Lage delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage delefilter

Hei

Jeg holder på å lage mine første DIY høyttalere og jeg trenger hjelp med delefilter. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal bygge dette , jeg forstår egentlig ingenting av det jeg finner rundt, så hvis noen vet om en fin guide eller noe sånn så hadde det vært fint.. skal være 3 veis (vet ikke om det er det, men utifra det jeg har forstått så er det det ? ) , bruker akk nå 2 5,25 biltema elementer ( to veis ) men skal ha et 10 eller 12 basselement i hver høyttaler + 1x 6,5 bass/mellomtone i hver og 2 x 5,25 mellomtone og 1 1" diskant. har ikke valgt elementer enda, men skal bare ha noe som er billig og kan spille.

Sorry for veldig rotete innlegg , takker for alle svar )

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av kunnskapsnivået ditt kan man jo starte med å lese seg litt opp på delefilter og denslags. Finne flere online kalkulatorer som beregner selve delefilteret for deg. F.eks som denne:

3-Way Crossover Designer / Calculator

Evt kan du jo kjøpe et ferdig delefilter på f.eks ljudia.no etc.

Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

problemet mitt er at jeg forstår absolutt INGENTING om hva kondesator og spoler og alt mulig sånn gjør , og hvor mange og hvor store og alt mulig sånn og jeg klarer heller ikke finne noen guider om det..

Men til de på ljudia - er det sånn at jeg stiller inn frekvensene selv der eller er de forhåndsinnstilt ?

OG ja, jeg er helt grønn på dette , sorry hvis det kommer noen teite spørsmål

EDIT: f.eks dette Delefilter QLM 400/5000 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning , betyr det at det deler fra bass til mellomtone på 400 og mellomtone til diskant på 5000 ?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes tusenvis av kit og design der ute i alle prisklasser. Designe en høyttaler er ikke lett, og krever litt utstyr for å få det til. Kansje likegreit å bygge noe som noen andre allerede har designet og testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Det finnes tusenvis av kit og design der ute i alle prisklasser. Designe en høyttaler er ikke lett, og krever litt utstyr for å få det til. Kansje likegreit å bygge noe som noen andre allerede har designet og testet?
    Har allerede begynt å bygge den , men merker nå jeg burde hatt bedre plan .. Men nå er jeg bare ute etter at det spiller høyt nok for meg så får lyden være som den blir

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet Julius.

Jeg mener du har begynt i helt feil ende her dessverre. Det er ikke bare å lage et delefilter "sånn uten videre". Skal man lage en høyttaler som spiller bra, så må man ha måleutstyr og evnen til å tolke det man måler. Du skriver at så lenge det spiller høyt nok, så er det greit. Problemet med dårlige delefilter er at elementer fort kan bli sprengt. Ja, i tillegg til at det låter crap da.

Det å lage noe som spiller godt (og høyt for den del) krever at man setter seg inn i en god del teori, velger elementer som har forutsetning for å spille godt sammen og har mulighet for å måle seg frem til et godt resultat. Det å velge elementer helt vilkårlig og i tillegg gå for et ferdig delefilter som du linker til her, er en "recipe for disaster".

Mitt tips er at du sier litt om hva du er ute etter og hva budsjettet ditt er, så kan vi kanskje lede deg i rett retning og finne et ferdig kit eller en "oppskrift" på noe som garantert blir bedre enn det du er i ferd med å lage nå.

Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hei og velkommen til forumet Julius.

Jeg mener du har begynt i helt feil ende her dessverre. Det er ikke bare å lage et delefilter "sånn uten videre". Skal man lage en høyttaler som spiller bra, så må man ha måleutstyr og evnen til å tolke det man måler. Du skriver at så lenge det spiller høyt nok, så er det greit. Problemet med dårlige delefilter er at elementer fort kan bli sprengt. Ja, i tillegg til at det låter crap da.

Det å lage noe som spiller godt (og høyt for den del) krever at man setter seg inn i en god del teori, velger elementer som har forutsetning for å spille godt sammen og har mulighet for å måle seg frem til et godt resultat. Det å velge elementer helt vilkårlig og i tillegg gå for et ferdig delefilter som du linker til her, er en "recipe for disaster".

Mitt tips er at du sier litt om hva du er ute etter og hva budsjettet ditt er, så kan vi kanskje lede deg i rett retning og finne et ferdig kit eller en "oppskrift" på noe som garantert blir bedre enn det du er i ferd med å lage nå.

Takk takk

Har ikke så veldig mye penger å rutte med , så i begynnelsen tenkte jeg bare å ha helt billig jalla elementer fra ljudia til 100 kr disse skal mest brukes til musikk , har et annet par som står i et surr anlegg

EDIT glemte å skrive at siden jeg allerede har høyttalere , har jeg ikke så høye forhåpninger var bare for å gjøre noe gøy å se om jeg fikk til dette

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som teddytusen er inne på så er dette nærmest oppskriften på et dårlig resultat. Når du i tillegg har dårlig med penger, så blir fremgangsmåten enda minde fornuftig, fordi du bruker surt oppsparte penger på noe du nesten garantert blir misfornøyd med. Altså bortkastede penger

Så du burde tenke deg om en gang til og se etter et ferdig byggesett, før du setter i gang og kjøper løse elementer Ljudia har flere billige sett som antagelig tilfredsstiller kravet ditt til å spille høyt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis ikke definisjonen på "hi-fi", men sannsynligvis bedre enn å tippe. Vil tro det her er brukt et "standard" delefilter, men vi får håpe de har brukt mer enn 5min på å slenge sammen kittene.

Høyttalerbyggesett - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Kit 2800 feks...? Om du går på en byggevaresjappe og spør om du kan få mdf-plater som er brukt som mellomleggsplater, så kan det knapt bli billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Sannsynligvis ikke definisjonen på "hi-fi", men sannsynligvis bedre enn å tippe. Vil tro det her er brukt et "standard" delefilter, men vi får håpe de har brukt mer enn 5min på å slenge sammen kittene.

Høyttalerbyggesett - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Kit 2800 feks...? Om du går på en byggevaresjappe og spør om du kan få mdf-plater som er brukt som mellomleggsplater, så kan det knapt bli billigere.
    Hva med dette ? Kit 2400 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning å slenge det inn i kassa jeg allerede har + de to elementene jeg har , siden det står den ikke er kritisk til kassestørrelse ? Eller blir det dumt ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det "dumme" er å "slenge inn de to elementene du allerede har". Mer betyr ikke bedre. Hvordan skal du koble de du har til delefilteret...? Hvor stor er kassa di? Alt har noe å si når det kommer til høyttalerbygging. Hvor bred er baffelen din? (der hvor elementene skal sitte) Det står på siden til Ljudia at det ikke er kritisk hvor stor kassen er. Det er i beste fall tull. Hva er diameteren på bassrefleksporten, og hvor lang er den..? Dette har mye å bety for hvordan det låter til slutt. Mitt råd er å droppe de du har (eventuelt selge de for å finansiere det kittet du linker til) og gå for noe ferdig.

Edit: Det er ikke for å være vanskelige vi sier dette til deg. Det er bare at mange av oss har prøvd samme skiten, og vil prøve å hjelpe deg å unngå samme feilene vi gjorde.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefilteret er bare en kondensator i serie med diskanten. tror ikke volum, baffelstep og lignende har det store å si her bortsett fra dypbass om kabinettet blir for lite da..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men uansett greit å vite at det ikke bare er å slenge sammen noe..?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At kabinettet blir for lite er ikke problemet det er lukket kasse , leste en plass at det gjorde at de spillet høyere , og skal bare koble de høyttalerene til FØR delefilterlage siden det er 2 veis bilhøyttalere som gjør at jeg ikke trenger delefilter til dem ( rett meg om jeg tar feil )

EDIT: frontplate er 25 cm bred, og den er liksom delt inn i to deler , den øverste er loddrett mens den nedre delen er vinklet så elementene nede er vinklet oppover på en måte .. Den øverste plata er 25x25 cm, husker ikke den andre

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Julius99.......

Kjenner at jeg allerede nå begynner å bli litt sliten av å lese dine innlegg, og denne/din tråd..... (er ikke mu... ) :-(

Skal derfor gi deg lite tips, sjekk ut Billebro.se:Hyra ljud, ljus, Pa-högtalare och DJ-utrustning Stockholm, der vil du finne alt du trenger, til og med ferdig bygd...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Julius99.......

Kjenner at jeg allerede nå begynner å bli litt sliten av å lese dine innlegg, og denne/din tråd..... (er ikke mu... ) :-(

Skal derfor gi deg lite tips, sjekk ut Billebro.se:Hyra ljud, ljus, Pa-högtalare och DJ-utrustning Stockholm, der vil du finne alt du trenger, til og med ferdig bygd...
    Takk for tips

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mer og mer overbevist mens jeg leser, at denne tråden er en spøk

Tror du ikke kommer til å bli fornøyd med resultatet av det du har startet på nå desverre, ser veldig vanskelig ut å nå målet ditt tror jeg. Sett deg først ned og les om spoler og kondensatorer, siden du skriver relativt tidlig at du ikke aner hva de gjør, det er grunnleggende.

I mellomtiden, kjøp heller ferdig, disse spiller høyt (hvis det er ett av målene) og er billige (men de er vel selvsagt over budsjettet ditt dette her eller? ):
    Klipsch RF-62 gulvstående høyttaler - Sort

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Blir mer og mer overbevist mens jeg leser, at denne tråden er en spøk

Tror du ikke kommer til å bli fornøyd med resultatet av det du har startet på nå desverre, ser veldig vanskelig ut å nå målet ditt tror jeg. Sett deg først ned og les om spoler og kondensatorer, siden du skriver relativt tidlig at du ikke aner hva de gjør, det er grunnleggende.

I mellomtiden, kjøp heller ferdig, disse spiller høyt (hvis det er ett av målene) og er billige (men de er vel selvsagt over budsjettet ditt dette her eller? ):
    Klipsch RF-62 gulvstående høyttaler - Sort
    De er nok en del over :P men tråden er IKKE kødd + det er ikke sånn at jeg trenger til mellomtiden , har høyttalere som det står lenger oppe

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at Julius99 er/blir 14 år i år, basert på valg av tall i brukernavn. Så jeg syns vi skal gi han en sjanse her karer.

Om jeg har rett, så slenger jeg ved ett tips til. Bruk tiden frem mot konfirmasjonen til å planlegge hva du har lyst på, og kjøp skikkelige komponenter. Der er vanskelig å lage noe som låter bra helt i fra bunn selv. Selv dyktige folk som har bygget i en årrekke bruker mye tid når de skal lage noe nytt. Tipset om å gå for et kit eller en ferdig "oppskrift" står. Selv har jeg bygget noen høyttalere etterhvert, men føler meg på ingen måte kompetent til å sette sammen noe selv.

Skal bare komme meg på en pc så skal jeg legge ut noen linker til deg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du kjøpt elementer:
    dynaBel AS
    Home Audio Woofers, Midranges & Tweeters in the Speaker Components Department at Parts Express | 13
    Madisound Speaker Components: distributor of loudspeaker drivers and parts for speaker builders.

Noen prosjekter/kit:
    DIY Loudspeakers
    Zaph|Audio
    Parts Express Project Gallery

Et forumsammarbeid:
    Flex Your PCD Mettle:

Mye vil nok ligge endel over budsjett akkurat nå, men kanskje du kan lage deg et av kittene på Ljudia slik at du får øvd deg litt...? Så kan du selge disse til en kompis når du er klar for noe bedre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •