2x12" + horn høyttaler. Spørsmål!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2x12" + horn høyttaler. Spørsmål!

Hei.
    Skal til med enda et DIY prosjekt.
    Har kjøpt 2 høyttalerkasser uten elementer, sitter derfor å ser rundt på nettet etter noe som passer. Har laget meg en handlekurv på Partsexpress og tenkte jeg kunne høre med dere her på forumet før jeg går til innkjøp

Kassene er som på bilde beregnet for 2 stk 12" basser/midtbasser og et horn. Har sett meg ut GRS 12PR-8 12" og Pyle PDS382 1.75" Titanium Horn Driver 8 Ohm samt et ferdig 2-veis delefilter av Dayton med delefrekvens på 2500hz.

Har et par spørsmål ang dette prosjektet:

Hvordan kan jeg finne ut om driveren til hornet passer hornet jeg har?

Vil høyttalerne spille ok i forhold til prisen? Tenker at de vil bli brukt i hovedsak til musikk i stereo.

Vil det være en fordel å kjøpe et 3-veis delefilter å dele den ene bassen lavere?

Som ett av mange DIY prosjekter her på forumet skal dette være billig, men hvis dette ikke vil bli bra i det hele tatt må jeg kanskje ta en ny tenkeomgang?

Takker for alle svar.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville spart de kronene. Eventuelt kjøpt et komplett byggesett som man vet fungerer bra.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anta det finnes en Econowave modell med 2x 12"?! Da er det egentlig å bare kjøpe elementene som skal inn, og filteret som skal brukes.

Eller kan du kjøpe komponenter til InConcert Duke. 2x12".
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Tror jeg ville spart de kronene. Eventuelt kjøpt et komplett byggesett som man vet fungerer bra.
    Det er litt av grunnen for at jeg har lagt ut dette innlegget. Sliter litt med å finne høyttalerkits/folk som har laget lignende før. Så hvis vet om slike byggesett er det bare å skrike ut Er ikke veldig krise om lyden ikke låter som englene i himmelen, men om det ikke vil gå i det heletatt med de komponentene jeg har listet opp så bør jeg kanskje vente?

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Vil anta det finnes en Econowave modell med 2x 12"?! Da er det egentlig å bare kjøpe elementene som skal inn, og filteret som skal brukes.

Eller kan du kjøpe komponenter til InConcert Duke. 2x12".
    Fant lite om Econowave med 2x12". Men er det diysoundgroup du refererer til?

InConcert Duke er perfekt... om jeg bare hadde fått litt mer igjen på skatten 8)

Ligger litt over min prisklasse dessverre:cry: Du vet ikke om andre sider som partsexpress det går an å få tak i relativt billige komponenter?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evenstad Musikk selger Eminence, BMS og Celestion blant annet. Støtter Ostemannens forslag om en Econowave-variant, det bør være midt i blinken til ditt bruk. Billig, bra og ferdigsydd

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig du kan midlertidig forsegle det nedre hølet å gå utifra denne kassen da.
    Econowave Speakers
    med et mindre horn:
    Pyle PH612 1" Screw-On Constant Radiation Horn 292-2572

rart der ikke er noen econowave med dual woofere egentlig. du vil vel ha max bass går jeg utifra

et annet eksempel:
    cheapowave speaker build, MK I | MiniRIG

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningsløst å kjøpe Pyle o.l. horn nå som man får Seos-12 så billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Evenstad Musikk selger Eminence, BMS og Celestion blant annet. Støtter Ostemannens forslag om en Econowave-variant, det bør være midt i blinken til ditt bruk. Billig, bra og ferdigsydd
    Evenstadmusikk er nesten nabobygget her, så hadde passet perfekt om jeg fant noe der. Men ser at dette fort vil bli mye dyrere en ventet! Er det virkelig nødvendig å gå så mye opp i pris for å få noe som duger ok? bare basselement vil komme på over 3000!:???:

Ser og at disse Econowave kitene bruker elementer som ofte ikke går så dypt, blir det da nødvendig med sub utenom?

Sitat Opprinnelig postet av einis
    mulig du kan midlertidig forsegle det nedre hølet å gå utifra denne kassen da.

rart der ikke er noen econowave med dual woofere egentlig. du vil vel ha max bass går jeg utifra
    Hehe, ja når det først er to hull der vil jeg gjerne bruke de

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Meningsløst å kjøpe Pyle o.l. horn nå som man får Seos-12 så billig.
    I dette tilfellet vil jeg bruke de to hornene jeg har, vet du foresten om det er standard størrelse på driverne? har målt gammel driver til 35mm, men ser at de fleste på nettet er 34mm. Jeg som har målt feil?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driver og horn som passer ilag.
    "Standard 1-3/8"-18 TPI screw-on mounting"
    eller
    "2/3-Bolt"
    hornet du har bilde av ser ut som vanlig 1-3/8 skru.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    driver og horn som passer ilag.
    "Standard 1-3/8"-18 TPI screw-on mounting"
    eller
    "2/3-Bolt"
    hornet du har bilde av ser ut som vanlig 1-3/8 skru.
    Gullfint! Da var det klart ihvertfall

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å dele kassen i to? Enten kappe den i to mellom 12"erne, så lage ny bunn og ny topp på den andre. Lage Econowave på øverste del. Så sette inn. feks et Peerlees XLS element i nederste kasse, så sette på en plateamp bakpå. Da har kan du lage Econowave + en subb for å ta det dypeste. Dersom du bruker en bash plateamp på det nederste elementet har du også hp og lp filter.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva med å dele kassen i to? Enten kappe den i to mellom 12"erne, så lage ny bunn og ny topp på den andre. Lage Econowave på øverste del. Så sette inn. feks et Peerlees XLS element i nederste kasse, så sette på en plateamp bakpå. Da har kan du lage Econowave + en subb for å ta det dypeste. Dersom du bruker en bash plateamp på det nederste elementet har du også hp og lp filter.
    Virker som om dette vil koste mye penger uansett hvordan jeg gjør det.
    Så egentlig for meg å bruke ca 1500 på noe billig som bare fungerer. Regnet ikke med å bruke så mye som det vil komme på med deres forslag( Selv om de ser ut til å være bra).
    Jeg tror nesten jeg må vente med å kjøpe noe da:-?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt er at det er delefilteret som er kritisk. Det er det all magien skjer. Ja du vil alltids få lyd, men alle universalfiltre er søppel.
    Du kan likegodt bare finne noe MGR elementer eller noe som passer om det kun er noe lyd du er ute etter.
    Det koster faktisk ikke så veldig mye for god lyd. Men det koster mye mer enn 1500,- i denne størrelsen.

Hvis jeg absolutt skulle brukt denne kassen og bygd en høyttaler ville jeg forsøkt å bygd en 2.5veis versjon av ett allerede ferdig designet 2 veis kitt. .5 versjonen av kittet/filteret er ikke like komplisert som overgangen fra mellomtone/diskant. Men høyttaleren vil kreve litt avstand fra vegger da du får fulle 6db baffelstep kompensasjon (nærme vegg krever mindre kompensasjon)

F.eks dette kittet med en ekstra delta 12A(798,- hos evenstad)
    Karma-12 - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Men da er vi oppe i 6-7k iaf for ett par når vi tar med frakt og moms osv.
    Og da er vi også oppe i en pris hvor jeg nok heller ville bygd en skikkelig kasse jeg var sikker på at platetykkelsen og avstivning og finish matcher kvaliteten på resten av høyttaleren.

Men skal du bare ha noe lyd for en billig penge så kan du antagelig bare følge din opprinnelige plan. Fungerer sikkert greit til fest.
    Men personlig finner jeg det lite interresant og tipper dem fleste andre her føler det samme.
    Jeg hadde droppet hele greia og heller brukt pengene på en helt annen måte.

Karma-8 (MTG-08) - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group
    Her er noe som garantert spiller bedre, men ikke har så mye bass så dem trenger en subb etterhvert. Men da har du ett godt utgangspunkt. og det sprenger ikke budsjettet såååå mye i forhold.

Edit: Glemte 1 ting i ditt opprinnelige oppsett. Diskanten har MYE høyere følsomhet enn bassene. Så du trenger en motstand til diskanten. Hvilken verdi vet jeg ikke så må antagelig slenge med en del i forskjellige verdier og prøve deg fram med hva som høres greit ut, eventuelt bruke ett potmeter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Problemet ditt er at det er delefilteret som er kritisk. Det er det all magien skjer. Ja du vil alltids få lyd, men alle universalfiltre er søppel.
    Du kan likegodt bare finne noe MGR elementer eller noe som passer om det kun er noe lyd du er ute etter.
    Det koster faktisk ikke så veldig mye for god lyd. Men det koster mye mer enn 1500,- i denne størrelsen.

Hvis jeg absolutt skulle brukt denne kassen og bygd en høyttaler ville jeg forsøkt å bygd en 2.5veis versjon av ett allerede ferdig designet 2 veis kitt. .5 versjonen av kittet/filteret er ikke like komplisert som overgangen fra mellomtone/diskant. Men høyttaleren vil kreve litt avstand fra vegger da du får fulle 6db baffelstep kompensasjon (nærme vegg krever mindre kompensasjon)

F.eks dette kittet med en ekstra delta 12A(798,- hos evenstad)
    Karma-12 - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group

Men da er vi oppe i 6-7k iaf for ett par når vi tar med frakt og moms osv.
    Og da er vi også oppe i en pris hvor jeg nok heller ville bygd en skikkelig kasse jeg var sikker på at platetykkelsen og avstivning og finish matcher kvaliteten på resten av høyttaleren.

Men skal du bare ha noe lyd for en billig penge så kan du antagelig bare følge din opprinnelige plan. Fungerer sikkert greit til fest.
    Men personlig finner jeg det lite interresant og tipper dem fleste andre her føler det samme.
    Jeg hadde droppet hele greia og heller brukt pengene på en helt annen måte.

Karma-8 (MTG-08) - Waveguide Speaker Kits DIY Sound Group
    Her er noe som garantert spiller bedre, men ikke har så mye bass så dem trenger en subb etterhvert. Men da har du ett godt utgangspunkt. og det sprenger ikke budsjettet såååå mye i forhold.

Edit: Glemte 1 ting i ditt opprinnelige oppsett. Diskanten har MYE høyere følsomhet enn bassene. Så du trenger en motstand til diskanten. Hvilken verdi vet jeg ikke så må antagelig slenge med en del i forskjellige verdier og prøve deg fram med hva som høres greit ut, eventuelt bruke ett potmeter.
    Takker for kjempeutfyllende svar!

Har hatt MGR før og trenger absolutt ikke ha det igjen!

Ser det er litt muligheter, så jeg setter prosjektet litt til siden, så får vi heller se hva tiden bringer! Kanskje jeg tar meg råd til noe litt bedre seinere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •