B&C DE250-8 VS Beyma CP385Nd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&C DE250-8 VS Beyma CP385Nd

Kikker litt på Compresjons drivere til hjemmebruk og lurer på om noen har erfaringer med B&C DE250-8 og Beyma CP385Nd.

Sistnevnte er tilgjengelige hos AVshop.no til drøye 1100,-
    B&C alternativet må jeg nok lete litt mer etter men Partsexpress selger dem til ca 750,- NOK, så prisen blir vel fort den samme.

B&C`ene ser ut til å ha et meget godt rennomè og brukes også i Wayne Parhams 4Pi høytalere.

Jeg har også sett rykter om at Mark Levinsons (the man, not the company) toppmodell bruker Beyma driverene, hvis dette er tilfelle burde vel begge alternativene være gode.

Jeg har allerede et Par PAudio PH220 horn, men er ikke fremmed for å prøve feks Beyma TD194 Hornet hvis det er korrekt at dette også er i aluminium (Plast er uaktuellt)

Aktiv deling blir sannsynligvis den mest aktuelle løsningen (feks Minidsp)

Har noen prøvd begge disse driverne, og kan dele av seg med eventuelle erfaringer?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganske sikker på at plastikk er bedre enn aluminium i et horn, det ringer ikke i samme grad

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge er bra. B&C fungerer fint ned til 1kHz. Beymaen må nok deles litt høyere. Har ikke hørt 385nd, men cp380. Ferritt broren som måler bedre og koster mindre.

Personlig hadde jeg ikke vurdert noe annet enn Seos 12 og Denevo 360 i denne prisklassen. Koster halvparten, ytelsen er vanvittig god og det finnes et hav av ferdige konstruksjoner man kan kopiere.

Denevo 360 er en B&C DE-250 klone som i praksis yter hakket bedre enn DE-250. Her ser du et målesett fra en kjent høyttalerkonstruktør: So who's going to build Jeff Bagby's Definimax-12/SEOS Econowave? - Page 2

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMS 4550 låter også bra.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reverse engineering og kinakloning av kjente produkter klinger ikke helt bra. Sånn rent billedlig sett. Erichs innsats for DIY-miljøet er det ingenting å si på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ganske sikker på at plastikk er bedre enn aluminium i et horn, det ringer ikke i samme grad
    Kan ikke akkurat si at jeg frykter ringing i Alu Horn. Aluminium er et ganske dødt materiale til metall å være og Paudio Hornene er solide nok til å brukes som bukker under en personbil. (ikke at det er et aktuellt bruksområde, men det sier litt om hvor mye som skal til for å få ringing fra selve hornet)

Som sagt plast er ikke noe alternativ, med mindre jeg skal bære rundt på sakene og hvert gram teller.

Sitat Opprinnelig postet av FrederikC
    Begge er bra. B&C fungerer fint ned til 1kHz. Beymaen må nok deles litt høyere. Har ikke hørt 385nd, men cp380. Ferritt broren som måler bedre og koster mindre.
    Har sett at også CP380 har fått hederlig omtale, men trodde dette var en utgått modell siden jeg ikke fant den i avshop`s sortiment

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plast er mindre resonant enn aluminium, styrke som å løfte en bil blir noe helt annet

AudioRoundTable.com: Pi Speakers => Aluminium vs plastic horns, third-order vs fourth-order crossovers...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    plast er mindre resonant enn aluminium, styrke som å løfte en bil blir noe helt annet

AudioRoundTable.com: Pi Speakers => Aluminium vs plastic horns, third-order vs fourth-order crossovers...
    Beklager, Skal jeg først bruke et horn er tre eller metall de eneste alternativene, selv om jeg i værste fall må støpe de inn i betong eller klistre på en km2 med dempematter for å få de til å oppføre seg. :twisted:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre hvorfor?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminiumshorn ringer. Kun to løsninger på det: 1) spill lavt, 2) demping.

IMO er metaller ikke et godt materiale til horn. Jeg liker tre, men det innebærer gjerne masse arbeid.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Personlig hadde jeg ikke vurdert noe annet enn Seos 12 og Denevo 360 i denne prisklassen. Koster halvparten, ytelsen er vanvittig god og det finnes et hav av ferdige konstruksjoner man kan kopiere.

Denevo 360 er en B&C DE-250 klone som i praksis yter hakket bedre enn DE-250. Her ser du et målesett fra en kjent høyttalerkonstruktør: So who's going to build Jeff Bagby's Definimax-12/SEOS Econowave? - Page 2
    Jeg klør i fingrene etter å bygge 3 slike:
    Alpha-12 Zephyr - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Men klarer ikke å finne (mange nok) referanser til hvordan det ender med å låte. Noen lovprisninger er det jo, men har ikke helt oversikten med hva de sammenligner med...

Hvor på skalaen HiFi - PA ligger egentlig en konstruksjon som over? Da tenker jeg ikke på følsomheten men hvor "behagelig" de låter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Kan jeg spørre hvorfor?
    En ødelegger ikke et aluminiums horn så lett, feks sprekker ved skruehull skjer ikke med mindre en er direkte skjødesløs, PAudio hornene nevnt her over må du vel nesten bruke de grøvste boltene som går igjennom hullene og muttertrekker for å sprekke.

En annen ting er finishen, pulverlakkert aluminium kan du lett omlakkere i valgfri farge. eller polere deler av feks et horn

I mitt tilfelle blir det snakk om å bruke hornene i kombinasjon med 1 eller 2 custom lagede 8 tommere per kasse, disse 8 tommerne er basert på JBL 2118 kurver rekonede med andre koner, skum oppheng og lengre talespoler.
    En variant av 2118 elementene har en ganske bred ytterkant på kurven som har en børstet alufinish, på 20 år gamle elementer er denne finishen ganske oksidert, så for å få de til å se nye ut, har jeg valgt å polere denne kanten inntill jeg har oppnådd en speilblank finish, det samme kan jeg også gjøre med et alu horn for å få et matchende utseende, Plast gir meg ikke denne muligheten.

Jeg har for tiden ikke noe utstyr til å ta bilder med, men legger ved et illustrasjons bilde av orginale 2118 elementer.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så eneste grunnen er at du vil ha matchende blank kant altså.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og at jeg liker at ting er solide, en bit resirkulert akebrett i en høytaler er for meg feil på mangt et plan

Ser forresten at Mark Levinson har tenkt i samme baner med sine Daniel Hertz høytalere, Jeg så disse riktig nok ETTER at jeg begynte å gnukke på JBL kurver og Paudio horn, så jeg kan ikke hevde inspirasjonen kommer derfra.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva får deg til å tro at plastikkhorn ikke er solide?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken rolle spiller det hva jeg tror om plast, Når jeg ettertrykkelig har skrevet at jeg vil ha Alu horn?

Jeg vet at metall horn er solide, Hvorfor skal jeg da gamble på at en plast variant sendt fra et annet kontinent KANSKJE ikke er så skrøpelig som støtfangeren på en eldre Mondeo og tom solide nok til å overleve mishandlingen div transportører utsetter forsendelser for?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det ikke stemmer med realiteten?

Edit: For meg må du velge hvilket som helst horn. Jeg protesterer bare på det du sier om plastikkhorn generelt da det ikke er sant i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker?

Sitter med inntrykket av at det ikke er noe ukjent fenomen å finnet compresjonsdrivere liggene løst i bunnen av portable PA kabinetter med plast horn.

Skal en tro denne fyren er det en ganske vanlig opplevelse.

I have installed dozens if these in custom pro audio systems, usually arrays and monitors. They hold up with full size HF drivers hanging from them. NONE of the plastic vesions last on the road. Never had one fail in 8+ years of touring.
    Sakset fra B&C ME15 Reviews hos partsexpress

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da burde du kanskje poengtert at du skulle bruke de til turnebruk og ikke at de skal stå fredlig og rolig i et hjem, slik som flesteparten av oss sikkert ser for oss.

Kan sikkert sakse en random quote fra parts express jeg og: Goldwood GM-450PB 2" High Frequency Horn 270-204

I've had 4 of these for over six years. <lang livshistorie> .. They've seen several cabinets and drivers. I recently pulled them from a set of cabinets and am planning to build a new set of cabinets around these lenses. I was nervous about plastic too, but these are tough and still look new after a little dusting.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg klør i fingrene etter å bygge 3 slike:
    Alpha-12 Zephyr - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Men klarer ikke å finne (mange nok) referanser til hvordan det ender med å låte. Noen lovprisninger er det jo, men har ikke helt oversikten med hva de sammenligner med...

Hvor på skalaen HiFi - PA ligger egentlig en konstruksjon som over? Da tenker jeg ikke på følsomheten men hvor "behagelig" de låter.
    @Rune:
    For min del låter dette mer troverdig enn det aller meste av tradisjonell hi-fi konstruksjoner. Men smak og behag varierer jo. Jeg har muligens en annen prioriteringsliste enn andre har når jeg avgjør hva som er mest troverdig. Jeg hadde valgt en slik høyttaler fremfor noen kommersiell konstruksjon under 20.000, som jeg vet om da.

PA varierer nesten like mye, alt fra kjempe bra til svært dårlig. Men du trenger ikke å være redd for at det låter hardt og forvrengt som mye dårlig PA gjør.

Litt ot, men; skal du bruke dem med sub tror jeg at jeg hadde valgt denne: Fusion-12 Tempest - Fusion Series - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Rett og slett fordi du ikke har bruk for slaglengden i den andre konstruksjonen når du deler ved 60/80hz.
    Og fordi frekvensresponsen på denne er mer i tråd med hva jeg og mange andre opplever som naturlig.

Til og med designeren selv skrev at han foretrakk denne rimeligere versjonen.

Til trådstarter:

Hornet er kanskje det mest avgjørende for lydkvaliteten. Det er minst like viktig at du gjør rett valg der som på kompresjons-driver og at kompresjons-driveren matcher bra til hornet du skal bruke den på. Jeg tror neppe du går galt med noen av de to du nevner, men du må tenke helhet.

P-audio hornet har jeg ingen erfaring med.

SEOS hornene fåes også i glassfiber/karbonfiber osv om du er redd for mekanisk styrke. Det går også fint å borre i disse bare man er litt forsiktig og starter med et lite borr. Eventuelt kan man bare lime dem fast, men kan skjønne at dett fort blir litt for permanent i en del sammenhenger.

Kan du avklare at disse skal brukes i hjemmet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •