Akryl-sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Akryl-sub

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akryl-sub

Sitter ofte og tegner og spekulerer, selv om bare et par ting har blitt bygget så langt.

Tenkte å prøve å tegne en subwoofer som ville være veldig lett å sette sammen, som så litt spesiell ut, og som hadde en sterk konstruksjon. Hvis jeg har kopiert en eksisterende design fordi den lå i underbevisstheten får dere ha meg unnskyldt.

Her er det 2xL26ROY som står vendt fra hverandre i et akrylrør. Dessverre fant jeg ikke rør med akkurat lik diameter som subbene, så de må monteres på små baffler. Bafflene og subbene strammes mot hverandre med gjengestenger. Tenkte å bruke tetningslister rundt alle kantene.

Subben vil ha maks SPL ved 1m på 95db ved 20hz. En UCD400 fra Hypex kan drive disse to parallelt til xmax ved 20hz. Har da forutsatt 14mm xmax. L26ROY-en klarer det dobbelte, men da ikke lineært. Nettovolumet inne i røret (ex elementene) er 33 liter.

Ser for meg en linkwitz transform her som gir flat respons ned til ca 25 hz, og håper på at room gain gir en liten boost i tillegg.

Akryl-sub-2xl26roy-jpg

Vil dette kunne fungere?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Akryl-sub-2xl26roy-jpg
    Først og fremst: kult prosjekt! Hvor får du tak i akryl-rør? Ser for meg at slikt noe vil koste..

Har jeg ikke simulert noe, men det høres ganske greit ut i mine ører. Tangen har jo 8 slike i 25 liters lukkede kasser, kombinert med endel EQ. Ville kanskje med andre ord gått opp noe på volumet? Uten så spekulerer jeg i hvor mye EQ man kan ha før det blir for mye av det gode.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært meget kult å sett en skikkelig kurve på en slik, sammenlignet med en som har port igjen :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Først og fremst: kult prosjekt! Hvor får du tak i akryl-rør? Ser for meg at slikt noe vil koste..

Har jeg ikke simulert noe, men det høres ganske greit ut i mine ører. Tangen har jo 8 slike i 25 liters lukkede kasser, kombinert med endel EQ. Ville kanskje med andre ord gått opp noe på volumet? Uten så spekulerer jeg i hvor mye EQ man kan ha før det blir for mye av det gode.
    Røret fant jeg hos plastkompaniet.no. Dette er et støpt akrylrør på 300mm i diameter eksternt og 284mm internt. Har ikke hørt med dem om prisen på akkurat dette, men sjekket prisen tidligere på et ekstrudert rør, og det var sånn ca. en tusenlapp per meter før kapping (de tar naturlig nok betalt for det). Røret er på litt over 2m, og må kjøpes helt mener jeg å huske.

Det er svært mye EQ på mine Orion-høyttalere og jeg synes ikke det har noen negative effekter som jeg kan høre. Mener at det er ca. 15db opp ved 20hz her.

Det blir jo mye trykk inn i et slikt rør. Akryl er visstnok ikke spesielt godt egnet til trykkformål, men hvis en skal bruke akryl er det visstnok støpt som gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hadde vært meget kult å sett en skikkelig kurve på en slik, sammenlignet med en som har port igjen :wink:
    Jeg har egentlig ikke greie på dette med porter. Jeg prøvde å simulere litt her, satt max hastighet ut av porten til 10m/s. Jeg får sånn ca. lik maks SPL (95 ved 20hz) om jeg setter setter tuningen til 15hz, port diameter på 55mm, port lengde på 383mm, og boksstørrelse til 73.5 liter. Høres det fornuftig ut?

Går en opp i portstørrelse til 100mm og en lengde på 1.4 meter, så skal denne klare ca. 105db.

Tar forbehold om at jeg er på svært tynn is nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stående versjon:
    Akryl-sub-2xl26roy_standing-jpg

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket program bruker du?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært mye EQ på mine Orion-høyttalere og jeg synes ikke det har noen negative effekter som jeg kan høre. Mener at det er ca. 15db opp ved 20hz her.

Det blir jo mye trykk inn i et slikt rør. Akryl er visstnok ikke spesielt godt egnet til trykkformål, men hvis en skal bruke akryl er det visstnok støpt som gjelder.
    Papp er vel ikke kjent for sine gode egenskaper ift trykkformål det heller, men fungerer visstnok greit. Jeg vet Orion har en hel EQ i bunn i utgangspunktet, men med subwoofere kommer ofte mer rom-tilpassning. Jeg undres bare over hvor mye man kan legge på før det får negative konsekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra prosjekt, og ekstra kult med gjennomsiktig sub! 8) Du har kanskje allerede sett mitt sub-prosjekt som ligner en del på dette: Fotoalbum/byggelog her: Subwoofer project

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke Glassfiber sammens med MDF?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Papp er vel ikke kjent for sine gode egenskaper ift trykkformål det heller, men fungerer visstnok greit. Jeg vet Orion har en hel EQ i bunn i utgangspunktet, men med subwoofere kommer ofte mer rom-tilpassning. Jeg undres bare over hvor mye man kan legge på før det får negative konsekvenser.
    Om man legger på i bunn eller trekker fra oppover, for så å dra på mer effekt blir ett fett. EQ krever effekt, og økt effekt betyr økt slaglengde.
    Har forsterkeren effekt nok, og elementet slaglengde nok og samtidig jobber stille er det lite negativt å spore.
    Men man skal huske på at økt slaglengde også betyr økt forvrengning, selv om man tåler mye i de lave frekvensene før det blir hørbart (les plagsomt).

Jeg har kjørt med +6dB@20hz i mine Hypex DS4.0 som driver XXLS12 i små lukkede kasser i lang tid. Men når jeg fikk Audyssey Pro i hus og la inn en god stigning nedover som "house curve" og i tillegg "Dynamic eq" i reveiveren var resultatet PLOPP, PLOPP, PLOPP. :-D
    Og ja DET var plagsomt!

Tanken slo meg i ettertid at "litt" eq på tre forskjellige plasser i signalveien kanskje ikke var så smart...................

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Hva med å bruke Glassfiber sammens med MDF?
    Forsto ikke helt her - hva kan du forklare hva du tenkte "for dummies"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Om man legger på i bunn eller trekker fra oppover, for så å dra på mer effekt blir ett fett. EQ krever effekt, og økt effekt betyr økt slaglengde.
    Har forsterkeren effekt nok, og elementet slaglengde nok og samtidig jobber stille er det lite negativt å spore.
    Men man skal huske på at økt slaglengde også betyr økt forvrengning, selv om man tåler mye i de lave frekvensene før det blir hørbart (les plagsomt).

Jeg har kjørt med +6dB@20hz i mine Hypex DS4.0 som driver XXLS12 i små lukkede kasser i lang tid. Men når jeg fikk Audyssey Pro i hus og la inn en god stigning nedover som "house curve" og i tillegg "Dynamic eq" i reveiveren var resultatet PLOPP, PLOPP, PLOPP. :-D
    Og ja DET var plagsomt!

Tanken slo meg i ettertid at "litt" eq på tre forskjellige plasser i signalveien kanskje ikke var så smart...................
    Det er selvsagt noen ting å tenke på. Hvis du ikke bruker limiter eller andre ting, og EQ-er til flat respons til 25hz for eksempel, så vil maks SPL f.eks 100hz bli betraktelig lavere enn den hadde vært uten EQ. I mitt system gjør jeg EQ ved å øke de lave frekvensene, men deretter senke overall gain (alt digitalt), slik at effektivt sett blir det en reduksjon av lydnivået jo lenger opp i frekvens en kommer (til det flater ut). Sub-en over skal i prinsippet tåle 2VRMS x 20 (26dB) @ 20hz, og det er potensiale hvis det kommer en sinuskurve på 0dBFS. Nå er aldri 20hz signaler så høye som 0dbFS (sjelden over -10dbFS), så i vanlige situasjoner kan en trygt booste digitalt med 10db @ 20hz før en trenger å gjøre noe med nivået på resten av frekvensene.

Analogt blir det jo annerledes - da må en sørge for at en ikke får en spenning ut som driver elementet over Xmax. Jeg fant ut at 40 VRMS er akkurat nok til å drive 2 stk l26roy i paralell i dette volumet til xmax ved 20hz, så det lave volumet skal sikre at jeg ikke ødelegger elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto ikke helt her - hva kan du forklare hva du tenkte "for dummies"?
    Slik som jeg tolker det, så mener han at du tar MDF plater og sager inn snitt der platen skal bøyes, så bøyes den som en sirkel, så legges det glassfiber rundt? Eller misforstod jeg nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Bra prosjekt, og ekstra kult med gjennomsiktig sub! 8) Du har kanskje allerede sett mitt sub-prosjekt som ligner en del på dette: Fotoalbum/byggelog her: Subwoofer project
    Jepp! Det ser robust ut det der. Jeg har på mange måter gjort akkurat hva du har gjort tidligere, bare at jeg har to separate bokser. Et alternativ for meg er jo å montere dem sammen "back to back". Da blir det veldig likt hva du har gjort. Brukte da 32l per side, men ser etter mulighet for å få samme SPL med mindre volum, mindre plass på gulvet (men da med mer EQ/effekt).

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du misforsto ikke Denne typen bygg vill lage en fin runding med god demping. Vill være en sterk konstruksjon! Pluss at det er lett å få fin finish på glassfiber med noen lag gelcoat/topcoat så lakk over

Fremgangsmåten vill da være lage 6 rundinger som elementene skal festes i. to og to akkurat der elementene skruves fast. så de to andre halveis på midten og den andre halveis til midten fra andre sia. Så lage MDF plater ca 15-20 cm i bredde og feste dem mellom ringene. Blir da flere mellomrom mellom alle ringene, men du har fått en stabil konstruksjon. Så tar du å trekker hele greia med et flispledd, stramt og fint. Så peiser du på med masse glassfiber! Masse fiber er viktig!!!

Var vanskelig å forklare! men håper du skjønner va jeg mener!

Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    Slik som jeg tolker det, så mener han at du tar MDF plater og sager inn snitt der platen skal bøyes, så bøyes den som en sirkel, så legges det glassfiber rundt? Eller misforstod jeg nå?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •