Nok en Sonosub on budget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en Sonosub on budget

Har begynt på et sonosub prosjekt, som fullstendig lysegrønn på audio og hifi eller "lowfi "så har jeg noen bekymringer, ikke slik at det går utover nattesøvnen men dog!.
    Har valgt å gjøre dette så billig som overhodet mulig med enkle tilgjengelige deler/komponenter - blir det et kurant og forsåvidt lett gjennomførbart prosjekt med greit resultat så vil jeg nok lage flere men da gå opp i kvalitet på element.

Forsterker har jeg ikke helt i boks, har sett litt på DIY amp på DHgate.(com) og Behringer iNuke1000 - Behringer reference amplifier a500 - !, så har jeg sett at flere er ute etter DSP på ampen ( er det nødvendig?)..
    4SOUND.no - Kjempeutvalg av musikkinstrumenter. Gitar, Bass, Trommer, Keyboard og mye mer.

Er faktisk ikke sikker på hvor mye futt det bør være i amp til dette elementet som skal brukes, hva er et fornuftig mini-max ?..

Elementet er dynabel 9242 12"
    Røret er fra biltemaet og er 302x1200
    dynaBel 12" Subwoofer - PlanetHifi AS
    Støperør - Biltema

Bruker røret i full lengde og skal i skrivende stund ut å handle MDF til endeplatene.
    Har en snekkernabo som skal lage/frese endeplatene..

Lim er jo en vitenskap i seg selv, PU lim har jeg lest er den ultimate lim?. Nå har snekkernaboen en tube med noe enda bedre lim(husker ikke navnet), han ville veldig gjerne bruke den limen!, den ville trekke inn i papp og MDF og låse dette sammen permanent og det ville bli knallhardt 8) satser på at det blir gode greier..
    Brukte sonosub softwaren til å beregne bassrøret til ø40mm og 399mm lengde.

Så har jeg ikke tenkt noe særlig på finish eller farge, regner med at jeg kan velge i alle farger bare det blir svart:-D ..

Har du tips eller råd evnt justeringer/endringer så er det hjertelig velkoment, er jeg likevel på rett vei så gi en lyd...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du må ha på ampen er en form for delemulighet. Bruker du en PA-forsterker uten det, så må du ha feks minidsp eller lignende i tillegg. Elementet skal jo ikke spille "fulltone" og det bør beskyttes mot for store utsving i bunn. Dedikerte subwooferforsterkere har dette innebygget.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer signalet fra Pioneer vsx922 uten DSP, hadde håpet på at jeg fikk ut rette signalet direkte...

Hvis jeg må ha en DSP - hva anbefales og hva er/gjør en DSP?.
    Husk på at jeg er fullstendig lyyyysegrønn på AV.

Leste forøvrig litt på ostemannens tråd http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-simulere.html veldig informativ tråd... Ser valget av element kunne nok vert litt anderledes om jeg hadde lest tråden først :-) men det ser langtfra svart ut :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ikke ha en DSP, men du må ha mulighet for å styre deling.

Plateforsterkere (Produktliste) [dynaBel AS]

yung - Parts Express Ships Fast and Ships Free

Om du velger å gå for en PA forsterker, så gir en minidsp deg langt flere muligheter både når det kommer til selve delingen og til å få subben til å fungere godt i rommet. Denne kobler du mellom receiver og amp.

miniDSP 2x4 | miniDSP

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om en til lik sub om denne blir bra, derfor hadde jeg tenkt på PA forsterker og så var det ikke mer investeringer på amp..
    Den Behringer A500 har jo litt mulighet for justering, om det er det jeg trenger har jeg ikke kunnskap nok til å fastslå.

En mini DSP er det kurant å anskaffe?.

Forøvrig er jeg usikker på hva som er en grei amp ifht effekt, så på den yung SD300-6 men om jeg heller burde gå for 200W eller 500W antar at 100W blir litt smått?.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg simmulert noe her, men du trenger langt mer power enn 100w.

minidsp kjøper du fra den siden jeg linket til. Tror nok likevel at det letteste for deg vil være å kjøpe en kraftig plateamp. Da har du alt i en pakke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser enklest ut med en plate amp ja, den yung SD 300-6 tror du den gjør jobben godt nok med det elementet i det røret?..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan hjelpe meg litt?.

Etter å ha lest "31Km" med sonosub tråder får jeg ikke helt et refleksrør på Ø40mm og lengde på ca 400mm helt til å stemme selv om det var resultatet sonosub programmet regnet ut.. Enten har jeg lagt noen feile data inn i programmet eller kanskje jeg har lest feil/misforstått noe vesentlig!..

Noen som kan styre meg litt imot i rette himmelretningen her...

Røret er 1200mm langt, innv diameter er 302mm elementet er et dynaBel DY9242 Dynabel DY9242 12" Subwoofer 2x4 ohm, pris pr. stk (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, finner vel ut av det på egenhånd

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrissenator
    Ok, finner vel ut av det på egenhånd
    Hvis du hadde lest Vedlegg 102248 fra Dynabel så står svaret der. :wink: Da røret ditt har et innvendig brutto volum på ca.86L, så er vel 100L varianten uaktuell.
    Kurve 16 Refleks 70L/30Hz Bruk BR7910(28cm)+BR7920+7925
    Bassrør, 10,0x40cm (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Vedlegg 102259 Vedlegg 102260 Vedlegg 102261 Vedlegg 102262
    Du regner da ut ca.volum av endelokk/refleksrør/element og kapper ned kabinett røret så netto volum havner på ca.70L

Alternativ løsning med biltema's 150mm støperør.
    Vedlegg 102254 Vedlegg 102255 Vedlegg 102256 Vedlegg 102257 Vedlegg 102258
    Førsteresonans i port havner da på ca.220Hz.Støperør - Biltema

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret ditt Stealt.
    Det er helt korrekt det du sier om spec og jeg leste spec på siden, det er vel helst det at jeg ikke helt forstår så veldig mye og når da sonosub softwaren sa noe helt annet ble jeg litt "lost" i benevnelser og verdier

Nå utifra de opplysninger som du har lagt frem her Stealt sammen med spec og rør etc, kan dette bli en brukandes sub?.

Setter veldig stor pris på de svar jeg har fått siden jeg er såpass ekstremt fersk i AV verden generelt.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller alternativt att du bruker hele røret og Dynabel's 70L portforslag: 28cm + konede port ender. Tuning havner da på ca.27,9Hz, blir da en mellomting imellom 100L@24Hz og 70L@30Hz.

Vedlegg 102265 Vedlegg 102266 Vedlegg 102267 Vedlegg 102268

kan dette bli en brukandes sub?
    Noe SPL monster blir det vel ikke, men burde gi et greit bidrag på mer normale lyttenivåer. Blir det litt lite, kan en jo alltids bygge en til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen har bestått av to subber så i kveld blir det endeplate fresing til to stk med samme elementet.

Du skriver at om det blir litt lite kan jeg bygge en til, blir det "dobbelt" så bra guffe da?.

Har en ørliten masterplan om et sett med større sonosubber men først må fruen akseptere de her to subbene og bli godt vant med dem frem til ferietiden(da blir det 2x15")..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med defekt fres ble det til å bruke stikksag!!! Det blir noen timer med pussing og sliping fremover....

Det blir bra til slutt, ellers er det ikke slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering.

Fikk ikke helt sove i går kveld etter at de nødvendige ringene ble skjært ut med stikksag, naboen tok 500kr for jobben og hver eneste ring er like ujevn som våt papp, en ring knakk(bare til å lime sa naboen!).

Det betyr at jeg egentlig kunne ha kjøpt en fres og gjort jobben selv og da fremdeles hatt penger, fres og brukendes ringer til å ferdigbygge sonosubbene...

Går rett og slett å betaler de sure 500kr til naboen og stikker ut å kjøper meg en fres på jula til 349kr og en benkeplate/ ubehandlet plate i massivt bøk. L2,5xD0,65 m. 695kr

Note to self: Om det skal gjøres et skikkelig arbeide så gjør det selv!..

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en kjip nabo?

Synd å høre. Har selv hatt dårlige netter når tankene har surra rundt diy høyttalere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og han tok betalt for jobben i tillegg? Ikke bare kjip men på grensen til frekk også.

Skal man ende opp med dårlig arbeid er det like greit å ha gjort det selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500kr betalt og en erfaring rikere - beste var kommentaren da jeg betalte "Er du ferdig med subbene nå?" !!!
    Røft anslått så er det sikkert 4-5timer med pussemaskin om jeg valgte å bruke det som ble saget ut i går..

Vel nå er jeg vel egentlig ferdig med den episoden og klar for fresing i løpet av uken. Tror jeg går for hobbyplater ca 150x40x1.8 cm det ble bare noen hundrelapper på byggsjappen borti gaten - husverten min holdt på å le seg skakk ihjel av de ringene jeg viste frem(lurte på om vi hadde tatt noe dop!!) og så viste han meg en stor kasse med fres og en god del tileggsutstyr som han ville lære meg å bruke, den kassen har jeg sittet på mang en gang og skrudd på Harleyen :O når jeg sa at jeg hadde betalt 500kr for gårsdagens arbeid lo han enda værre enn isted....

Jaja alt ordner seg til slutt, ellers er det ikke slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det dags for å frese ut ringer og det var en fryd å jobbe med fresen, passer og flatt jern i MDF - det ble MDF tilslutt enkelt og greit, fikk platen delt i tre mindre plater og da gikk de rett i avensisen :-)

Derimot ble det så inni h&@?te mye støv at tanken om å finne frem tørrdrakt og helmaske fristet, sto ute men det var vindstille så støvet var overalt hele tiden
    :-) vel så ble ringene helt perfekte og de er klare for limingen nå.

Det jeg lurer litt på er om jeg kan bruke PU lim mellom MDF og papprør - tenker da på ekspansjon, eller kan jeg bruke lim beregnet til gulvsponplater?... Ville være litt kjiperen om papprøret revnet eller får buler utover!!!.

Der det blir MDF mot MDF bruker jeg PU lim :-)

Så var det å få limt inn refleksrør i rette lengden og diameter, har avrundet utgangen slik at røret ender i en helt fin overgang til radius.
    Er det veldig viktig med buet(trompet) fasong på røret innvendig?..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekspansjonen på limet er ikke så sterk at den vil ødelegge papprøret, det trenger du ikke være redd for, når det gjelder bruk av PU lim så skal flatene som skal limes fuktes først for best ekspasjon/limfug dette pga limet herder med luftfuktighet :grin:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •