center som sub ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

center som sub ;)

Heisann folkens!

For et par år sio lagde eg ein centerkanal med 2x seas 6,5" og scanspeak diskant... Den har stått lagra i et skap i påvente av surround forsterker..
    mitt lytteintrykk no som eg har fått litt surround i heimen er at diskanten må dempes nåkken hakk (3-5db??)

Men den største overraskelsen eg fekk va når eg "berre på gøy" kobla den til sub utgangen fra forsterkeren (via ein Rotel THX 5kanal effektforst.)
    Bassen i centeren var fullstendig overlegen i forhold til min vanlige sub...
    Subben er ein passiv Canton 12", på samme Rotel 100W forsterker..
    centeren gav meir trøkk, kjappere bass, og mykje djupare bass.
    So no er det som regel centeren som er i bruk som sub... berre avbrutt av ein og annen film i ny og ne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser du, hjemmebygd er som oftest best! Dog har jeg litt vanskelig for å tro at to 6,5" spiller noe særlig bedre enn en 12"subwoofer. Har du noe bilde av sentersubben, er den plassert oppåTV?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... Kan du si noe mer om hvilke tilkoblingsmuligheter det er på den passive Canton-subben? Vet de lagde mye slikt for noen tiår siden. Sannsynligvis er det en dedikert musikk-sub, og da er det ikke sikkert den er laget for dynamikken i dagens LFE-spor. Dybden har nok heller ikke vært prioritert så mye som etter hjemmekinoens inntog.

Er bare litt nysgjerrig. Det er ikke umulig at du har en 2x6.5" høyttaler som gjør det bedre. Etter å ha hørt Snickers-is' M4-prototyp med 4stk 5.5"-elementer, så er det min erfaring at man aldri skal bedømme en høyttaler etter chassis-diameteren på elementene...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

canton

Canton subben er en knøttliten kvadratisk boks, med 12" element.. ca 30-40 liter trur eg..

den har flere inn og ut tilkoblinger.. L-R inn og høypass ut til satelitter..
    Siden den er passiv, er det kun "high level" inn og ut..
    Subben er nok litt gammel for den duger ikke hverken til musikk eller film.
    Jeg fikk den i gave etter å ha jobbet litt for eieren av subben..

Subbene blir koblet til sub utg. fra en yamaha surroundreciever, via Rotel RB985 effekttrinn..

Det er mulig at 12" subben kan klare høyere belastninger, men den har hatt en tendens til å slå på forsterkerens kortslutningssikring..

men,men og pytt pytt...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: canton

Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Det er mulig at 12" subben kan klare høyere belastninger, men den har hatt en tendens til å slå på forsterkerens kortslutningssikring..
    Akkurat det der tyder vel på at subben din har en eller annen feil... :? Kanskje en gåen delefilterkomponent av noe slag.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo kanskje ein mulighet... men på normale lyttenivå går det heilt fint...

kanskje eg skal ta ein liten titt på filteret..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •