Horn som spiller fra ca 6-800Hz og opp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Horn som spiller fra ca 6-800Hz og opp

Fabler og fantaserer litt om mine neste diy høyttalere, finnes det noen horn som spiller fra rundt 6-800Hz og opp?

Har letet en del uten hell, vet ikke om det er fordi det ikke finnes? Jeg tenker 2 eller 2,5-veis med bass/midbass og horn. Har sett på Beyma på avshop blant annet men ser ut som de kun går ned til anbafalt 1,2kHz. Grunnen til at jeg tenker såpass dypt er fordi jeg satt og så på Seas L26ROY, 2 stk av de i en 80 liter kasse pluss horn, hehe... Kunne det blitt bra på rock og film tro?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes Horn som gjør det ja.

En storformat JBL kompresjonsdriver i et Tractrix eller JMLC 350 f.eks. Det finnes flere andre alternativer også.

Problemet er at de ikke spiller bra hele veien opp og trenger super tweeter over 7-8kHz.

Seas L26ROY bør nok helst deles godt under 300hz, selv om de selvsagt kan lage lyd opp ti 600hz.

To-veis er vanskelig. Du må stort sett kompromisse både i bunn og toppen. Kompromisser i midten er ikke lurt, slik som du får med L26Roy.

Vil anbefale deg minst tre-veis, gjerne 4 veis om du skal gå for et oppsett med store horn. Dette er igrunnen for viderekomne innen DIY.

Skal du ha to-veis til film og rock hadde jeg bygget en sak med en 15" pro bass av best mulig kvalitet, 1" kompresjonsdriver i en 15" waveguide og delefrekvens rundt 1kHz. Diy soundgroup selger slike kit.

Om du vil bruke TPL-150H kan du jo kikke på inConcert Miles som flere her inne har bygget. Det er en høyttaler som er beregnet på å spille engasjerende og høyt. De går dog ikke kjellerdypt i bassen, men slik er det med høyttalerdesign, ALT er et kompromiss.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde klipch i tankene når jeg tenkte 2 veis, men er jo ikke redd for og gå for 3 eller 4 veis heller da. Må isåfall bare sette med ned og se hvor mye penger jeg skal bruke på det, har jo to hjemmelagede fra før som spiller veldig bra. Men de fremhever seg ikke først og fremst på film og rock, mest på jazz, klassisk og i den gaten der (de spiller pent ikke høyt og gromt). Så det er litt med spenningen med og prøve noe nytt, lytter mye på rock.

Må ikke være L26ROY heller da, var noe jeg tenkte i farten, men jeg har også vurdert og skaffe meg en sub. Så hvis (eller når) jeg gjør det så kanskje jeg klarer meg med noen bass/midbass høyttalere som kan spille opp til kanskje 2kHz eller 1,5kHz og så la horn overta derfra?

Skal også sjekke ut DIY soundgroup og se hva de har

Edit: sjekket ut soundgroup og kitene de hadde der, det virket altfor hmm... "epa"? hvis det var rette uttrykket

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har absolutt ikke en anelse om hva du mener med "epa".

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Har absolutt ikke en anelse om hva du mener med "epa".
    Ok, hehe beklager den var nok veldig intern når jeg tenker over det. Epa var ett uttrykk vi brukte på 80 tallet når skateboard var inn, og jeg tror det er en sertifisering for bla. skateboard, men det var mange veldig dårlige skateboard med "epa" sertifisering, så det er liksom synonymt med dårlig i dag.

Men tilbake til topic Syntes inConcert Miles så ganske spennende ut, sjekket også ut linken til Cornscala. Tipper det spiller både høyt og med bra punch?

Men er det slik at det enkleste og beste hvis jeg skal lage hornhøyttalere at de må være såpass brede og store? Er det mulig og lage noe i samme stil som for eksempel Klipsch? Eller blir det bedre og bruke 12-15" bass elementer og stort horn, og lettere i forhold til 2-veis? Jeg nevnte det vel tidligere at jeg kan godt ha sub i tillegg for og få dypbassen når det er film.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da passer nok ikke epa om disse. De er designet av dyktige folk som ham har drevet med diy og kommersiell høyttalerdesign i mange år. Og komponentene holder veldig høy kvalitet. SEOS hornene måler og låter svært bra.

Det er en grunn til at høyttalerne blir brede, og det er fordi hornene må være så store for å kontrollere spredningen. Klipsch RF-serien og Palladium har hornlading på diskanten, men denne vil ikke fungere lenger ned enn ca 2kHz.

Jeg tror du må sette deg ned og finne ut av en del ting før du spør mer:

Hvor mye penger kan jeg bruke?
    Hvor stor kan høyttaleren være?
    Hva er mine viktigste design kriterier? (Båndbredde, SPL, spredning , utseende osv).

Miles havner vell på rundt 20.000kr og til den prisen har man ganske mye å velge i.

Disse SEOS designene havner på rundt 4-7000kr og da er det vanskelig å finne noe som yter i nærheten. Særlig om man prioriterer spredning og kapasitet. De integrerer veldig godt i normale lytterom og forsvinner i lydbildet når du setter dem opp riktig. Del dem mot en sub så har du veldig god dynamikk også.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det finnes Horn som gjør det ja.

En storformat JBL kompresjonsdriver i et Tractrix eller JMLC 350 f.eks. Det finnes flere andre alternativer også.

Problemet er at de ikke spiller bra hele veien opp og trenger super tweeter over 7-8kHz.
    Det er interessant at de aldri har brukt ekstra tweeter til TAD horn i seriøse studioer. Og de har absolutt vært opptatt av virkelig gode design.
    Usikker om det er en fordel totalt sett.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et parr tanker om TAD monitorene orso;

1. Den har en vanvittig dyr BE membram som klarer seg høyt i frekvens. Opp-brytningen ligger nærmere 15kHz istedenfor 4-7kHz som med titan.

2. 4001 hornet har sprede-linser som gjør at spredningen ikke kollapser, samt at fasepluggen og driveren er laget slik at den har ekstra mye output i toppen for å ikke rulle av for mye i et slikt horn.

Det er en stor fordel å kunne droppe supertweeter fordi de er kilne å integrere riktig, særlig om man skal dekke et relativt stort området med lyd (store mastering studioer som er deres bruksområde).

Trådstarter kan helt klart få et killer oppsett om han bygger noe rundt en moderne kompresjonsdriver med BE membran og 1,5/1,4" exit uten å ty til super-tweeter. Men da snakker vi fort 15.000kr og oppover for driverne, og noen tusenlapper for horn. Vet om flere som har slike og som lever fint uten super tweeter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt om beryllium:
    http://materion.com/~/media/Files/PD...uningForks.pdf
    rundt 9000 pr stk

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Et parr tanker om TAD monitorene orso;

1. Den har en vanvittig dyr BE membram som klarer seg høyt i frekvens. Opp-brytningen ligger nærmere 15kHz istedenfor 4-7kHz som med titan.

2. 4001 hornet har sprede-linser som gjør at spredningen ikke kollapser, samt at fasepluggen og driveren er laget slik at den har ekstra mye output i toppen for å ikke rulle av for mye i et slikt horn.

Det er en stor fordel å kunne droppe supertweeter fordi de er kilne å integrere riktig, særlig om man skal dekke et relativt stort området med lyd (store mastering studioer som er deres bruksområde).

Trådstarter kan helt klart få et killer oppsett om han bygger noe rundt en moderne kompresjonsdriver med BE membran og 1,5/1,4" exit uten å ty til super-tweeter. Men da snakker vi fort 15.000kr og oppover for driverne, og noen tusenlapper for horn. Vet om flere som har slike og som lever fint uten super tweeter.
    Skjønner. Trodde du mente at alle horn trengte den type deling og en ekstra tweeter. Registrerer jo dessuten at veldig mange audiofile velger den veien med TAD 4001, noe jeg personlig ikke forstår hvorfor skal være fornuftig. Kjempe lav fovrengning opp til nærmere 17k skulle man tro holdt.

Living Voice Olympian sin fireveis bekreftet for meg på messen i Munchen, at i alle fall i en passiv løsning, så henger det ikke helt sammen og låter ikke uniformt. Det er riktig nok en fireveis og usikker på det bronsehornet er fornuftig konstruert. Treveis tror jeg nok kan fungere bra og er et ok kompromiss.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke være redd for at kitene på diysoundgroup.com er "epa" som du kaller det.

Har noen kasser som jeg ikke får brukt lenger (minimiles/FR15A/2) og lurer på å slå til på SEOS-15 og DNA-360. Usikker på hvilken 15" jeg skal bruke. Kassen er ca 100l. Aktiv deling med minidsp. Hvordan er det å få sendt varer fra diysoundgroup.com til Norge nå? Må man gjennom Jetcarrier?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som FredrikC skriver er det nesten kun TAD med Be membraner som kan kjøres som toveis, men det vil alltid være kompromisser her også fordi hornet skal dekke så mange oktaver. En annen 2" driver som kan brukes uten supertweeter og uten Be membran er Radian Pb950. Flere Diy hardcore franskmenn mener denne er meget bra, og har sett at til og med Jean Michel LeCleach går god for denne. Nå er vel også han av den oppfatning at TAD er best.
    Likevel synes jeg det er viktig å ikke ta luven fra folk som har lyst til å prøve på slike Diy løsninger, uten at det MÅ være TAD til flere titalls tusen.
    Men som FredrikC sier, man bør definere hvor langt man skal strekke strikken, og det kan være lurt å starte litt i den billigere enden av skalaen. SEOS kitene skal være bra, og hvorfor ikke bygge et par slike først. Har man lyst på større/mer er det bare å flytte de bak etterhvert...skulle være greie bakhøytalere dette.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Du skal ikke være redd for at kitene på diysoundgroup.com er "epa" som du kaller det.

Har noen kasser som jeg ikke får brukt lenger (minimiles/FR15A/2) og lurer på å slå til på SEOS-15 og DNA-360. Usikker på hvilken 15" jeg skal bruke. Kassen er ca 100l. Aktiv deling med minidsp. Hvordan er det å få sendt varer fra diysoundgroup.com til Norge nå? Må man gjennom Jetcarrier?

Jeg brukte Jet Carrier sist. Frakt på to stk BA-750 kom på rundt 400kr. Det var ca 15kg tror jeg.

Problemet med DIY soundgroup er at stakkaren som driver foretaket holder på helt alene på sin egen fritid, så ting tar tid. Kan være vanskelig å få svar på mail osv.

Det er mange gode 15", kommer litt an på om du skal bruke den full-range eller dele mot sub.

Denne https://www.stereo-lab.de/EN/media/d...tt-15fx560.pdf, tror jeg kan være et bra valg. En av mange selvsagt.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at Erich driver dette "på si", og at man må ha litt tålmodighet. Da bruker jeg bare Jetcarrier når det blir aktuelt. Den 15" var litt dyr. Disse skal brukes som tv-høyttalere bak i kinoen sammen med en 46-50" slik at jeg slipper å fyre opp PJ hver gang jeg skal se fotballkamp/Discovery. Men dette kan jeg ta i min egen tråd.

Er 600hz viktig for trådstarter nå som "ROY" ble uaktuell? Miles (som jeg har selv) havner på rundt 21-22k delt passivt. Hva er budsjettet her?

Leser endel på avforums.co.za for tiden, og Jim Gore (Ian) lager mye artig. Han bygget også Miles og elsket den, men kunne ikke dy seg for å utvide med en dedikert mellomtone. Han laget nettopp en høyttaler til en venn med PA-elementer som slett ikke var enorm. To 8" og horn.

Floorstander design for a friend

Edit: ser at flesteparten av bildene mangler i den tråden nå. Satser på at det er forbigående.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen

Jeg brukte nylig jetcarrier (du kan få opp quotes på frakt til norge, så regner med at det tilbys frakt direkte om dette er ønskelig) når jeg kjøpte 2 subwooferkabinett. Vurderer SEOS også siden det ble veldig billig og så er det artig å bygge noe selv som knuser kost/nytte i forhold til det man kan kjøpe i butikk.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager jeg har vært borte litt, er i syden og på første hotellet var det ikke internett
    Altså, jeg beklager veldig uttalelsen om epa, det var dumt sagt. Takker også for alle svar så langt Jeg hadde egentlig ikke satt noe budsjett som dere spør om, men jeg kunne gjerne tenkt meg at det ikke ble for dyrt siden jeg har liten erfaring med horn fra før, og dette ville vært en slags test.

Jeg vurderer nå og uansett kjøpe en sub i løpet av året da jeg må ha det til film med de andre to høyttalerne jeg har laget (som ikke er horn, som dere da skjønner ). Så med det som utgangspunkt, hvordan er muligheten for og få til noe med "fin lyd" innenfor 5-10 tusen kroner? Gjerne høyt også. Det vil bli brukt på EC AW180 og 4.8.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •