Prosjekt: 3-veis m. Sidemontert bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: 3-veis m. Sidemontert bass

Jeg er igang med dette prosjektet som skal bli nytt frontsystem til hjemmekinoen. Naturligvis flytter jeg de gamle frontene til bakkanaler, og dermed blir det en grei oppgradering av hele oppsettet.

Høytalere med sidemontert bass, hvordan fungerer slike?
    Jeg synes dette er en visuellt elegant løsning både for stereo og hjemmekino, jeg kunne tenke meg å bygge et par slike høytalere.
    Hvordan fungerer det, med tanke på spredning fra bassen osv? Er det bedre eller dårligere enn med alle elementer i fronten? Er den eneste grunnen til slike konstruksjoner å få en smalere front?[/b]

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass påvirkes ikke av plassering/retning på samme måte som høyere frekvenser - også grunnen til at en subwoofer kan plasseres litt hvorsomhelst i rommet.

Ellers hva gjelder smale høyttalere så er det flere grunner til det:
    * smal + dyp + evt høy -> unngår helt firkantet boks som er det verste mhp "stående bølger" - eller lite resonanser i kassa for å si det sånn
    * møbleringsvennlig
    * ser stilig ut (men smak&behag selvfølgelig)
    * høyere WAF (wife acts friendly/wife acceptance factor)

Når så (sub)bassen rent praktisk kan monteres på siden uten at det går utover lyden er det jo en elegant løsning.

Men mhp kasse er det absolutt en fordel å ha eget volum til subb'en, slik at den ikke forstyrrer de andre elementene.

Se her
    http://www.frequence.dk/ -> Byggesett -> et par tre eksempler på sidemontert bass.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Men mhp kasse er det absolutt en fordel å ha eget volum til subb'en, slik at den ikke forstyrrer de andre elementene.

Det er kun mellomtonen som påvirkes, diskanten har eget kabinett (NA).

Er ikke størrelse på baffel avgjørende i bassen? At elementet får "dra hjelp"? Og større baffel bedre??

Kanskje jeg er på jordet, hvem vet? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en meget grei side, skal bruke litt tid på å lese der. WAF-begrepet var morsomt, men heldigvis ikke noe jeg trenger å bekymre meg nevneverdig for enda. (Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, så hun har liten uttalelsesrett i denne sammenheng...)

Er det mest naturlig å ha sidemontert bass vendt utover? Jeg bruker subwoofers i tillegg, og vil nødig ha et element som hamrer inn i siden på denne.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bass-freek
    Det var jo en meget grei side, skal bruke litt tid på å lese der. WAF-begrepet var morsomt, men heldigvis ikke noe jeg trenger å bekymre meg nevneverdig for enda. (Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, så hun har liten uttalelsesrett i denne sammenheng...)

Er det mest naturlig å ha sidemontert bass vendt utover? Jeg bruker subwoofers i tillegg, og vil nødig ha et element som hamrer inn i siden på denne.
    Det skal gi mest bass med elementet pekt innover....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelte utfordringer med sidemontert bass. En av tingene er at man vil få en faseforskyvning av bassen i forhold til mellomtonen. Dette kan kompenseres i delefilteret. Delefrekvensen mellom basselementet og mellomtonen bør legges ganske lavt for at stereoperspektivet skal holdes mest mulig presist (vil ikke anbefale sidemontert bassmellomtone, for å si det slik... )

Men gjort riktig kan sidemontert bass fungere svært bra. Jeg var selv litt skeptisk da vi valgte denne konstruksjonen for 3-veis Lyeco BEL prototypen (link), men det fungerte svært godt. Den er vel delt et sted rundt 150-200Hz med 2. ordens lavpassfilter. Det ble i BEL best med fasevending av den sidemonterte bassen (noe som også er styrt av hvilken orden som velges for henholdsvis lavpass- og høypassfiltrering, BEL-mellomtonen er delt med et enkelt 1.ordens høypassfilter). Den sidemonterte bassen er i BEL plassert ganske høyt i kassa, noe som gir en noe mer kontrollert bassrespons fordi man ikke får så mye bassheving på grunn av gulvflaten.

Jeg vil vel påstå at den eneste grunnen til å gjøre dette er for å få en smalere front/generelt mindre kassevolum. Men ulempene er små. Sidemonterte basser finner du i alle prisklasser (ekstremt dyrt eksempel: QRS Jupiter (link)), så det er ingen lydmessige grunner til å styre unna hvis man gjør det riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg vil vel påstå at den eneste grunnen til å gjøre dette er for å få en smalere front/generelt mindre kassevolum....
    ....det er ingen lydmessige grunner til å styre unna hvis man gjør det riktig.
    Bassen trenger da nøyaktig det samme kassevolumet om den sitter i siden eller fronten! Det høres ut som litt tukling med fasevending samt godt delefilter er nødvendig, likevel er jeg veldig fristet - og kommer til å gå igang med en slik konstruksjon. Takker for hjelpa hittil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen erfaring eller meninger om Sammi mellomtoner? Eltek selger en utrolig billig 4" (CW-100B30) 98,- Blir dette en for billig løsning til min treveis konstruksjon? Jeg har også kikket på andre rimelige elementer fra MGR som Ljudia selger.
    Diskantene er Vifa og basselementene blir trolig noen eldre Acousto Pro 12" som jeg har byttet til meg, disse vil brukes dersom de spiller fint. Hele høyttaleren blir trykkammer for å bespare plass og få god kontroll i bassen.

Når det gjelder delefilter er jeg ganske i tvil og har alt for lite kunnskaper på området. Det ble sagt tidligere i denne tråden at jeg bør fasevende bassene i forhold til resten av bestykningen. Jeg bør også dele bassen ganske lavt, passer 300-500Hz? Er det dumt å kjøpe et ferdig filter med noenlunde passende delefrekvenser fremfor å sette sammen et spesiellt til mitt formål?

Det hadde vært fint med noen tips for dette med delefilter og mellomtoner. Mange vil sikkert anbefale at jeg heller går for et tilsvarende ferdig kit; men når jeg har basser og diskanter ønsker jeg naturligvis å bruke disse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bass-freek
    Når det gjelder delefilter er jeg ganske i tvil og har alt for lite kunnskaper på området. Det ble sagt tidligere i denne tråden at jeg bør fasevende bassene i forhold til resten av bestykningen. Jeg bør også dele bassen ganske lavt, passer 300-500Hz? Er det dumt å kjøpe et ferdig filter med noenlunde passende delefrekvenser fremfor å sette sammen et spesiellt til mitt formål?
    Om du bør fasevende bassene kommer av flere ting, blant annet topologien i delefilteret. Dette prøver man seg fram til. Du kan bruke et ferdig filter i starten for å se hvordan det fungerer. Personlig ville jeg delt enda litt lavere enn 300Hz ved sidemontert bass. Når det gjelder delefilteret, tipper jeg du må inn og kompensere for nivå for de ulike høyttalerelementet i tillegg til delefilteret. Uten demping av elementene (diskant og mellomtone) vil du svært ofte få en svært lys karakteristikk i høyttaleren. Slik demping gjøres enkelt med motstander, og har elementene ganske jevn frekvensgang, kan det hende du lykkes med å få grei lyd med "universal"-delefiltre. Det er jo verdt et forsøk.
    Personlig heller jeg litt til at universal-filtre er av typen "one size, fits none", og at man hvis man har mulighet bør designe delefilterne til høyttalerelementenes og høyttalerens egenskaper. Men det KAN jo hende du er heldig, og da er det jo greit med ferdige filtre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå handlet inn litt snacks til prosjektet, jeg gikk for "terminal-bolter", fremfor den tradisjonelle koppen slik at jeg slipper et stort hull med potensiell lekkasje - som vil være negativt i min trykkammer løsning.

Når det gjelder delefilter-emnet så avventer jeg litt, vil det være mulig å få hjelp av Eltek på dette området ettersom de selger alle elementene jeg skal bruke? Dersom de listet opp passende komponenter (som jeg kjøper av dem) og laget en liten tegning vil det bli adskillig billigere enn f.eks ett av ljudias ferdige 3-veis filtere til godt over 400 pr stk! Eller hva tror ekspertene?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lager filterforslag mot et lite vederlag :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så vanskelig å lage et filter basert på beregninger ut fra simuleringer. Men resultatet blir som regel dårligere enn ved målinger, lytting og justering av en reell konstruksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da satser jeg på Elteks kompetanse når det gjelder å velge ut komponenter og lage tegning. Spørsmålet er om det blir billigere, eller bare bedre ved å sette sammen filter selv av enkeltkomponenter tilpasset min høyttaler?
    Jeg har desverre liten kunnskap og erfaring med verken måling eller konstruksjon av filtere i forhold til mange av DYI-gutta her på forumet. Jeg forstår poenget ditt roffe, men ambisjonene mine er ikke super-high-end men en oppgradering av dagens fronter samt et morsomt selvbygger prosjekt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår det rett, så er målet for byggingen å ha gleden av å gjøre dette selv med et akseptabelt resultat.
    Hvis du altså ikke er ute etter mest mulig for pengene (som du ville fått med et godt sammensatt kit, eller med datasimulering, måling, lytting og justering), så kan nok fortsatt forumets guruer og allvitere hjelpe likevel.

Ellers vil jeg jo minne om at vi har et fellesprosjekt gående som man riktignok må smøre seg med litt tålmodighet for å bygge etter ennå, men som blir skikkelig bra!

Link til den første prototypen i dette prosjektet: DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •