Bygger SEAS CA18RNX/27TFFC, 2½-way av Troels Gravesen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bygger SEAS CA18RNX/27TFFC, 2½-way av Troels Gravesen

    Hei.

    Jeg bygde noen høyttalere rundt 2004 med hjelp av en bekjent som beregnet volum og delefilter.

    Har siden den tid ønsket å bygge nye, men tiden og interessen har ikke vært helt til stede.

    De høyttalerene jeg bygde har jeg ikke vært helt fornøyd med. Syns de spiller for lyst og mangler bass. De består av SEAS 27TDC diskant og et 6,5" Excel W17CY001 element. De spiller meget detaljert og åpent, men de er skrikete å høre på.

    Har trålet det meste av DIY sider på nettet og valget har falt på dette designet av Troels Gravesen. CA18RNX

    Grunnen til dette er at jeg fikk kjøpe et par CA18RNX billig av norcad her på avforum og fordi de bruker samme diskant som jeg har.

    Bakgrunn for byggingen er at jeg ønsker å lære mer om byggeprosessen og evaluerer resultatet med måleutstyr i ettertid.

    Jeg har kjøpt måleustyr og trenger nok hjelp fra dere etterhvert hvordan jeg skal bruke det. Link: SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

    De skal drives av en Music Angle KT-88 kjøpt av Mala Audio. Music Angel KT88 - Mala Audio


    Byggingen er igang og jeg vil prøve å dokumentere prosessen.

    Høyttalerene bygges i 19mm MDF etter tegninger fra Troels.
    Litt usikker på hvilke finish de skal ha. Mulig de blir hvite, men det får tiden vise.

    Mulig utseende
    -yttalere-jpg

    Foreløpig har jeg kappet alle platene, laget avstivere og limt avstiverene på ene sideplaten.

    Ferdig kappet:
    -m_2013-03-02-13-28-00-jpg


    Liming av avstivere:
    -m_2013-03-02-18-15-04-jpg

    Har brukt stifter til å holde avstiverene på plass under limingen:
    -m_2013-03-02-17-31-24-jpg


    Neste på programmet er fresing av frontbaffelen.

    Her har jeg første spørsmålet til dere.
    Det står at man bør bruke frontbaffel med tykkelse 22-30mm i tegningene.

    Vil 19mm frontbaffel holde eller bør den dobbles til 38mm?

    Jeg syns det virker meget tykt, og er redd for at man får en "tunnel" bak elementene som har negativ innvirkning på lyden på en eller annen måte.

    Evt kan jeg avstive mer internt i kassen.

    Hva mener dere som har bygd høyttalere før?


    Jeg skal prøve å oppdatere etterhvert som jeg jobber. Jeg har fått god motivasjon fra andre byggetråder og håper jeg kan inspirere andre.

    Også er det lettere for meg å få hjelp av dere om dere er litt oppdatert på hva jeg har gjort.

    Så stay tune.

    mvh
    Vidar

  2. #2
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott prosjekt!!

    Det er en meget god og velspillende høyttaler du er igang med. Gleder meg til fortsettelsen

  3. #3
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt at elementene kommer til nytte!

    Alt "går" men det er mulig Troels mener at en tynnere baffel får en egenresonans i et uønsket frekvensområde, eller at den rett og slett ikke blir stiv nok til å holde basselementene i ro. Jeg ville nok heller satset på dobbel baffel (for sikkerhets skyld) og frest elementhullene på baksiden for å unngå "tunnelen" du nevner. Og ja det kan absolutt påvirke lyden negativt om du ikke skråner hullene på baksiden.

    Morsom høyttaler for lite penger!

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Først, jeg ser at det er feil betegnelse på diskanten i tittelen.
    Jeg skal bruke SEAS 27 TDC

    Har snakket med Troels på mail idag og han mente 19mm ikke ville gjore store forskjellen om kabinettet var godt avstivet, men han anbefalte tykkere frontbaffel. Han mente 25mm var nok.

    Jeg har snakket med et lokalt møbelsnekker firma for å få tak i noe kapp av tykkere MDF. Får muligens tak i noe imorgen 22mm eller mer.
    Om ikke går jeg for 19mm.

    Siden jeg har 4xfrontbaffeler kunne jeg idag trene meg litt på fresing av hull.

    Har laget en sirkeljigg for å frese ut hull.

    Sirkeljigg:
    -m_2013-03-05-20-19-52-jpg

    Fester den i senter av hullet med en skru:
    -m_2013-03-05-20-28-56-jpg

    Fikk tak i noen støvsugerslanger for 10kr stk på Biltema som jeg laget avsug til fresen. MDF plater støver noe forferdelig, men denne patentet fungerte utmerket. Ikke et støvkorn i garasjen
    -m_2013-03-05-20-10-05-jpg

    Det er første gang jeg bruker en fres så det var veldig artig å se hvor utrolig effektivt dette var.
    Tiden med hullsag og pusseklosse er ihvertfall over for min del.


    Jeg fikk frest ut en testbaffel. Det første hullet gikk skeis da jeg glemte å feste skinneskruene på sirkeljiggen.

    Men de to andre hullene fikk jeg til uten store problemer.
    Skal bli artig å forstette imorgen om jeg får tak i tykkere plater.

    Første hull:
    -m_2013-03-05-20-59-24-jpg

    -m_2013-03-05-21-04-24-jpg

    -m_2013-03-05-21-05-05-jpg

    Freste litt for stor sirkel:
    -m_2013-03-05-21-06-02-jpg


    Diskant:
    -m_2013-03-05-21-41-37-jpg


    Greit å få litt trening på dette før man setter igang på de som skal være på høyttalerene.

    Har lært en ting og det er å sjekke over alle skruer på fresen før man starter opp

  5. #5
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kan faktisk være smart å frese litt for stort hull.
    Hvis man sprøytesparkler, grunner og lakkerer eller maler så tar dette fort litt mer plass enn man tror, og veldig kjedelig om finishen ødelegges når man monterer elementet.
    En annen ting jeg selv har erfart er at MDF kan krype nok til at man faktisk ikke får ut igjen elementet senere.

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei.

    Idag har jeg fått tak i nye frontbaffler.

    Ferdig kappet 30mm MDF. De er noe tykkere enn 19mm så det må holde.

    -m_2013-03-06-17-57-09-jpg

    Har frest ut alle hull og borret hull til festeskruene til bass elementene.

    Brukte ca 5 timer på jobben.

    Sirkel jiggen fungerte som fjell.

    -m_2013-03-06-18-23-49-jpg


    Freste så langt ned på fremsiden som jeg kunne for deretter å borre hull slik at jeg fikk inn en kopifres (Tror det heter det) på baksiden som jeg fullførte hullet med.

    -m_2013-03-06-19-52-10-jpg

    Så blei det hull.

    -m_2013-03-06-19-55-40-jpg


    MDF støver noe helt forferdelig mye. Det fikk jeg erfare når støvsugeren blei full. Posen var ny igår når jeg begynte på test baffelen. Tenkt om alt dette hadde lagt seg rundt omkring i garasjen. Heldigvis hadde jeg en ny pose på lager.

    -m_2013-03-06-20-51-28-jpg

    Alle hullene ble frest ut uten uhell og jeg kunne ikke vente med å sjekke om alt passer.

    Det ser ut til å passe perfekt

    -m_2013-03-06-20-55-29-jpg

    -m_2013-03-06-20-55-38-jpg

    -m_2013-03-06-20-55-51-jpg

    Baksiden på baffelen ble lagt 45grader og hullene til islagsmuttrene ble forsenket.

    -m_2013-03-06-21-45-59-jpg

    -m_2013-03-06-21-51-44-jpg


    Jeg forventer at pakker fra Dynabel kommer imorgen. Da er planen å lime frontbaffelen på kassen og frese ut hull til bassporten.

    Om dette går fort begynner jeg med delefilteret.

    Noen spørsmål.
    Trenger jeg asfalt plater i kassen?
    De er vel der for å øke vekten i kabinettet.

    Dette er hva Troels har i beskrivelsen.
    -skjermbilde-jpg

    Der står 10mm polyester foam. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal få tak idet. Tror dere Biltemas "eggekartong" matte fungerer?
    Dempemateriale for høyttalere, 5 stk. - Biltema

    mvh
    Vidar

  7. #7
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott stykke arbeid!!

    Likte godt sirkeljiggen din, genial!

    Skal muligens igang med fresing selv snart, da jeg skal bygge suber. Kan hente jeg bruker deler av sirkeljiggen din!:-D

    Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

  8. #8
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror jeg ville satset på noe annet enn biltema sin eggekartong, det er så lite materiale i den, veldig luftig.

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    grandiS: Be my guest. Jeg satt muligens senterskruen noe nært starten på fresehodet så jeg må løsne frese når jeg skal feste jiggen til platen. Det funker, men er litt tungvint.


    Hva med sitteunderlag? Vil det kunne fungere som polyester foam?

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med lyddemperplater fra Jula?

    Lyddemperplate - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

    Disse er riktignok 20mm tykke. Kan det ha mye å si?

    Hva er tanken bak dempematerial i høyttalere forresten?

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har vært å kjøpt litt ting til demping av kabinettene idag.

    Det blir 1,2mm Biltemas Bitumen dempematte limt på innsiden, med Julas skumgummi dempematte utenpå den igjen.

    Bitumen fra Biltema
    -biltemabitumen-jpg

    Lydempematte fra Jula
    -dempemattejula-jpg


    Videre har jeg slått inn islagsmuttere og limt fast ene fronten.

    -m_2013-03-07-19-01-08-jpg

    -m_2013-03-07-19-01-23-jpg

    Trelim på fronten
    -m_2013-03-07-20-11-07-jpg

    -m_2013-03-07-20-28-09-jpg


    Det var ikke lett å få fronten jamn med sideplaten så de blir litt pussing og sparkling for å få skjøten helt jevn.

    Har dere noen tips til fremgangsmåte for å pussing og sparkling?

    Hvilke sparkel bruker dere?


    Snakket med de som jobbet på møbelsnekkerverkstedet jeg fikk fronten ang maling.
    Jeg ønsker en blank hvit overflate og han anbefalte grunning og Quick Emalielakk.
    Hva tror dere om det?

    mvh
    Vidar

  12. #12
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min erfaring er at MDF fort kan leve litt for mye, og derfor skape en kant mellom sider og frontplate (nesten) uansett.
    Enkleste løsningen er å frese en liten fordypning akkurat i skjøten slik at det ikke synes om fronten endrer litt bredde etter temp og fuktighet.

  13. #13
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp, typisk er at det ser pent ut etter et par omganger med sparkel, maling og alt som hører med, så går det et par uker og så ser du linjer i skjøten og sparkelen begynner å sprikke. Lager du med vilje en linje i skjøten ser det penere ut, og du slipper å ta finish-jobben opp igjen etter et par måneder.

  14. #14
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jepp, typisk er at det ser pent ut etter et par omganger med sparkel, maling og alt som hører med, så går det et par uker og så ser du linjer i skjøten og sparkelen begynner å sprikke. Lager du med vilje en linje i skjøten ser det penere ut, og du slipper å ta finish-jobben opp igjen etter et par måneder.
    "det du ikke kan usynliggjøre må du fremheve" gammelt gjør der selv bygge ordtak.

    Ellers ser det veldig bra ut

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    God setning

  16. #16
    Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kult prosjekt, blir nok bra

    Som et alternativ til Lyddemperplate fra Jula(tror kanskje den blir for tykk) kan jeg anbefale Stopp filt fra Ikea
    STOPP FILT Teppeunderlag med antiskli - 65x125 cm - IKEA

    I tillegg bør du ha Akustilux, markert med gult av Gravesen.
    Det finner du her Dempemateriale (Produktliste) [dynaBel AS]

  17. #17
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjempefin byggeblogg! Den varianten av fresejigg var smart, frister å lage en lignende sak selv!
    Ser at islagsmutterne delvis henger i løse lufta. Jeg tror jeg ville ha unngått den fasingen på innsida der mutterne sitter. I tillegg kan det også være lurt å lime dem fast med tokomponentlim, eks Araldit. Absolutt inngenting er verre innen høyttalerbygging, enn når islagsmuttere løsner når elementene skrus fast på ferdigmalte, nye og perfekte kabinetter...:evil:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal feste islagsmutterene med aralditt. Det var en smart ide. Ser problemet med at de løsner.

    Personlig tror jeg ikke det er noe problemet at baksiden er frest ut der mutteren sitter. Den har godt tak i treverket med to "tenner". Og å lime de vi feste de ytterligere.

    Jeg er litt i villrede når det gjelder demping av kabinett.

    Har kjøpt Akustilux som jeg skal ha inni kassen.

    Også har jeg kjøpt bituben matter til veggene, men er usikker på om jeg skal bruke det.

    Vi har ikke IKEA her, men ser biltema har forskjellige dempematter som et alternativ til jula sin dempematte.

    Lyddempingsplate - Biltema


    Kan eventuelt legge flere lag med trinnlyddemper.
    Trinnlyddempende papp - Biltema

    Vidar

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nettopp satt i gang med samme prosjekt selv, morsomt å se at det er flere som holder på samtidig!

    Ser bra ut så langt, ser frem til å følge resten av prosessen.

  20. #20
    Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vedrørende demping og bitumen; Optimalt så burde høytalerne vært bygd av granitt, hardt og dødt materiale. Siden det er upraktisk så legger du bitumen på innvendige flater, da oppnår du nesten samme effekten. Send en mail til Gravesen hvis du er i tvil, også vedrørende tykkelsen, den du har kjøpt er kanskje for tynn, han pleier å bruke 4 mm.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •