hvordan det er best å feste denne, bør vel ha noe lim på? Eller..?

Delefilteret er tenkt plassert på bunnplata. Vurderer om jeg skal montere denne "opp ned" slik at filteret er tilgjengelig etter at jeg har lukket kassa. Er i så fall tetting av kabelgjennomføring med silikon tilstrekkelig eller bør jeg gjøre det på en annen måte?

Håper å få limt sammen herligheten før uka er omme, gleder meg som en unge til å få lyd i dem!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var virkelig fint bygge ja

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var bra og gjennomført! Stå på
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veldig bra ut, og du løste det og frese spor til diskanten også, enig med du at du gjorde det

I forbindelse med skum/filt på veggene så er jeg ikke sikker på hvordan andre gjør det. De limer kanskje slik du foreslår, ellers så kan du bare kjøpe en stiftemaskin hos byggevarehandelen og stifte det fast i veggene, det har jeg gjort på mine to siste byggeprosjekter

Du burde dempe så godt som mulig inne i høyttaleren, ikke spar på skummet eller filten (og eventuellt bitumen hvis du skal bruke det). Bare se hvordan Truls Gravesen gjør det (der du har "oppskriften" din fra), han legger forskjellig type dempemateriale i flere lag ihvertfall på noen av høyttalerne sine

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting tar tid....

Takk for tilbakemeldinger!

Det går ikke akkurat fort her i gården, jeg har fulgt tråder hvor folk har bygget ferdig hele kinoer på tiden jeg har surret med mitt lille prosjekt, men det går nå hvertfall fremover..

Siden sist har jeg fått satt inn delefilter, dempet kassen, og limt sammen hele herligheten. Har også såvidt begynt på grillen. Finish på høyttaleren blir matt hvit, med hvitt stoff på grillen. Er det enklest å stifte stoffet i bakkant av grillen eller er det andre bedre måter å feste stoffet på for å få det til å se pent ut?

Planen er å begynne på sparkling og pussing denne uken. Jeg ser at en del nevner at skjøtene kan sprekke etter en tid, men det virker ikke som folk er enige om den beste måten å forhindre dette. Jeg har noe to-komponent epoxysparkel stående, er det noe jeg kan/bør bruke fremfor vanlig finsparkel? Ser at noen freser et lite spor før sparkling, er det lurt mon tro? Hmmm... Tips mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar med litt bilder..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar med litt bilder..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funderer på å bestille meg et par navneskilt med egen logo til fronten på høyttalerene, noen som vet hvor man kan bestille slikt hvor eget design støttes, ikke bare tekst med standard skrifttyper? Gjerne på nett, i verste fall i butikk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fillefrans Vis post
    Funderer på å bestille meg et par navneskilt med egen logo til fronten på høyttalerene, noen som vet hvor man kan bestille slikt hvor eget design støttes, ikke bare tekst med standard skrifttyper? Gjerne på nett, i verste fall i butikk
    Kann kansje hjelpe deg med å lage egne logoer menn er avhenig av 3d tegninger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234 Vis post
    Kann kansje hjelpe deg med å lage egne logoer menn er avhenig av 3d tegninger
    Så bra 3D-tegninger skal jeg vel kunne få til. Jobber du med slikt? Hva er i så fall alternativene i forhold til materialer og farger etc?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg BRA ut!! Følger

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det måtte vert å maskinert det ut i enten alu .stål eller alubronse

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menn alt er avhenig av hvor smått du må ha ting og hvor detaliert . Om eg har verktøy til det menn viss du har en tegning på hvordan du vil ha det så kann du senne meg filen så ser vi om det lar seg gjøre. Bør vere tegnet i solid edge eller inventor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •