Ikea bolle fulltoner med tilhørende sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikea bolle fulltoner med tilhørende sub.

Etter å ha kikket rundtom på forumet og nettet generelt, har jeg bestemt meg for å lage bolle ht fra IKEA.

Jeg trenger litt hjelp til å velge fulltone element fra Tang Band samt ett sub element, også fra Tang Band hvis ikke det er noen anbefalinger som sier noe annet. Jeg har kjøpt inn boller som passer til 3" og til 5" element.

Hva med å bygge fulltoner i 3" og en liten sub i 5"? Eventuelt 2 små subber for å få litt "trykk".

Alle innspill mottas med takk!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste 3" fra TB passer greit inn i små lukkede kasser om du kombinerer med sub. Jeg har ikke gjort det, men burde kanskje se om det er noe passivt filter som passer greit for flere forskjellige elementer..

5" sub er litt lite kanskje. Ville nok gått opp til 8", og heller brukt 1 istedet for 2. Da slipper du bryet med å bygge flere kasser. Eller hadde du tenkt å ha denne i skåler også?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    De fleste 3" fra TB passer greit inn i små lukkede kasser om du kombinerer med sub. Jeg har ikke gjort det, men burde kanskje se om det er noe passivt filter som passer greit for flere forskjellige elementer..

5" sub er litt lite kanskje. Ville nok gått opp til 8", og heller brukt 1 istedet for 2. Da slipper du bryet med å bygge flere kasser. Eller hadde du tenkt å ha denne i skåler også?
    Hei.

Det jeg ønsker er 3" TB I IKEA bollene samt en eller 2 små subber i 5" som jeg også hadde tenkt meg å montere i bollene fra IKEA. Da blir det ett sett ut av det. Men nå beveger jeg meg inn på ett område jeg kan mindre om. Man må jo ta kassestørrelse o.l. I betraktning til hvilke elementer som passer sammen. Høytalerene skal primært brukes til soverommet, og der trenger jeg ikke allverdens med dypbass. Men kan være ok at det er noe tilnærmet bass, ettersom jeg har lest at 3" fulltoner ikke gir allverdens bass. (det sier seg litt selv) skal jeg ha dypbass så kjører jeg på med svs'en

Alle gode råd hjelper her

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    ....3" fulltoner ikke gir allverdens bass. (det sier seg litt selv) skal jeg ha dypbass så kjører jeg på med svs'en
    SVS gir vel noe mer skyv i bunnen enn 3" Tang Band ja.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske lite volum i ikeabollene, så blir ikke mye "sub" ut av det. Dem vil begynne å falle av veldig høyt i frekvens. Og når du må bruke så små elementer som 5" i tillegg, så er det begrenset hvor mye du kan kompensere med EQ og effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Det er ganske lite volum i ikeabollene, så blir ikke mye "sub" ut av det. Dem vil begynne å falle av veldig høyt i frekvens. Og når du må bruke så små elementer som 5" i tillegg, så er det begrenset hvor mye du kan kompensere med EQ og effekt.
    Ja, det har du helt rett i. Tenkte kun å bruke bollene for å matche ht med hverandre. Men jeg er åpen for andre forslag, da vil det bli sånn at jeg bruker ett effekttrinn brokoblet på sub. Mao passiv sub i ett lukket kabinett som ikke opptar like mye plass som svs'en

Da kan jeg eventuelt ta steget opp til 5" fulltoner på bolle ht, med en passende sub.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage ett slags stativ til ikeabollene av ett støperør f.eks.
    28cm boller og 20cm støperør. Burde klare å få 20-25liter ut av støperøret som da holder til en lukket kasse med en 6.5" eller 8".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage ett slags stativ til ikeabollene av ett støperør f.eks.
    28cm boller og 20cm støperør. Burde klare å få 20-25liter ut av støperøret som da holder til en lukket kasse med en 6.5" eller 8".
    Hvis jeg går bort fra IKEA boller, å i stedet lager noe alla 10" sunfire sub størrelsesmessig. Som sagt er det ikke nødvendig med den grommeste dypbassen, snarere at det passer sammen med fulltonene fra TB på 5" som fremdeles skal lages av bollene fra IKEA.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp to av de største Blanda-bollene og bruk dem som støpeform for et kuleformet sub-kabinett, kutt hull til element og lim dem på igjen etterpå som et skall. DIY Bowers & Wilkins PV1

EDIT: mulig du slipper greit unna ved å bare stive godt inni (tenk B&W-matrix) og lime avstivingene til innsiden av bollen. Kuleformen er jo enormt stiv.
    Kutt spanter som passer i hver bollehalvdel. Lim sammen runde tre plater (f.eks. 12mm MDF, 3mm MDF/alu/akryl/whatever og 12mm MDF) hvor ytterplatene passer inni bollene og den midterste er like stor som ytterdiameteren. Dårlig illustrasjonsbilde nederst:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg aldri tenkt på. Den subber var jo skikkelig stilig! Har du noen formening om type element som er brukt i sub?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    peerles xxls12? om det enda er i salg..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så vidt jeg vet er det dette elementet som har tatt over for peerless xxls12.
    Scan-Speak bass 30W/4558T00 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    og 10" utgaven.
    Scan-Speak 26W/4558T00 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

partsexpress har noen xls10" enda da.
    Peerless 830452 10" XLS Subwoofer 264-1108

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maks størrelse på element er 10", helst 8" slik at jeg kan lage en forholdsvis liten kasse som passer inn på soverommet.

Hvor mye forskjell er det på TB fulltone elementene?

Til bolle fulltonene varierer det en del mellom f.eks Tang Band W3-1364SA og W3-1878. Er det noen som har hørt elementene i 3" eller 5", opp i mot hverandre og som kan gi en pekepinn på hvordan de er lydmessig? Og om det er verdt å gå for en rimelig fulltone vs en dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett meg ut noen elementer jeg har lyst til å teste ut. 3" fulltoner, Tang Band W3-881SI 3" Speaker, bestiller inn 10 stk av disse så jeg har noen liggende til neste prosjekt, samt 4 stk Tang Band W5-876SE 5".

Jeg ser at man bør ha ett filter på sub, og elementene skal kjøres paralelle slik at jeg oppnår 8ohm. 2 Kasser med 2 elementer i hver har jeg da tenkt, med porter på 3". I følge kommentarer på parts express vil de gi en deling på 56Hz. Men hvis noen har bry til å hjelpe meg å velge ut delefilteret, så hadde jeg satt pris på det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så smått som 5"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så smått som 5"?
    Fordi jeg ikke har behov for allverdens bass, og i tilegg skal de brukes på soverommet. Små kasser med "små" elementer er da min tanke. Tenkte også å ha en liten bass ute i verkstedet, sammen med noen små fulltoner.

Jeg må jo si at de små logitec ht jeg i bruk sammen pc`en imponerer i forhold til størrelsen. Jeg har nok anlegg til kinoen, og skulle jeg brukt det der så hadde jeg klinket til med noe mye større. (Men det holder foreløpig med PB12-plus/2)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke delefiltre som deler på 60 Hz, men fant dette :

80 Hz Low Pass 8 Ohm Crossover 266-442

Når det kommer til delefiltre stiller jeg ikke sterkt, så bær over med meg dersom jeg "driter" meg litt ut her

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg regnet ikke med det var til kinobruk. Men små 5" vil få problemer med å spille dypt i det hele tatt. Ved 60hz deling så kutter du jo vekk omtrent hele arbeidsområdet til dette elementet. Da kan du likegodt droppe det.
    Bygger du ett par og plasserer dem i nærheten av fulltonene så ville jeg delt mye høyere. Helt oppi 200hz går fint.
    Men ferdige delefiltre er ikke å anbefale. Du må ha noe som er tilpasset elementene du skal bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg regnet ikke med det var til kinobruk. Men små 5" vil få problemer med å spille dypt i det hele tatt. Ved 60hz deling så kutter du jo vekk omtrent hele arbeidsområdet til dette elementet. Da kan du likegodt droppe det.
    Bygger du ett par og plasserer dem i nærheten av fulltonene så ville jeg delt mye høyere. Helt oppi 200hz går fint.
    Men ferdige delefiltre er ikke å anbefale. Du må ha noe som er tilpasset elementene du skal bruke.
    Okei. Som sagt er jeg mindre bevandret på delefilter fronten. Har du noen anbefalinger fra f.eks parts-express på delefilter til de elementene jeg har valgt ut?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det beste alternativet når det kommer til teoretiske delefiltre er vel PCD tror jeg.
    Loudspeaker Design Software

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •