Baffelstørrelse og elementdiameter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Baffelstørrelse og elementdiameter

Jeg har prøvd å finne informasjon på nettet om sammenhengen mellom elementdiameter og baffelstørrelse.

For å sette det på spissen:

Vil en 5-tommer på en 50cm bred baffel ha samme baffel-step frekvens som en 10-tommer, eller er det en effekt her jeg ikke har fått med meg?

Jeg har prøvd å teste dette litt i Tolvan Edge, men jeg ser ikke noe klart mønster. Baffelstørrelse vs elementdiameter blir ofte diskutert i forbindelse med open baffle høyttalere, men mer som tommelfingerregler (maks 2.2x bredde i forhold til diameter), men jeg har ikke funnet noe om hvorfor eller om dette også gjelder i lukkede konstruksjoner.

Bakgrunnen er at jeg er veldig fasinert over Grimm LS-1 (og andre høyttalere) som har en veldig bred baffel for å dra baffel-step frekvensen ned til et nivå hvor det psykoakkustisk ikke påvirker lyden (250hz).

Noen som vet hvilke studier Grimm refererer til når de sier at refleksjoner under 250hz ikke har noen betydning forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Vil en 5-tommer på en 50cm bred baffel ha samme baffel-step frekvens som en 10-tommer, eller er det en effekt her jeg ikke har fått med meg?
    Ja det vil den. Det er kun baffelbredde som avgjør dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Baffelstørrelse vs elementdiameter blir ofte diskutert i forbindelse med open baffle høyttalere, men mer som tommelfingerregler (maks 2.2x bredde i forhold til diameter)
    Da har du misforstått tror jeg. 2,2x baffelbredde brukes som tommelfingerregel for hvor høyt opp i frekvens en dipol bør kjøres, dvs 2,2x bølgelengden = baffelbredden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden