En liten byggetråd til noen rølpehøyttalere! Finito!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En liten byggetråd til noen rølpehøyttalere! Finito!

Hoi, byggetråd og byggetråd, jeg har værtfall tatt en del bilder under veis og historien er:

Jeg vant noen kroner på Joker'n her for en tid tilbake, så i den anledning tenkte jeg at kjellerstua trengte noe nytt. For de gamle toppene med Dynabel 12" og et ferdig sammihorn ble solgt for en stund siden. Jeg bestemte meg derfor for å gå opp til 15", finne et element som kunne deles greit ved 1000-1200hz (denne gangen skal jeg prøve aktivt) og et horn som passet til dette. Så da gikk jeg for:

P.audio C-15LF Series II P.audio C-15LF Series II - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

sammen med

Sammi Driver - SM-107 Sammi Driver - SM-107 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

og

Sammi Horn - SH-402 Sammi Horn - SH-402 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Etter det jeg kunne finne av erfaringer og info om dette, var at en plass rundt 1200hz kunne passe ganske bra(?) og i følge tegningene som lå med 15" 192Liter og en tuning på 35-37 hz ville være greit. Dette tok jeg videre til Bass Box og fant ut det passa greit.

Etter at jeg har fått av en del lim av fingrene og støv ut av krøllene skal jeg legge ut bildene av så langt jeg er kommet!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det bare er noe som skal spille så høyt så kan vell dette Kit 215P - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning være noe?
    EDIT: skal du kjøre aktivt, så er det bare og ta bort delefilter

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hvis det bare er noe som skal spille så høyt så kan vell dette Kit 215P - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning være noe?
    EDIT: skal du kjøre aktivt, så er det bare og ta bort delefilter
    Dersom du leser første post, så HAR han allerede kjøpt det han trenger og har startet bygging. Han trenger ikke tips til kit.

Regner med at du var fornøyd med Sammi siden du går for det denne gangen også Glennooo? Vurderte du andre alternativ?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter de festene, og han som har kjøpt de gamle toppene nå - så mye juling som de tåler og har tålt så tenkte jeg bare å prøve den største driveren til Sammi.

Blir jeg ikke fornøyd så finnes det heldigvis flere alternativer, men har ikke satt meg inn i så mye av det. Har sett på noen BMS og Beyma drivere, men igjen så er jo sammi driverne veldig rimlige.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilde av fronten, som er nå blitt 4cm tykk etter en datt med liming var den klar for å freses litt. Jeg ville vente med å frese hornet til jeg hadde montert kassen ferdig, de er jo praktisktalt en arbeidsbenk i seg selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og selvsagt må man jo ha bilde av råvarene!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av undersiden av fronten, hvor bassportene er nedfrest og skal finnes igjen på andre siden etterhvert!

Jeg fikk desverre ikke tatt noen bilder av ferdig montert rør, det får jeg ta inni kassen senere!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av fresingen til hornet. Jeg valgte å ta den minste fres-størrelsen på grunn av at "avrundingen" på hornet var nærmest lik denne.

Etter den minste fresingen var gjort tok jeg den største for å utligne slik at hele flaten på hornet fikk plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et bilde av bassportene som er frest igjennom og ble etter min mening perfekte og er veldig fornøyd med dem! Det eneste er at jeg gikk veldig i surr med målene og portene ble 28 cm totalt istedet for 23, og dette må jeg eventuelt få kuttet til imorgen..

Og til slutt bilde av de ferdig utkuttet og klar til pussing og sparkling, det enste jeg må ha i er avstiverne inni!

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dersom du leser første post, så HAR han allerede kjøpt det han trenger og har startet bygging. Han trenger ikke tips til kit.

Regner med at du var fornøyd med Sammi siden du går for det denne gangen også Glennooo? Vurderte du andre alternativ?
    så det, glemte og edite det..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite idiotspøsmål, jeg ser at visst jeg plotter inn "optimalt" på Bass Box, så vil jeg ende på 33.9 hz slik som portene er nå, men om jeg kutter dem som jeg har planlagt så blir det spotON på 35.X i bassbox. Men hva er egentlig faren med å tune den litt lavere, er det noen fare som jeg vil høre noe til?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er strengt tatt ikke noe farlig å tune litt lavere, det er bare at du vil få litt mer vandring på elementet ved resonansfrekvensen i porten, og derav økt impedanse. Dersom denne frekvensen er lik resonansfrekvensen til elementet vil du kunne få en begrensing i slaglengden. 33,9 versus 35,0 har ikke allverdens å si, men om du beveger deg ned på 30 og under så vil du ikke få like mye glede utav høyttaleren. Mister vel endel pondus/festkul.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh, I see! Takk for svar!

Jeg tok jobben å kutta de til 23,5 som det skulle være og da burde jeg ikke ha noen grunn til å være skeptisk hvertfall.

Nå er avstiverne på plass og de skal pusses ned, deretter blir det forhåpentligvis et strøk med maling idag!

Får lagt ut noen flere bilder ikveld!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var avstiverne på plass og volumet er på centiliteren!

Fikk pussa ned begge og grunnet begge to strøk idag, så om alt gikk etter planen så skulle man tro jeg kunne få frest ut terminaler og malt ferdig imorgen. Men alt med seg, det er jo fredag imorgen tross alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det valget av farge... Jeg har en boks med svart matt, men har igrunnen bare laget høyttalere i svart matt, hvit matt og hvit høyglans..

Er det personlig veldig fan av JBL "sin" blå farge på front, men føler det kan bli noe for meget med en heldekkende av denne fargen.. Noen andre som har prøvd f.eks mørke blå eller lignende? - Jeg er virkelig ingen fargeekspert, så huset er det den berømte bedre halvdelen som har bestemt, men i og med at kjellerstua er mitt område har hun ingenting hun skulle ha sagt!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rosa
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    rosa
    +1 !

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble fargen svart!

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde mine partyhøyttalere rosa en gang, i neonfarge! aldri hatt noe freshere! fikk mye respekt med dei!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke mindre en fargevalg og maling, så ble de jaggu ferdige også gitt!

Fikk lagt med et bilde av L-paden også inni kassen og bak. Noe jeg aldri har prøv før, men som fungerte utrolig greit! - Og, ja jeg måtte hive på et passivt filter for å få teste dem. Fy som de trøkker! Gleder meg til bassen mykner seg opp litt mer!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •