Scan-Speak 18W/8545-K00 sammenlignet med Seas W18E-001

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scan-Speak 18W/8545-K00 sammenlignet med Seas W18E-001

Jeg tenkte først og lage høyttalere basert på 2 stk W18E-001 i hver kasse, tradisjonell 2-veis høyttaler, men har hørt rykter om at disse kan bli litt tungdrevne for forsterkeren min (EC AW180). Så jeg vurderer disse opp mot Scan-Speak sine 18W/8545-K00. Hvordan er disse sammenlignet?

Jeg leser databladene som alle andre, W18E-001 har følsomhet på 86dB mens 18W/8545-K001 har følsomhet på 87,5dB, ellers så har de oppgitt effekt på 100W kontinuerlig målt etter samme IEC standarden. Men hvordan er erfaringene for dere som har laget eller hørt høyttalere med disse elementene? Krever de store forsterkere hvis det er 2 stk i hver kasse? Hvordan er forskjellene i lyd på disse elementene? Lyd kan jo påvirkes av forskjellige ting med kabinettet, så det er kanskje ikke så lett og svare på eller? Vil ihvertfall spørre for å ha gjort det.

Frister kanskje litt mer og bruke Scan-Speak elementene da de er hakket billigere, men er de vesentlig dårligere så kommer jeg ikke til og gjøre store kompromier på prisen, da blir det nok Seas.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fritt etter hukommelsen her, W18E-001 bruker lite magnetsystem, og egner seg derfor først og fremst til relativt store kasser, gjerne lukket. 18W/8545 har stort magnetsystem og er derfor bedre egnet til litt mindre kasser, helst bassrefleks.

Hvor høy følsomhet du får er en direkte følge av kassestørrelsen. Om du for eksempel bestemmer deg for at 40 liter er det du har å gå på, og du vil ha bassen til å strekke seg ned til 32Hz, så er både parametrene på basselementene og følsomheten gitt av dette.

Videre er det jo ganske vesentlig at den ene bruker myk membran mens den andre bruker hard membran. Den harde membranen yter bedre fra litt over en oktav under oppbrytningen, men får den signaler over ca halvparten av frekvensen hvor den bryter opp har du virkelig hendene fulle.

AW180 liker ikke så godt tunge laster, men da snakker vi om en impedanskurve som stiger og faller raskt, ikke en høyttaler med lav følsomhet. Test gjerne en serieresistans på en ohm eller to når du simulerer om du vil få litt innblikk i hva som skjer.

...og skal du ha 2 basser pr høyttaler er det jo ingen vei utenom 2,5-veis.

Du burde ikke undervurdere Seas sin Prestige-serie, for eksempel U18.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •