lage delefilter til høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lage delefilter til høyttaler

Hei!
    har et par Dynavoice f6 jeg bruker som surround.
    disse kunne jeg tenkt meg å ha i stereo etter jeg muligens får bygget et eget delefilter! er 2,5 veis høyttaler 2 6,5 bassmellomtoner.

hvordan kan jeg bygge disse om til 3 veis? delefilteret i dem er jo allerede litt bobbob..

hadde vært morro og prøvd så takker for svar!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket element skal du sette inn? evt. hva skal du endre på?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilket element skal du sette inn? evt. hva skal du endre på?
    Samme som er i den, bare lage eget 4veis delefilter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du bygge de om til 3-veis? Har vondt for å se poenget med det.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Samme som er i den, bare lage eget 4veis delefilter
    Hvorfor?

Hvordan får du 4 veis utav 3 elementer?

Last ned denne PDFen. Det er grei start for å lære seg litt mer.
    Gratis Høyttalerbok - dynaBel AS

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F6 er uansett en så elendig høyttaler at jeg ville ikke kastet bort penger på å bygge den om.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5 veis tar vanligvis hensyn til baffelsteppet ved at det brukes EN driver i stedet for to i paralell. Er den så elendig?
    Ville vel startet med noe som liknet... Delling kit fra seas
    Delling

Her fortelles det at magneten løsner fra elendigheta! Da finnes det sikkert en gjennvinningsstasjon i nærheten!
    Dynavoice Magic F6 - Foto, Video, Hifi, DVD m.m. - VG Nett Debatt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par F6. Ja de er elendige. Men skal man forvente til den prisen ...?
    Jeg tror faktisk de er 2-veis, og ikke 2 1/2-veis. Men det spiller neppe noen rolle.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke opplevd noen vondheter i mine annet enn av finishen er klein og detter av av ingenting.
    vil lage 3veis slik at jeg får en større mellomtone-opplevelse og kan sette dem i eget som med integrert forsterker slik jeg kan ha et eget hifirom. med en dyr effekt og pre så får du bedre lyd enn forventet, og kan nok lure en del til tider.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se litt på dynabel.no
    De har bøker om høyttalerbygging, og filterkonstruksjon er et helt fag i seg selv. Du kan begynne med formler eller tabeller, men det gir bare et utgangspunkt. Deretter har du noen måneder med prøving og feiling med bytting av motstander, spoler og kondensatorer. Det finnes dataprogrammer som beregner filterverdier, men jeg har ikke satt meg inn i disse. Du finner nok frem med et google-søk. Skulle det gå for ille nærmer det seg St.Hans....

Hvis du skal bygge om en 2-veis høyttaler til 3-veis har du en utfordring med kabinettet. Hvis bare en av bassmellomtonene i samme kasse spiller bass, vil den aktive bassen drive den passive (den som spiller bare mellomtone) i motfase. Derfor må du bygge inn det ene elementet i en egen kasse inni kabinettet. Lykke til!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er ikke noe som helst å hente ved å lage den treveis, bare masse uforutsete vanskeligheter.
    For å lage delefiltre må der ekspertise og måleutstyr til, samt masse tålmodighet, desuten blir ikke en Boble en Porsche bare fordi man skifter rattet.
    Det du kan gjøre er å ta ut filtrene, bytt alle komponenter til bedre produkter, bytt de elendige elektrolytt kondensatorer. (samme som sitter i Cerwin Vega sikkert, Bennic) Kjøp noen Solen eller JFX poly kondensatorer, med samme verdi i uf som de gamle, men volt verdien kan du heve til f.eks. 250 eller 400. Solen er veldig bra til pengene, JFX finder du bl.a. på dynabel. Polypropylen (Produktliste) [dynaBel AS]
    Om du skal ha kondesatorer i 100 uf klassen kan du kjøpe en Polyester eller glattfolie, de er billigere, og i bassen spiller det ikke den helt store rolle med glattfolie.
    Om du virkelig vil svi av penger kjøper du Mundorf, men da må du sikkert ha fatt i større huntonittplater du kan sette filtret på for de kondensatorer er store, og koster mere enn høyttalerne gjør.
    Om du skal skifte spoler må du vite verdien på de gamle, dette er gjerne helt umuligt å finde ut av uten måleutstyr. Du må vite trådtykkelse og mH verdi på de du skal bestille så om du ikke vet verdien på de la de gamle sitte.
    Luft-og p-kjærne er normalt gode, foliespoler koster flesk og er vanskelige å terminere.
    Motstander finder du verdien på ved hjelp av fargekoden på motstanden, eller om det er keramiske er det skrevet på de.
    Da trenger du bare ny internkabel....men igjen, det er ikke verdt det på de høyttalere, du kan få brukte billige der spiller langt bedre, hva med Dynaudio DM 2/7 f.eks., så et sett brukte til 3K.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kast de på dynga og lag deg noe skikkelig. Du får ikke gull av gråstein.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da slett ikke nødvendig å kaste de, men å bruke tid, energi og penger på å bygge de om vil jeg påstå er bortkastet. Med mindre du virkelig vet hva du driver med, så er faren stor for at resultatet blir dårligere enn utgangspunktet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo bli et lærerikt prosjekt. Hvis du tenker å bygge høyttalere i fremtiden kan det være lurt å starte med et oppgraderingsprosjekt.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok dessverre dyrt, tidkrevende og mye arbeid for liten gevinst.
    Det ligger veldig mye spennende på bruktmarkedet om dagene. Piega, System Audio, Monitor Audio Snell, Audio Physic, Audiovector for å nevne noko fra 0-5500kr

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mye å hente på å bygge nytt delefilter i rimeligere høyttalere (har selv gjort dette på div. modeller).
    Men det blir fort alt for dyrt (i forhold til verdien på høyttalerne) hvis man ikke har noe erfaring eller må kjøpe alle komponentene.

Det hender ofte også at komponentene er av helt OK kvalitet, men antagelig må være konstruert av en "luring" som har lært seg ett
    filtersimuleringsprogram, men aldri hørt på en OK høyttaler, lyden blir jo da elendig. Å bytte til dyre delefilterkomponenter i en
    slik elendig konstruert høyttaler er totalt bortkastet uten at noen også har konstruert ett helt nytt delefilter.

Eksempel på elendig konstruksjon, kanskje noe av det lydmessig dårligste som noen gang er masseprodusert:
    Cervin Vega CLS 6. Cerwin Vega CLS6 Bookshelf Speaker cls-6 De produseres ikke lenger, men det er jo fordi ingen orker å høre på de.
    Har nylig slaktet filteret på ett par CV CLS 6 som jeg fikk gratis. Kasse, elementer (Vifa diskant) og filterkomponenter
    er helt greie i CLS 6 når man tenker på hvor lite de kostet nye. Med nytt delefiler kan jeg faktisk spille musikk på disse
    uten å irritere meg over dårlig lyd. Jeg må da også legge til att jeg har byttet ut CV bassene (den ene var deffekt) med noen 10-15 år
    gamle SEAS elementer jeg hadde liggende, SEAS elementet jeg brukte er utgått, men er vel forløperen til Seas H1217 CA18RLY. NB. disse
    passer IKKE fysisk rett inn i CLS 6

Ett annet elendig høyttalerpar jeg har (kanskje enda dårligere en CV CLS 6) er Andersson L6, Andersson L6 - Front Speakers - Treveis gulvhøyttalere på 200 W effekt!
    har ikke sett på filteret i disse enda, men det spiller helt jævlig dårlig, de er i tillegg en halvstygg last for
    rimelige receivere da min kutter hvis jeg forsøker å spille høyt på de. Andersson L6 er også en idiotkonstruksjon som heldigvis
    ikke produseres lenger, det er bl.a. montert en 8" med antagelig litt svak motor i 10-15 liters portet kammer, det må jo bli drit.
    Elementet ser helt OK ut, men bassgjengivelsen er helt forferdelig dårlig. Vil tippe samme element ville spilt helt OK i ca 40 liter portet,
    dvs. Andersson L6 er ett eksempel på en høyttaler som uansett ikke vil bli OK selv om den fikk verdens beste delefilter.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirkemodus halvor:
    CLS 6 produseres ikke mer pga XLS serien har tatt over.
    XLS 6 er arvtakeren.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Pirkemodus halvor:
    CLS 6 produseres ikke mer pga XLS serien har tatt over.
    XLS 6 er arvtakeren.
    Det har du nok rett i :-)
    Jeg har enda ikke vært så (u)heldig å få høre på XLS 6, men tviler vel litt på at de er så mye bedre en CLS 6.
    Selv om disse her er storfornøyde:
    CERWIN-VEGA XLS-6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel løsning for å teste effekten av en treveis deling er jo å bruke et aktivt delefilter fra dbx, eller et litt bedre fra Rane: Rane AC23S - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Det fra Rane har også delay og nivå på hvert element. Men du må ha seks forsterkermoduler for å teste.

Men ellers enig med han som nevnte Delling, altså å bygge noe velprøvd først. Og kjøp bøker om høyttalerbygging så du får bedre innsikt i temaet (da får du nok bedre og mer omfattende svar enn her).

Lykke til med prosjektet

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får snakke litt med Dynabel og elektrikere rundt forbi, har også nabo som har veldig god peiling på dette så kan være verd å få han kanskje til å gjøre noe om nor blir gjort. har sett på Mundorf kondensatorer så får se hvor jeg ender opp om jeg begynner

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •