DIY - Linkwitz Orion 3.5 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 73
    Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    LX521 har med all sansynlighet betydelig bedre powerrespons enn Orion.

Med størst mulig sweetspot ville jeg ha valgt CBT36 høyttalere, men jeg er vel inhabil. Blir nok bra med Orion også. Bedre enn mye på det kommersielle markedet.
    Jess, gleder meg VELDIG til endelig å få høre de!
    BTW; Spennende høyttaler du og ser jeg!

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    LX521 er bedre, både ifølge linkwitz selv og andre som har sammenlignet de.
    fordelen er at de koster vesentlig mindre. men de har ikke helt utseendet med seg.. han vil jo fortsatt selge orion
    Det er godt mulig. HEHE, kanskje noe der ja.

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere bilder!

Hadde ikke nok av 6mm platene (sidene på basskonstruksjonen),
    så jeg jobba videre på den ene høyttalern, så langt jeg rakk denne helgen!

Sleit litt med denne, skulle skru løs "bolten" som går gjennom hele elementet for å bytte den ut med en lengre en, som skulle skrues fast i den nye festebraketten (bak elementet på bildet). Når jeg skulle skru den av, vrei jeg hodet omtrendt av på bolten,
    så jeg måtte bårre gjennom bolten med en drill, men det løste seg til slutt. Heldigvis så var det med nye bolter!

Begynner virkelig å ligne på noe nå.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    im just sayin! WOW

At jeg ikke har gått inn på denne før nå? :roll:
    trodde det var noe forsterker-projekt noe jeg ikke forstår meg på..

men her skal jeg følge med på den lille biten som er igjen!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna. Flott arbeid VACS.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VACS
    Jeg leste det på et forum, fant det ikke igjen, men her er en annen en som har hørt LX521, han sier;
    "The female vocalist in one of the clearly mixed-and-pan-potted recordings SL played was “present” as a near perfect phantom when I listened centered on axis, but fled into the speakers when I move more than a few degrees to either side. Christi (singing the Ruhe) was less precisely located in her actual left-of-center position, but she stayed there as I moved around the room (that recording was straight through from a ORTF pair). "
    Og så heller jo denne høyttaleren strengt tatt mer mot en monitor. Men absolutt en spennende konstruksjon.
    Og her kommer det jo sikkert mange små justeringer fremover slik som med Orion.

Kilde: LX521 revisited
    Dette strider vel mot hele poenget med LX521 - nemlig en jevn powerrespons langt opp i frekvensområdet. Dette, sammen med en ekstra mellomtone som avlaster diskanten skal gjøre LX521 til en bedre høyttaler.

Irriterende, for jeg var midt i byggingen av mine 3.5 når LX521 ble annonsert..

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Dette strider vel mot hele poenget med LX521 - nemlig en jevn powerrespons langt opp i frekvensområdet. Dette, sammen med en ekstra mellomtone som avlaster diskanten skal gjøre LX521 til en bedre høyttaler.
    Irriterende, for jeg var midt i byggingen av mine 3.5 når LX521 ble annonsert..
    Godt mulig det, dette veit jeg for lite om. Jeg har ikke fått mulighet for sammeligning.
    HEHE, surt da!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha noen som helst first-hand erfaring med hverken Orion eller LX521, tror jeg nok at Orion spiller litt "større", mens LX521 er mer monitor-aktig. Jeg baserer denne teorien på egen erfaring med en hel drøss med dipol høyttalere jeg har bygget. En høyttaler med bredt baffel spiller litt "larger than life", mens en høyttaler med smalt baffel og mer fokus på off-axis responsen gir et betydelig "skarpere" stereo-bilde.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må eg følge med!

Kva budsjett har du på dette, mtp. alt utenom materialkostnader?

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Her må eg følge med!

Kva budsjett har du på dette, mtp. alt utenom materialkostnader?
    Fikk prutet elementene ned til 17000kr!
    Har ikke bestilt noe annet enn det enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VACS
    Fikk prutet elementene ned til 17000kr!
    Har ikke bestilt noe annet enn det enda.
    Vurderer du å bruke DSP i stedet for ASP-en?

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du å bruke DSP i stedet for ASP-en?
    Linkwitz skriver;
    "I doubt that off-the-shelf DSP based crossovers have enough flexibility to duplicate the three outputs of the ORION ASP in magnitude, phase, distortion and noise level. It certainly is not just a matter of adjusting for similar magnitude response since the ASP is not minimum-phase. But, it could be a worthwhile learning exercise in digital filtering to obtain not only the magnitude and phase response, but also the dynamic range, distortion and noise performance of the ASP. It probably can be done, but it is not trivial. I would want to see actual measured analog output response and distortion data, taken over a realistic signal level and frequency range, to be convinced that off-the-shelf DSP is a simpler, or less costly way, to make an ORION crossover/equalizer. "

Og jeg regner med etter alle disse år, så er Orion så perfeksjonert at det skal mye til for å få den bedre. Og dessuten kan jeg veldig lite om DSP.
    Så ASP blir løsningen jeg går for.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha lest alle trådene i Oplug-forumet om ASP-en, komponentvariasjoner m.m. Det var nylig en som kjørte monte-carlo analyse i Spice med alle utfallene gitt de komponentvariasjonene SL har definert for motstander, kondensatorer osv.

I tillegg har høyttalerelementene variasjon som vil påvirke responsen. Hvor mange db det betyr har jeg ingen formening om.

Paradokset er at selv med disse variasjonene, så er det mye flikking på enkeltkomponenter som gir effekter på 0.x db. Problemet er at uten at du har en ASP som er 100% kalibrert mot SL's ASP, så vil du ikke vite om å endre en komponent vil føre til en forbedring eller ikke...

Jeg la ut min minidsp fil på forumet, som er kalibrert mot SLs 3.3 ASP for mellomtone og diskant og Davey's 3.5 bass. Et annet medlem kjørte sammenligning i ARTA og fikk bekreftet at responsen er bortimot 100% riktig.

Du må riktignok tenke på gainstruktur både digitalt og analogt i oppsettet ditt, men du får f.eks. mulighet til å ha volumkontroll etter delefilteret.

Se etter DSP Settings på Orion Resources forumet om du vil ta en titt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var alle ASP komponentene tilgjengelig fra elfa eller måtte du bestille fra flere kilder?

her er forresten er variant med minidsp..men han har ikke lagt ut konfigurasjonen ennå.
    Gainphile: S19 4-Way Dipole Radiator

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter DSP Settings på Orion Resources forumet om du vil ta en titt.
    Takk for tipset! Jeg kommer til å bestille ferdig "loddet, moddet, og testet" ASP fra statene. Men interresant lesestoff!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner veldig godt at Linkwitz "tviholder" på ASP'en. Han skal jo tross alt ha noe å leve av også, og hvis enhver kunne bruke hvilken som helst DSP boks så blir det mindre kroner i kassa på Linkwitz.

Når det er sagt så krever det kunnskap og måleutstyr å sette opp en DSP-løsning sjøl. Og billigere blir det nødvendigvis ikke heller. Om det blir bedre kommer veldig an på, men en DSP-løsning har store fordeler med tanke på fleksibilitet og justeringsmuligheter. Hvis man virkelig behersker kunsten å justere EQ og filtre, så burde det være mulig å komme et steg videre, spesielt hvis man har måleutstyr og kan å bruke dette... En stor fordel med DSP er at man kan justere inn høyttalerens respons til det aktuelle lytterommet.

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg skjønner veldig godt at Linkwitz "tviholder" på ASP'en. Han skal jo tross alt ha noe å leve av også, og hvis enhver kunne bruke hvilken som helst DSP boks så blir det mindre kroner i kassa på Linkwitz.

Når det er sagt så krever det kunnskap og måleutstyr å sette opp en DSP-løsning sjøl. Og billigere blir det nødvendigvis ikke heller. Om det blir bedre kommer veldig an på, men en DSP-løsning har store fordeler med tanke på fleksibilitet og justeringsmuligheter. Hvis man virkelig behersker kunsten å justere EQ og filtre, så burde det være mulig å komme et steg videre, spesielt hvis man har måleutstyr og kan å bruke dette... En stor fordel med DSP er at man kan justere inn høyttalerens respons til det aktuelle lytterommet.
    Ja, enig her.
    Og det jeg tenker mest på er jo at Sigfried Linkwitz har brukt så mange år (sammen med Don) nettopp på å perfeksjonere høyttalernes gjengivelsesevne fra kilden lik LIVE/realiteten. Disse SMÅ justeringene på ASPn.
    Etter mitt skjønn så kan det vel ikke bli bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kan forbedres egentlig...

Det man kan gjøre med DSP er å tilpasse frekvensresponsen til rommet, spesielt i bassen.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint prosjekt og fine bilder, VACS!

Tja, kanskje det. Men all den tid han selger ASP-kretskortene løse, blanke og umonterte, er det vel heller minimalt hva han tjener på det. Dersom det var virkelig var kroner i kassa som motiverte ham, ville han sannsynligvis fått større inntekter ved å tilby en ferdigsnekret DSP. Eller en ferdigsnekret ASP, for den del.

Absolutt. En veltemperert DSP vil kanskje være enda mer gunstig for Orion enn for LX521, fordi førstnevnte nok er noe mer kilen for egenskapene til lytterommet i den kritiske overgangen mellom mellomtone og diskant, der*Orion's polarrespons ikke er fullt så jevn som LX521's.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo - men man må fortsatt kjøpe et "kit" som blant annet inneholder kortet til ASP'en samt byggetegninger. Og det er ikke gratis.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •