Varmeutvikling hos hypex

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varmeutvikling hos hypex

Da ligger det et par hypex ncore og SMPS600 i posten og venter på å bli montert. Jeg ønsker i utgangspunktet å bygge den forsterkeren i så lite chassis som mulig, og har sett på noen små aluchassis som et tette. AL-299B her inne Audio Catalog er et av de jeg har sett på.

Jeg har lest at forsterkeren produserer lite varme, men er litt skeptisk til strømforsyningen. Er det noen her inne som har erfaring og kjennskap til disse modulene. Vil en tett liten kasse gi for dårlig kjøling til denne forsterkeren?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jasjas
    Da ligger det et par hypex ncore og SMPS600 i posten og venter på å bli montert. Jeg ønsker i utgangspunktet å bygge den forsterkeren i så lite chassis som mulig, og har sett på noen små aluchassis som et tette. AL-299B her inne Audio Catalog er et av de jeg har sett på.

Jeg har lest at forsterkeren produserer lite varme, men er litt skeptisk til strømforsyningen. Er det noen her inne som har erfaring og kjennskap til disse modulene. Vil en tett liten kasse gi for dårlig kjøling til denne forsterkeren?
    Tangen har jo mye erfaring med akkurat disse modulene, så han kunne sikkert si noe om dette.

Jeg bruker SMPS400 (67V versjon mener jeg det er)på UCD400HG, og kan bare fortelle om de, SMPS400 blir
    nesten ikke varm i det hele tatt, mens UCD400HG synes jeg blir ganske varm, så varm at jeg ikke hadde vært komfortabel med å ha de i tett kabinett.
    En ting er at effektmodulen tåler varmen, en stund (noen år). Det er også slik at jo lavere temperatur jo lenger levetid, spesielt utsatt er elektrolyttene,
    og det er også slik at de da bare blir gradvis dårligere ettersom de tørker ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har NC400 og SMPS600 i ganske små tette alubokser. Det er ikke noe problem, de blir knapt lunkne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine er ikke helt kalde, men de er heller ikke kjempevarme. Mange av de som bygger har bygget de i helt tett, bittesmå alubokser.
    Jeg mekka min egen boks på protocase.com og laget noen slisser til luft.. Det kan jo du og gjøre. Fine priser på siden der. Si fra hvis du vil ha fila til min design.

http://www.hifisentralen.no/forumet/....-13.03.48.png

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den boksen så bra ut. Det er absolutt noe i den retning jeg tenker også. Ser du har bra plassering av tilkoplinger med innganger innerst og utgangene ytterst med litt avstand. Jeg kommer nok til å lande på noe sånt som du har laget der med lufteslisser så det blir litt luftgjennomstrømning til strømforsyningen. Vil gjerne ha skissene av den du satte sammen. Jeg regner med den stort sett vil stå på slått, og kjenner til at lytter ikke liker å stå i for høy varme over tid.

Jeg har en gammel boks liggende med en gammel The End mk3 i som jeg bygge for mange år siden. vurdere å starte med den, men synes den er alt for stor. Var litt mer stas med disse store kraftige boksene før synes jeg.

Det blir veldig spennende å prøvespille den snart, har store forventninger.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    En ting er at effektmodulen tåler varmen, en stund (noen år). Det er også slik at jo lavere temperatur jo lenger levetid, spesielt utsatt er elektrolyttene,
    og det er også slik at de da bare blir gradvis dårligere ettersom de tørker ut.
    ..men hva sier databladen til Hypex om varme/kjøleflenser? (et spørsmål jeg bare stiller, jeg trenger ikke svar)

For å oppnå 10års levetid foreslår jeg tykke aluminumsplater, store flater som kan gi vekk varme eller kjøleflenser, eller vifter som kan være temperaturstyrte, det finnes ebm-pabst vifter med innebygd temperaturstyring, men de er nok svinedyre.

Sitat Opprinnelig postet av jasjas

Jeg har en gammel boks liggende med en gammel The End mk3 i som jeg bygge for mange år siden. vurdere å starte med den, men synes den er alt for stor. Var litt mer stas med disse store kraftige boksene før synes jeg.

Det blir veldig spennende å prøvespille den snart, har store forventninger.
    Siden jeg elsker å banne i kjerka, foreslår jeg en liten vifte, en luftslisse i fronten for å trekke inn kald luft og en hull bak for vifta, som kan gå på 6-7volt som gjerne kan være temperaturstyrt, da hadde den vært kjempefin!!!! :twisted:

Hypex har et muteinstilling, ta en titt på den, den sparer "mye" strøm.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    ..men hva sier databladen til Hypex om varme/kjøleflenser? (et spørsmål jeg bare stiller, jeg trenger ikke svar)

.
    Det er kanskje andre som ikke har lest dokumentasjoen til Hypex, kopierer derfor inn dette fra "manualen" (UCD400):

When the module is
    used in a closed case, provide enough airflow by means of
    ventilation slots etc. When using high supply voltages it is
    better to turn the module 90’ for better airflow at both sides of
    the circuitboard.

Dvs. for lang levetid, så må man sørge for god nok ventilasjon rundt kortet, det er ikke bare utgangstransistorene som trenger kjøling.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mine i små kabinetter også, og de blir knapt lunkne. Det ene moudulen og PSUen er riktig nok montert under topplokket
    Beste forsterkeren jeg har hørt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min Ucd400 blir aldri mere enn 3-4 grader over rom temperatur den men nå er det ikke et lite kabinett med sideplatene som kjøling heller da

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    min Ucd400 blir aldri mere enn 3-4 grader over rom temperatur den men nå er det ikke et lite kabinett med sideplatene som kjøling heller da
    UcD modulene utvikler betydelig mer varme enn Ncore.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    UcD modulene utvikler betydelig mer varme enn Ncore.
    med 1% differanse i effektivitet, så betviler jeg at de blir BETYDELIG varmere. kan ikke se for meg at strømtrekket i idle er mye høyere på UcD enn på NC heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NC400 brenner av 4,5 W i idle, mens UcD400 gir 8W. Det er litt mer enn 1% forskjell...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    NC400 brenner av 4,5 W i idle, mens UcD400 gir 8W. Det er litt mer enn 1% forskjell...
    1% differansen er ikke ved idle. UcD har en effektivitet på 92%. NC400 har en effektivitet på 93%. der kommer 1%differansen inn.
    er det virkelig såpass forskjell i idle?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell audiosan i varmeutvikling. Om PSUene har betydning, aner jeg ikke.

Lydkvaliteten er dessuten et par hakk bedre med Ncore. Har ikke sett mange som syntes topp klasse A forsterkere var bedre enn Ncore. Virker ut som de kommer mer eller mindre likt ut. Noe annet er ikke å forvente heller.

Så da kan man velge om man ønsker varmeovn i stuen, noen kister eller noen kjølige stilige små bokser.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg velger varmeovner any day
    regnet litt på varmeutviklingen. ved full output i 4ohm så leverer NC400 28W varme. og UcD400 leverer 32W varme. så er nok ca 4W differanse over hele linja.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Noe av poenget med såkalt "high-end" er tydeligvis at det skal se ut som man akkurat har vunnet et par millioner lotto, uten at estetisk sans nødvendigvis fulgte med...

Nå er jeg ikke noen stor estetiker selv, men jeg foretrekker å se minst mulig anlegg når jeg lytter. Helst ingen ting.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Noe av poenget med såkalt "high-end" er tydeligvis at det skal se ut som man akkurat har vunnet et par millioner lotto, uten at estetisk sans nødvendigvis fulgte med...

Nå er jeg ikke noen stor estetiker selv, men jeg foretrekker å se minst mulig anlegg når jeg lytter. Helst ingen ting.
    Jepp. Det skal se barskt ut. Morsomt er det også at man plasserer elektronikken slik at man får tidlige refleksjoner med høyt nivå. En bevisst fjerning av floor bounce er det neppe.

Har samme preferanse som deg. Befriende å fjerne all elektronikk fra synsfeltet. Litt vanskelig å få til med høyttalere, men det hadde sikkert også vært ypperlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om en vil ha bort elektronikken, så er vel plateforsterker(e) med digital inngang og DSP. og en bortgjemt squeezebox duet tingen da.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det da også, men ikke forvent "cred" fra rettroende high-end fundamentalister...

Jeg har gjemt fire av mine Ncores inne i basskabinettene, men "dessverre" så er det ett par som står på gulvet i bokser, dog diskret gjemt bak høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •