Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!

Prøver å høste noen innspill denne gangen før jeg snekrer løs. Jeg har seks elementer og masse 22mm MDF. Dette blir da høyre-, venstre- og senterkanal i kinorommet. Bredde og dybde kan ikke overstige 35cm og 25cm, høyden er fritt vilt.
    Har fjaset litt i winisd, og fikk noen mål fra en fyr med bassbox. Grafene forstår jeg lite av, uansett.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-tb-jbl-jpg

Så lenge volumet er korrekt, og rørene avstemt i forhold, burde dette være tut og kjør? Ser ofte at andre går ut ifra en bestemt hz som kabinettet avstemmes etter, hva det innebærer vet jeg ikke enda.

Forsterkeri blir mest sannsynlig to behringer Inukes eller europower, akter å bruke den fjerde kanalen til rumperisting.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Artig prosjekt, men blir det ikke litt overkill med disse effekttrinnene på dette opsettet?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jomjo....ser litt på prisen også. 3k hvis jeg går for nu1000, det er til å leve med. Jeg kunne vel forsåvidt også bruke receiveren til dette, men det blir vel krøll når 5 av 7 kanaler i oppsettet er på 4ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiffer
    jomjo....ser litt på prisen også. 3k hvis jeg går for nu1000, det er til å leve med. Jeg kunne vel forsåvidt også bruke receiveren til dette, men det blir vel krøll når 5 av 7 kanaler i oppsettet er på 4ohm?
    4 ohm er jo ganske normal impedans på høyttalere? Så jeg vil tro at det skal gå bra

Er kinoen din stor? Blir vel ikke noe trykk og høy SPL av de elementene? Men vil uansett tro at de yter bra

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er litt over 6m2 til sammen. Leser i manualen til recieveren at frontene kan være lavere enn 8ohm; svitsjer over til "6ohms or lower" mener jeg å huske. Tolker det slik at høyre og venstre frontkanal kan være lavere, mens resten må være vanlige 8ohm. Jeg tror jeg vet at motstanden i høyttaleren ikke er konstant, men hele opplegget er fortsatt litt for mystisk.

Ser for meg at receiveren eksploderer eller tar fyr hvis jeg tester meg fram. Og det vil jeg helst ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er litt over 6m2 til sammen. Leser i manualen til recieveren at frontene kan være lavere enn 8ohm; svitsjer over til "6ohms or lower" mener jeg å huske. Tolker det slik at høyre og venstre frontkanal kan være lavere, mens resten må være vanlige 8ohm. Jeg tror jeg vet at motstanden i høyttaleren ikke er konstant, men hele opplegget er fortsatt litt for mystisk.

Ser for meg at receiveren eksploderer eller tar fyr hvis jeg tester meg fram. Og det vil jeg helst ikke.
    Da vil de nok passe bra inn i rommet. Men det med receiveren høres rart ut, hvilken modell er det?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm... har du planer om å kjøre begge elementene i kassa fullfrekvent?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest manualen nå, og det står jo at du må endre innstillingene i forsterkeren slik at den takler 6 ohm og lavere. Dog står det at det er til frontene, men høres litt rart ut hvis den ikke kan drive 4 ohm surround høyttalere.

Du kan da seriekoble en 4 ohm motstand på de

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Uhm... har du planer om å kjøre begge elementene i kassa fullfrekvent?
    Yes! Siden jeg har så mange av de. To er bedre enn èn, er tanken min.

Det er disse jeg har hentet inspirasjonen fra:

Nåværende 3" kjøres uten filter; disse blir kanskje så brede at jeg trenger BSC?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er en subb, og bølgelengden på frekvensene den brukes i er så lange at begge elementene summerer som ett.
    Det skjer derimot ikke på elementer som du bruker fullfrekvent.
    Du vil få utfasinger litt lengre opp i frekvens basert på avstanden mellom elementene. Og nei, plassere elementene helt inntill hverandre fjerner ikke problemet, bare flytter det litt opp i frekvens.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg heller 2 stk grisebillig til meg (PM!)

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Det der er en subb, og bølgelengden på frekvensene den brukes i er så lange at begge elementene summerer som ett.
    Det skjer derimot ikke på elementer som du bruker fullfrekvent.
    Du vil få utfasinger litt lengre opp i frekvens basert på avstanden mellom elementene. Og nei, plassere elementene helt inntill hverandre fjerner ikke problemet, bare flytter det litt opp i frekvens.

Hmm ja, det blir for mye mikk makk å dele elementene. Går ned til ett element og tilpasser volumet til formfaktoren. Trodde dette var null stress etter å ha sett bilder av line arrays med fulltoner. Da slipper jeg unna effektforsterkere i første omgang...jaggu liksågreit. Denne tror jeg simulerer det du nevner, samt mekker bsc. Får forske litt ekstra angående.

Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Selg heller 2 stk grisebillig til meg (PM!)
    Skal spankulere på det.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går for den til høyre:

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-tb2-jpg

10 liter, 39*26*18cm. Refleksrør på 5*17,4cm, ganske lite klaring mot bakveggen. Det kan vel neppe være lurt? Enten gjøre kassen dypere, eller montere røret på èn av sidene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke la røret være så nært bakveggen i kabinettet. Du trenger minimum avstanden som er diameteren på porten som klaring på bakvegg. Det er ikke noe problem å ha vinkel på en port, da måles lengden i senter av porten.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey...da bruker jeg avløpsrør og hiver på en bøy i midten og vinkler nedover!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey...da bruker jeg avløpsrør og hiver på en bøy i midten og vinkler nedover!
    Ja det er enkel løsning på "problemet".

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finfint, takk og takk.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått kappet opp materialet og samtidig prøvekjørt min nyeste investering. Brukte kun dykksagen til denne jobben.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00932-jpg

Meget kjekt med skinner.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00935-jpg

Valgte å kappe side og bunnplater i 45%. Mest for å prøve noe nytt og samtidig se hvor nøyaktig sagen er. Ingenting å utsette på den.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00936-jpg

Den forrige sirkeljiggen jeg lagde funker greit nok, men mye styr når jeg skal frese forskjellige diametere. Laget meg en ny prototype som jeg håper funker bedre.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00940-jpg

Husker ikke hva disse heter...brukes i skap til å sette hylleplatene på. Borer hull i senter av emnet som skal freses.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00942-jpg

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00943-jpg

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00944-jpg

Har sett lignende desing på forskjellige fora, også her inne.
    Hvis denne funker greit lager jeg ny i plexiglass.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sirkeljiggen fungerte utmerket.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00948-jpg

Til rørene lagde jeg rammer av restkapp. Burde være stabilt nok.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00962-jpg

Ser snasent ut, asså.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00964-jpg

Kjeksmaskin til en 500kr, funger også greit. Støvavsuget var så som så.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00965-jpg

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00967-jpg

Prøvemontering.

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00966-jpg

Bare limet som mangler nå. Skal bli greit å komme i mål!

Ny frontrekke; 2*5" Tang Band w1880 *.* 1-2-3............1004-1005-FERDIG!-dsc00969-jpg

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut sålangt, tenkt mer på filter?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •