Jeg trenger tips til komponenter for bygging av subwoofer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg trenger tips til komponenter for bygging av subwoofer.

Jeg har lyst til å bytte ut min gamle XTZ 99W12 fordi den ikke passer inn visuelt med stua. Jeg lager møblene mine selv, og en eikefarget høyttaler hadde vært fint nå. Egentlig kunne jeg tenke meg å bygge nytt kabinett til den gamle i 27mm heltre eik, og spare litt penger, men jeg leker også med tanken på å lage en lukket subwoofer fra bunnen av med opp til 15" element.

Så kompakt som mulig, helst maks 55x55 cm front. Noen tips til 15" element for lukket kassevolum på rundt 120 liter? Jeg ser for meg å bruke maks 6000 totalt for element og forsterker. Det burde vel gjøre det mulig å bygge en lukket XTZ-killer?

Jeg bruker den gamle subwooferen med begge portene lukket, og har ganske flat frekvenskurve helt ned til 18 Hz ved hjelp av en Behringer FBQ2496. Musikkvalitet er viktig.

Bildet viser hvordan den uferdige stua mi ser ut akkurat nå. XTZ-en hører ikke hjemme. :P Skal forresten bytte ut sofa og stol. Kunne til nød bare lakket XTZ-subwooferen hvit da, men begynner jo å bli gira på å bygge noe nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker umiddelbart på Rythmik Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer. Spiller fint til 16-17 Hz uten eq i et lukket kabinett. Og har meget gode musikalske evner, brukes bl.a. i studiosammenheng. Prismessig er det vel også i henhold til budsjettet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Veldig aktuelt. Jeg burde vel bare gå for DS1510 og H6000PEQ3. Kassetegningen de har er passe stor også. Hvordan er det å sette på litt lengre ben? Det er vel bare en fordel så lenge det er stabilt?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det fortsatt er innenfor budsjett, så hadde jeg kanskje gått for H6000PEQ3. Den er jo en del kraftigere enn 370-watteren, men jeg har aldri opplevd å gå rom for krefter med min 370 watts forsterker.

Men skal du bruke den til ren stereo og har behov for linjesignal ut (dvs. bruke suben mellom forforsterker og effektforsterker for å dele signalet), så trenger du "A370PEQ servo amplifier (with high pass filter RCA outputs)". Den opsjonen har man dessverre ikke på 600 watts utgaven.

Uansett hvilken du velger, kommer den til å spille ringer rundt XTZ-suben.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL W15GTi? Ikke akkurat noen vanlig bilstereosub...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hva lommeboka sier når jeg kommer så langt. Nå har jeg i hvert fall et enkelt og godt utgangspunkt. Jeg liker at Rythmic har en form for servosystem. DS1501 og A370PEQ kommer på ca 5950 kr inkludert frakt, moms og gebyr.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte også på Rytmik sine sub'er.

Har akkurat mottatt 2 stk av disse som nå bare står og venter på at jeg skal bygge kasser av dem :-D
    DS1510 sealed black cone with H600PEQ3
    Upgrade to H600XLR3(with two XLR inputs)

Kan enda ikke si noe om lyden dog...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •