DIY rockehøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY rockehøyttalere

Har lyst og starte høyttaler prosjekt i løpet av neste halvår (når jeg er helt ferdig med de jeg holder på med). Men hvilke elementer kan anbefales hvis en vil bruke høyttalerne til rock og pop?

Kan være enten 2 eller 3-veis, eller 2,5.-veis. Helst med 6,5 tommere da jeg ønsker noe slankere høyttalere enn det jeg har i dag Kan være enten 1, 2 eller 3 bass/bassmellomtone elementer, er fleksibel på det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slank gulvstående, eller bred bokhylle om det hjelper?
    mye bra her:
    Waveguide Speaker kits DIY Sound Group

har bygd et par slike selv, artige høyttalere til nesten ingen penger. men du sier ikke noe om budsjettet ditt?
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspill, jeg glemte og nevne ett par ting, bla. pris ja

Tenker pris under 10000,- totalt med filter og kasse. Jeg vil helst kjøpe elementer og designe/lage kabinett og delefilter selv (har utstyr til og måle frekvensresponsen). En annen ting jeg glemte og nevne var bredden, de jeg har i dag er ca 23cm bredde utvendig (med 2 stk 8" Seas alu membran bass-elementer + Seas mellomtone og Scan-Speak "Air Circ" diskant), smalere en det, helst max 20cm, derfor jeg tenkte kanskje 6,5" elementer.

Er veldig fornøyd med diskanten så vil gjerne bruke den igjen, så det er bass/midbass elementene jeg er mest nyskjerrig på hvilken erfaring folk har

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockehøyttaler. Da tenker jeg litt trykk og dynamikk, og tenkte med en gang på noe Seos relatert selvfølgelig. Men max 20cm bredde så går da ikke det.
    Det jeg har hørt av slanke høyttalere med "små" elementer spiller gjerne fint og flott, men har som regel ikke nok membranareal til å virkelig kunne trykke litt på og kjenne det i brystkassa om det skulle trengs.
    Men hey, det er jo andre veier rundt det. Flere "små" elementer for å få opp arealet. Eller stereosubber plassert nærme hovedhøyttalerene og delt høyt(150hz+ eller noe slikt).
    Eller 3 veis med sidemontert bass kan og fungere.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Rockehøyttaler. Da tenker jeg litt trykk og dynamikk, og tenkte med en gang på noe Seos relatert selvfølgelig. Men max 20cm bredde så går da ikke det.
    Det jeg har hørt av slanke høyttalere med "små" elementer spiller gjerne fint og flott, men har som regel ikke nok membranareal til å virkelig kunne trykke litt på og kjenne det i brystkassa om det skulle trengs.
    Men hey, det er jo andre veier rundt det. Flere "små" elementer for å få opp arealet. Eller stereosubber plassert nærme hovedhøyttalerene og delt høyt(150hz+ eller noe slikt).
    Eller 3 veis med sidemontert bass kan og fungere.
    om du tenker andre veier så går det VELDIG bra! ;-) Med et stort fint sidemontert 15" og 1 eller 2 6" mellomtone og en god diskant! :-D
    EDIT; så du hadde nevnt sidemontert..

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sidemontert ja det har jeg ikke tenkt på. Da kunne det jo gått og hatt en 10" eller 12" bass med 1 eller 2 6,5" mellomtoner, eller bassmellomtoner. Har hørt kun en type høyttaler med sidemontert bass før, det var en billig type fra en svensk produsent, tror det var Proson, var ikke imponert over det, men det betyr jo ikke at konseptet var galt bare at høyttaleren var dårlig gjenomført.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •