Veien videre? ett sommer prosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veien videre? ett sommer prosjekt.

da skattevesenet har vært snill mot meg. så skal jeg unne meg noen nye ht som jeg tenkte og bygge til sommeren.
    så da starter leitingen på hva som er intr. tenkt litt på div ht. noe fra troels og seas. tenkte kansje seas odin mk3 med basskasser som stativer. siden jeg har 2 fra før. så tar jo ikke så mye gulvplass.
    men er det noen andre der ute som har noen bra tips? brukes til alt fra
    tv-titing,musikk og film. ikke dypere en 35cm. burde ikke ha større enn 8"
    høyde ikke så nøye. greit med litt trykk. pris blir vel rundt 10k pluss/minus.
    så tar imot alle forslag.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et Kirishima Frugal horn? Alltid hatt lyst til å bygge et slikt. Bruker fortrinnsvis Fostex drivere. Denne modellen er nok litt for dyp men det finnes mange varianter.

Tegninger finner du her

Mye kult fra Frugal siden

The Frugal-Horns Site -- High Performance, Low Cost DIY Horn Designs

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sikkert bra lyd i de hornene. men var ikke noe som vekket jippi i meg.
    bygd en horn ht før.fostex 208 sigma.
    men fins det noe annet der ute som burde sjekkes ut?
    mange skryter jo av orion men blir nok litt dyrt. er vel ca 20k?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20K? ja kanskje, om du har all elektronikken

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX521 er billigere og bedre (sies det - jeg har Orion men har ikke hørt LX521). Du trenger ikke å gå for en dyr ATI forsterker, Behringer har feks flerkanalsforsterkere som gjør jobben. NanoDigi i boks og tre mini-Dac-er så er du i mål med delefilteret. SL selv er nå overbevist om at DSP er fullt på høyden med sin egen ASP. Der den løsningen mangler er en god volumkontroll og kildevelger. Det burde være mulig å få til en god pakke for under 20k.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja får se litt på det.
    cookiemonster er du fornøyd med orion. nok bass?
    men prøvd og finne ut noen ferdig kit med beyma tpl 150h. men har ikke funnet mye. eneste er tangens miles og ett kit på avshop.
    noen andre som vet om noen kit med tpl 150h

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    LX521 er billigere og bedre (sies det - jeg har Orion men har ikke hørt LX521). Du trenger ikke å gå for en dyr ATI forsterker, Behringer har feks flerkanalsforsterkere som gjør jobben. NanoDigi i boks og tre mini-Dac-er så er du i mål med delefilteret. SL selv er nå overbevist om at DSP er fullt på høyden med sin egen ASP. Der den løsningen mangler er en god volumkontroll og kildevelger. Det burde være mulig å få til en god pakke for under 20k.
    en billig flerkanal behringer forsterker på Orion? det bli som å kjøpe en ferrari og sette i en lada motor. pointless.
    heller bruke noe høvelig bra elektronikk og midt på treet høytalere da. slutt resultatet av det blir bedre.
    hadde jeg skulle brukt Orion, så hadde det blitt lagt ned ca 36-37.000 i BYGGEkostnad på forsterkere. og det er kun 6 kanaler

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe kit har jeg ikke sett, men tror gutta på avforums.co.za skal lage til noe med TPL-150H i et "smalt" design. Om det blir åpent tilgjengelige delefiltertegninger vet jeg ikke.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 20 k i baklomma, ville jeg bygget et sett DTQWT-mkII. Da får du penger til overs til rødvin eller cognac.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er budsjettet +-10k ifølge trådstarter, men når to TPL koster 7k alene (og han vurderer disse) så må nok budsjettet opp litt ja.

Fikk du solgt Duke sand19?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Egentlig er budsjettet +-10k ifølge trådstarter, men når to TPL koster 7k alene (og han vurderer disse) så må nok budsjettet opp litt ja.

Fikk du solgt Duke sand19?
    Ah, sorry, litt kjapt der da. Men han kan få bygget et sett DTQWT for 10k+ litt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja fikk solgt de ja. men savner tpl litt.
    ja budsjetter er vel til for og brytes.:-D sånn er det med hobbyen vår.
    har tenkt litt på DTQWT-mkII. men denne blir for dyp for stuen. burde ha max 35cm i dybden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    har tenkt litt på DTQWT-mkII. men denne blir for dyp for stuen. burde ha max 35cm i dybden.
    Orion krever mye plass, det gjør vel alle dipol-høyttalere. Du må ha den minst en meter fra alle vegger. Det er vel en av de få negative sidene med disse.

Du spurte om det var nok bass - ja, bassen i Orion er den fineste jeg har hørt. Men jeg har ikke hørt så mye på dipolbass, og det kan godt hende det høres utrolig dårlig ut sammenlignet med basstårnene til Tangen f.eks. Men lykke til å få noe slikt inn i stua..

Jeg synes Grimm LS-1 ser veldig interessant ut. Den bruker et veldig grunt (16cm om jeg ikket tar feil), med en veldig bred baffel. Den brede fronten presser baffel-step frekvensen ned til under 300hz. Under det betyr det visstnok mindre fra et psykoakustisk perspektiv om lyden er direkte eller reflektert. Denne høyttaleren krever nok en subwoofer eller to.

I tillegg har Grimm audio en spennende tilnærming til bruk av DSP:
    1. EQ alle elementene til flatt til langt utenfor området de skal spille i (IIR) - da har en fått en veldig flat faserespons per element - men bruk kun EQ på de store trendene (roll-off nedover f.eks.), ikke på småtteri.
    2. Legg på delefilter (LR4) (IIR) - dette gir faseskift i overgangnee
    3. Bruk omvendt all-pass filter (FIR) for å reversere faseskiftene

Uten at jeg har satt meg inn i det, antar jeg at slike høyttalere kan plasseres nært en bakvegg.

Du kan lese om den her: http://www.grimmaudio.com/whitepapers/speakers.pdf

Jeg er ikke enig i at det er fornuftig å kjøpe middelmådige høyttalere og drive dem med feinschmecker-elektronikk.. Sitat fra Peter Aczel (Audio Critic)
    any two amplifiers with high input impedance, low output impedance, flat frequency response, and sufficiently low distortion and noise will sound exactly the same at matched levels if not clipped.
    Det han sier er at selv om det er målbare forskjeller mellom forsterkere, så vil det ikke være mulig å høre det om de oppfyller kravene over. Pris er ikke nødvendigvis en god indikasjon på kvalitet heller.

SL bruker ATI-forsterkere, som opprinnelig var ment som multirom/PA-forsterkere, ikke rettet mot audiofil-markedet (om jeg husker historien rett ) Det er ikke så far fetched når du ser på designen på den forsterkeren. Ikke akkurat en designperle, men den gjør jobben.

Med aktive delefiltre kreves også mye mindre av forsterkerne enn når signalet kjøres gjennom et stort passivt delefilter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Det hadde også vært utrolig rått om du kunne ha laget en Synergy-horn klone og delt oppskriften med oss andre..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil du prøve dipol så er denne liten og enkel, passiv og aktiv.
    Gainphile: S20-Z Compact Open Baffle using Zaph Kit

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    TQWT pluss sub da?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja får se litt mere pådisse alternativene.
    men er det sån att alle OB burde stå litt fra veggen.
    var mye snasent og se på diyaudio av alt mulig. får jo lyst til og bygge alt.8)
    men derfor jeg prøver og finne ut litt i god tid hva det blir til slutt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett så anbefales det at dipoler (OB'er) skal stå i god avstand fra veggen bak, fordi de sender jo like mye lyd bakover som framover, og refleksjonen fra veggen vil bli kraftig hvis de står for nære. 1 meter eller mer bør det være.

Nå er det slik at dette gjelder bare i mellomtone og diskant, ikke i bassen. Dipol basser bør stå nær vegg. Derfor er det lurt å kunne dele systemet i to med separate basser.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen, dette er veldig interessant.

1 meter regelen stammer fra 6ms mener jeg. Dvs. at refleksjoner etter 6ms blir psykoakkustisk ikke oppfattet som en del av det opprinnelige signalet. Refleksjoner av alle slag bør da være like forsinket egentlig (tak, gulv osv). Det kan være vanskelig å få til i et vanlig rom. Linjekilder, og spesielt linjekilder med waveguide e.l. vil kanskje være ideelet for å unngå tak/sidevegg-refleksjoner.

Mine Orion står med ganske mye toe-in, og det gjør at det blir lite energi til bakvegg og sidevegg. Bakbølgen går inn i hjørnene på rommet, og blir kanskje diffusert noe der.

Men det du sier om bassen er interessant. Jeg har innbilt meg at hvis en dipolbass står for nært bakveggen så blir "backwaven" presset rundt og vil gi en smalere frontlobe med mer kansellering enn det som er nødvendig. Jeg har ikke sett på bølgelengdene, men det er jo klart at med bølgelengder på 10 meter og lengre så burde vel ikke 1 meter fra eller til ut fra veggen bety allverden? Hvis det du sier stemmer så snur det opp ned på mulighetene for å få god dipolbass i stua uten at høyttalerne får dominere. (Tenk 4x L26ROY i hjørnene, pleksiglass baffle med mellomtone/diskant hengende fra taket i riktig avstand). Fortell mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 6 ms er egentlig helt feil som tommelfinger-regel. Hvordan en refleksjon oppfattes avhenger både av tid, nivå og retning. En mer holdbar tommelfinger-regel er 30 ms. Først da klarer vi noenlunde sikkert å skille reflektert lyd fra direktelyden.

Men det er klart at jo tidligere refleksjonen kommer jo værre er den.

Poenget med å sette dipolbassene nær vegg er at du plasserer de i trykksonen for de fleste stående bølger. En dipol er ikke en trykk-kilde, men det helt motsatte, så den klarer dermed ikke å "drive" en stående bølge når den står i trykksonen. Jeg leste dette første gang i et papir fra Floyd Toole, skal prøve å finne det på nett.

Nå er det klart at dipolbassene kan ikke stå helt inntil veggen, de må ha sjangs for å "puste" på baksida, men 20-30 cm klaring holder i massevis.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •