Poor mans sirkeljigg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Poor mans sirkeljigg

Tenkte å bare gi noen et tips om hvordan man lager en billig og genial sirkeljigg.

Det du trenger:
    - 1 fres med 2 stenger som du kan feste i fresen, og som går "igjennom fresen".
    - 1 Kryssfinerplate, gjerne så tynn som mulig.
    - Linjal og penn.
    - En liten pinne som er litt tykkelse på.
    - Noen små skruer
    - 4 metal "bånd" som du kan feste ting i.

Fremgangsmåte:
    1) Finn frem pinnen, og mål opp den radiusen du trenger. ( Diameter /2 ). Merk av.

2) Skru en skrue der du har merket. Da har du følgende:

Poor mans sirkeljigg-20130405_120909-jpg

3) Når du har laget deg sirkelpinnen ( punkt 1 og 2) så finner du senter av platen du skal lage sirkel i. Merk av.

4) Skru så sirkelpinnen fast i midten, men ikke så fast at den ikke kan roteres.

5) Ta en penn og snurr en sirkel, slik at du får den merket. Nå har du tegnet en perfekt sirkel på platen din. Da er vi klar for å lage selve jiggen.

Selve jiggen:

1) Finn frem en passende stor plate med kryssfiner eller spon. Kapp den til slik at den ca passer i bredden på fresen. Jo større platen er, jo mer uoversiktlig blir det.

2) Legg fresen oppå med stengene festet i selve fresen, og tegn rundt.

3) Fest ene siden av Metallbåndet ved siden av der som stengene er, slik at du har en skrue festet.

4) Legg på igjen fresen og før stengene igjennom fresen, og legg metallbåndene rundt/oppå stengene. Skru fast.

5) Lag et hull i kryssfinerplaten med fresen. Da vet du hvor langt fresen går ut.

Poor mans sirkeljigg-20130405_120656-jpg

Poor mans sirkeljigg-20130405_120502-jpg

Jiggen er så godt som klar, og det er noen få småting som gjenstår:

Måling av radius for sirkel:

1) Snu fresen på hodet, eller ligg den på siden.

Poor mans sirkeljigg-20130405_120511-jpg

2) Hvis du legger fresen slik som på bildet over så måler du fra venstre side av det freste hullet, og mot høyre. Merk av.

3) Sett en skrue inn fra baksiden, evt. borr.

4) Skru ut igjen skruen. Nå er jiggen så godt som klar.

Nå har du tegnet sirkel på platene dine, og du har gjort klar jiggen. Det som nå er litt genialt er at du har et hull i senter av platene du skal frese sirkel i. Det du nå gjør er å sette en skrue i hullet du lagde i sted ( på platen med fresen ), samme side du har fresen. Altså bare sette en skrue i "løse luften". Nå legger du ned fresen m/plate oppå den andre platen. Finn hullet i platen med skruen. Når du har funnet denne, så bare skrur du fast platen m/fres i den andre platen.

Tips:
    Fest både platen du skal frese i. Enten med tvinger eller bare skru den fast i underlaget. Du bør også skru innsiden av der du har tegnet sirkel. Jeg pleier som regel å ha 4 skruer, 2 på innsiden av sirkelen og 2 på utsiden av sirkelen. Da rører ikke platen på seg, og du får perfekt resultat.

Resultat:

Poor mans sirkeljigg-20130405_120920-jpg

Poor mans sirkeljigg-20130405_120753-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Festool skal man ha, men sirkeljigg skal man neimen ikke bruke penger på!

Jeg er veldig fornøyd med N-compass sirkeljiggen fra M.POWER. Enkel å bruke og ikke minst finjustere etter å ha forbannet seg skakk over Jasperjigg-forsøk for mange år siden (brukerfeil kan selvfølgelig ikke utelukkes :wink: ).

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Festool skal man ha, men sirkeljigg skal man neimen ikke bruke penger på!

Jeg er veldig fornøyd med N-compass sirkeljiggen fra M.POWER. Enkel å bruke og ikke minst finjustere etter å ha forbannet seg skakk over Jasperjigg-forsøk for mange år siden (brukerfeil kan selvfølgelig ikke utelukkes :wink: ).
    Motek har LANG leveringstid på sirkeljiggen til fresene sine. :wink:

Hovedtanken var de som ikke har noe tilgjengelig, og ønsker noe som er lett å lage og er billig.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jigen din ser jo ut til å fungere fint, men dersom du skal lage flere hull av forskjellige dimmensjoner (som man ofte skal med en høyttaler), så er det gunstig om du kan justere radius. Du kan sikkert justere noe, men ser ut som stengene der står litt i press?

Her er min løsning, med inspirasjon i N-compass som nevnt. Med denne riggen er det veldig enkelt å justere radius, og sentreringstappen som blir brukt er en skrue, nedsenket i plexien. På den måten kan platen på fresen stå over sentreringstappen, og man får laget sirkler helt ned i 4-5cm diameter og sikkert mindre om man er nøyaktig i produksjon av riggen.

Legger ved et par bilder av min løsning:

Flere bilder kan sees i PMS-byggetråden, side 3.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker skruen du skrur i "freseplaten" for å velge radius. Så du har alle mulige radius muligheter.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du bruker skruen du skrur i "freseplaten" for å velge radius. Så du har alle mulige radius muligheter.
    Jada, men for veldig nøyaktig fresing så blir det mer tungvint med å gjøre det slik. Å frese forsenking er også mer tungvint, da du må lage nytt hull opptil flere ganger for å flytte fresen innover. Dette er veldig enkelt å gjøre på "mitt" design. Og fordi det er plexi ser du også gjennom platen og kan se bedre hva du holder på med.

Det er ikke kritikk, og til en enkelt fresejobb er det sikkert helt greit, men om den skal brukes en del så anbefaler jeg denne. Jeg har selv brukt en som din, men fant ut at det ble for tungvint, og ofte ikke lot seg gjøre med små diametre da foravtrykket på fresen var for stort for hullet til at det passet.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jada, men for veldig nøyaktig fresing så blir det mer tungvint med å gjøre det slik. Å frese forsenking er også mer tungvint, da du må lage nytt hull opptil flere ganger for å flytte fresen innover. Dette er veldig enkelt å gjøre på "mitt" design. Og fordi det er plexi ser du også gjennom platen og kan se bedre hva du holder på med.

Det er ikke kritikk, og til en enkelt fresejobb er det sikkert helt greit, men om den skal brukes en del så anbefaler jeg denne. Jeg har selv brukt en som din, men fant ut at det ble for tungvint, og ofte ikke lot seg gjøre med små diametre da foravtrykket på fresen var for stort for hullet til at det passet.
    Ser poengene dine, og det er jeg stort sett enig i.

Har ikke hatt problemer med nøyaktigheten, har vel frest en 20 sirkler uten feil, mangler eller noe sånt, så den er fult brukanes. Freser akkurat på streken som er markert ut. Men hadde vært bedre med pleksi.

Kunne laget den mindre, men er i hovedsak laget for 12" ++. Så små "WAF" elementer havner utenfor bruksområdet. :lol:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er spesielt nedsenking i en plate som er enklere med det designet, hullene til element har man jo som regel noen millimetere å gå på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en fres på jula til 349kr og med den så fulgte det med en hylse som trees inn på en av de lange stengene som kan skrues fast i selve fresen, på den hylsen er det en strammeskrue med vingemutter.
    Den hylsen har en justerbar tverrskrue som er spisset og fungerer slik at jeg borrer et senterhull, stikker den spisse skruen nedi og flytter fresen til en strek jeg har merket med passer. Sikter inn på streken og låser den festestangen og har da perfekt sirkel.

Kan ikke se behov for noe sirkeljig utover den jeg har, trenger jeg større sirkler enn ca15" så må jeg forlenge den lange stangen og da er det lengden som avgjør max frese diameter.

Se på denne PDF og punkt 36 der er et bilde http://www.jula.no/media/pdf/product...N_20110825.pdf

Har fungert 100% perfekt for min del.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort å komme på avveie med den der, om du skulle være så uheldig at tappen som skal ned i senterhullet glipper litt. I tillegg kan du ikke lage hull med mindre radie enn avstanden fra baseplaten av fresen til fresejernet. Selv å frese ut en mellomtone med den riggen der kan være vanskelig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at jeg lagde en jigg etter andsors oppskrift, og den fungerer helt utmerket. Som senterskrue valgte jeg en 4 mm maskinskrue: -> fjellstøtt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort å komme på avveie med den der, om du skulle være så uheldig at tappen som skal ned i senterhullet glipper litt. I tillegg kan du ikke lage hull med mindre radie enn avstanden fra baseplaten av fresen til fresejernet. Selv å frese ut en mellomtone med den riggen der kan være vanskelig.
    Det er riktig mtp mindre sirkler der må det nok andre løsninger til, også er jeg enig med deg om det nå skulle glippe litt - jeg skrudde skikkelig godt til og da var det ikke noen glipp, til 12" fungerte det knall.

Men dette var jo poor mans jig og det er det så absolutt Kjipere løsning er det vanskelig å oppdrive

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange er det som har pleksiglass liggende egentlig? Dette var en guide som var tiltenkt for de som bare vil bruke ting de har liggende uten å bruke særlig penger på det. :wink: Der av navnet "poor mans"

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange er det som har pleksiglass liggende egentlig? Dette var en guide som var tiltenkt for de som bare vil bruke ting de har liggende uten å bruke særlig penger på det. :wink: Der av navnet "poor mans"
    Jeg har en masse lexan i 8mm liggende, men så har jeg ikke fres. Kansje jeg burde kjøpe meg fres?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt med å bruke ting du har liggende, men bruker du en femtilapp hos biltema/jula e.l. så har du det du trenger til en godt brukende jig. Forholdsvis poor man det også. Jeg ville bare bidra med et alternativ slik at de som skal lage seg noe får litt idèer å leke med Alt til sitt bruk!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte ikke plexiglass, men en stripe gulvlaminat. Man kan jo bruke en hvilken som helst plate egentlig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt med å bruke ting du har liggende, men bruker du en femtilapp hos biltema/jula e.l. så har du det du trenger til en godt brukende jig. Forholdsvis poor man det også. Jeg ville bare bidra med et alternativ slik at de som skal lage seg noe får litt idèer å leke med Alt til sitt bruk!

Jepp, enig der. Men dersom du får tak i pleksiglass for veldig lite penger så er det absolutt verd å få tak i.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg brukte ikke plexiglass, men en stripe gulvlaminat. Man kan jo bruke en hvilken som helst plate egentlig.
    Jepp, brukte selv Kryssfiner da jeg hadde det liggende. Er mange måter og muligheter å lage en slik enkel jigg på.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •