DUAL 704 Makeover!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DUAL 704 Makeover!

I sin tid, og det er lenge siden - vokste jeg opp med musikk på vinyl.

Fatter'n kom en vakker sommerdag trekkende med en ELAC plateskifter, som kunne ta inntil ti plater i slengen. Og som forøvrig hadde en finurlig løsning på akkurat plateskiftingen, men det er en litt annen historie. Og VTA og slike "bakgateller" spilte visst mindre rolle?
    For når singel nr.10 landet på tallerkenen, ble det jo så som så med denne.

Min aller første singel, og første LP i så måte, var hhvis "Three O'clock Thrill" med Kalin Twins, (finnes på Youtube), og "Apache" med The Shadows. Sistnevnte har jeg faktisk ennå, men er selvsagt bortimot uspillelig etter utallige festlige lag, i seksti-årene.

Vinylinteressen tørket etterhvert bort til fordel for mer "sprelske" aktiviteter, som jeg klokeligst lar være å skrive noe om her.
    La gå at jeg etterhvert skaffet meg en mer "moderne" spiller - en Philips Concert 212 tror jeg den het, men vinylgreia tok aldri skikkelig av. Kassetter, og senere sølvskiver, var jo så uendelig mer letthåndtert!
    Det vesle jeg hadde av vinyl, ble i stedet stående som støvsamlere, i lang, lang tid.
    -
    Enhver med en gnist av interesse for musikk, har jo forlengst fått med seg at vinylen i de senere år, har fått sin renessanse. I så måte fikk også jeg oppleve en "ny vår" hva dette angår, og snoket litt rundt på nettet etter et passende objekt for avspilling av musikk fra riller.
    Og valget falt på denne - en DUAL 704 fra sent på sytti-årene:
    DUAL 704 Makeover!-1-jpg

Jeg skjønte relativt fort at jeg ikke er spesielt god til å "snoke".
    For lyden fra klenodiet var jo så som så...
    I alle fall i eget anlegg! Jeg fikk riktignok demonstrert herligheten hos selger, og der låt det jo riktig så bra! Det jeg imidlertid aldri fikk med meg hos selgeren, var at det han hadde av kontroller for diskant og bass på sitt forsterkeri, var vridd opp til "rødmerket".

For når spiller og en vintage-pickup av type Shure M91 MGD i kombinasjon med en splitterny SAS Jico-nål ble koblet opp mot phonotrinnet i min ASR, holdt nesten min vinylinteresse på å punktere igjen.
    Kriteriene for å melde seg inn i Oslo VinylKlubb - Oslo VinylKlubb - www.oslovinylklubb.net var imidlertid på plass, og det ble faktisk redningen!

Gjennom hyggelige bekjentskaper fikk jeg høre hvordan det virkelig kunne låte - (takker "Cash 63" for det), og dermed grov jeg relativt dypt i lommeboka etter penger til noe bedre. Takk til "Grumphy", som viste vei til Hifi Stasjonen Hifi Stasjonen - Main site
    -
    Mekanisk sett var DUAL-spilleren i utmerket stand. Og i stedet for å la den ryke ut av døra som et "loppis-tilskudd", fikk den plass i støvet under gjestesenga, en stund.

Og nå begynner omsider historien omkring min DUAL 704 make-over!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, Jan

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Tols1!
    Ja, jeg koser meg i alle fall med utfordringen, for det er jo ikke barebare å kaste seg på noe slikt?
    Legger ut noen flere bilder fra moroa. Begynner med drivverket, som altså er en direktedrevet løsning:
    DUAL 704 Makeover!-2-jpg

Armbase:
    DUAL 704 Makeover!-3-jpg

Mekanikk, elektronikk etc:
    DUAL 704 Makeover!-6-jpg

Meningen er altså å bygge en mer moderne og mer stabil løsning, med Corianplate som basis for motor, tallerken og tonearm, montert på toppen av krysslagte eikeplater.
    Det meste av mekaniske funksjoner skal også på plass.
    Det originale fjæropphenget tålte jo ikke så mye som et nys fra sofakroken, før stiften hoppet og spratt! :evil:
    Flere bilder kommer etterhvert!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Etterhvert" er nå!
    Det er vel ingenting å somle etter, når jeg allikevel kan legge ut noen bilder til?
    Her er noen "bits & pieces" hva mekanikkdeler angår:
    DUAL 704 Makeover!-7-jpg

Intensjonen er at alt sammen skal fungere etter at delene møysommelig monteres på plass i Corianplaten. Noe som uvegerlig vil kreve litt arbeid, i form av fresing, boring, måling og tenking. Her er i alle fall motor og elektronikk på plass:
    DUAL 704 Makeover!-14-jpg

Det var alt for i kveld! 8)

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant prosjekt.
    Ser da virkelig ut som at du vet hva du holder på med også. Med så mye "bits and pieces" er det i alle fall viktig å holde tunga i rett munn!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å lese at noen finner det interessant!

Jeg er klar over at dette er et litt sært prosjekt, som neppe vil fange den helt store interessen?
    Men ettersom jeg er en uforbederlig DIY-er, samtidig som vinyl og platespillere er i vinden som aldri før, valgte jeg å legge ut mitt lille prosjekt for offentligheten.
    Slike "utskeielser" gir meg utfordringer som jeg virkelig liker å bale med, samtidig som at jeg har visse forhåpninger om på en vellykket måte, sørge for at et klenodie fra slutten av syttiårene, fremstår i en litt mer moderne form. Både lydmessig og visuelt!

Da legger jeg ut noen bilder til, for allmen fornøyelse?
    Her er et par vesentlige og funksjonelt sett, avgjørende detaljer, skåret løs fra plata på originalspilleren, og frest ned i Corianplata:
    DUAL 704 Makeover!-23-jpg

Ettersom originalplata er 1,7mm tykk, og Corianutgaven 12,5mm, må man ty til diverse modifikasjoner av akslinger og diverse opplagringer.
    Her får en av akslingene for autostopp en liten runde i dreiebenken:
    DUAL 704 Makeover!-24-jpg

Ettersom motor og armbase nå er løselig på plass, er det på tide å prøve seg på en montering av litt "isenkram":DUAL 704 Makeover!-27-jpg

Ingen enkel oppgave, ettersom man forholde seg til både innbyrdes høyde og avstand til delene, for å få alt til å fungere.
    Men det er jo litt av moroa ved det hele!
    Første lag av eikeplata som skal danne chassiet, er også skåret til.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, dette var litt av et puslespill! Blir morro å se resultatet!

Jeg har en gammel Bang-olufsen spiller fra 60-tallet som ikke fungerer helt, lyst å ta jobben ?
    Min tråd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puslespill er vel rette betegnelsen ja?

Ellers kan jeg godt ta deg på ordet, hva B&O-spilleren angår!
    Litt avhengig av hva slags feil det er snakk om, kan jo slikt i mange tilfelle fikses. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øøøy, jeg tror jammen du tar en liten roffe på oss?

Men ikke desto mindre er det som alltid en fryd å følge med. Ikke fordi jeg er så veldig gira på platespillere, men fordi det er generelt moro å bli imponert over detaljnivået.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tols1 her, alltid en fryd å følge med på tråder som dette hvor detaljer er prioritert!

Er litt usikker hva som feiler spilleren, tror det er motoren som ikke går. Skal sjekke det litt opp jeg
    Min tråd

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm! Corian og eik, pænt Hvor kom du over Corianplate?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Øøøy, jeg tror jammen du tar en liten roffe på oss?

Men ikke desto mindre er det som alltid en fryd å følge med. Ikke fordi jeg er så veldig gira på platespillere, men fordi det er generelt moro å bli imponert over detaljnivået.
    Hehe, du er nok ikke så veeldig langt fra sannheten!
    Det er uansett en god stund til det hele står ferdig, og dermed blir både bilder og den faktiske progresjonen ekte vare etterhvert.
    Lag nr.2 av eikeplata har nå fått sine utsparinger, og man kan jo ane at mekanikk så smått forsvinner i "dypet":

DUAL 704 Makeover!-28-jpg

Neste lag vil kun få utsparing for trafoen.
    Det blir i alt fire lag med plater, og sistemann som danner bunnen, vil bli helt tett.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Mmm! Corian og eik, pænt Hvor kom du over Corianplate?
    Ja, jeg tror det kan bli ok?
    Eiken skal riktignok gis en litt fancy transparent farge, men en god del klarlakk som avslutning.

Corianplata fikk jeg faktisk, av alle steder, kjøpt hos et båtbyggerfirma i Asker, utenfor Oslo.
    De har etterhvert begynt å spesialisere seg på kjøkken- og baderomsinnredninger i Corian, og bygger etter kundens mål og ønsker. Jeg skal sjekke tlfnr / firma i morgen, så skal du få beskjed!
    Plata kostet noen kroner, men det er vel ikke så avskrekkende med 750flis for en plate på 35x42cm?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det vel også slik at jeg har skvaldret litt om et prosjekt nr.2?
    Tror jeg da? Om ikke her, så i alle fall i en annen tråd.
    Den sorte Corianplaten blir nok prioritert for prosjekt nr.2, som etter hva jeg i alle fall håper på, blir litt mer sofistikert.
    Ikke dermed sagt at dette blir noen hi-tech utgave av arten, men den blir i alle fall kompromissløs i forhold til den jeg pusler med nå; Uten mekanikk av noe slag, bortsett fra det nødvendige omkring selve tonearmen. Og det aller nødvendigste da, som gjelder pitchkontroll og velger for 33 / 45.
    I tillegg skal trafo monteres eksternt, for å unngå eventuell "brum" fra denne. Selv om den i utgangspunktet fremstår som alldeles tyst i sitt gummioppheng, så kan det jo være greit å gardere litt?

Fikk tak i en ok arm, kjøpt av en elskverdig herremann i Bergensområdet. Takker ham for en god handel, og ikke minst; En meget omsorgsfull innpakning av en JVC UA-7045!
    Hadde alle vært like flinke til slikt.....
    Armen ser riktig så bra ut, og bærer overhodet ingen preg av å være brukt!

Har såvidt smugtittet litt på plassering og VTA i forhold til tallerkenen - dette med armbase og høyde kan jo av og til være en utfordring hva DIY angår?
    Men jeg tror det skal gå bra, uten å frese noe i Corianplaten. Alternativet er jo å heve motor / tallerken en smule? Det vil jo tiden vise.
    Her er en liten teaser, og en veeldig foreløpig montering for neste prosjekt:

DUAL 704 Makeover!-29-jpg

Det ser vel ikke så hakkende galt ut?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Back to basic.
    Grovjobben med treverket for prosjekt nr.1 er nå unnagjort, og etter diverse runder med lagvis bearbeiding med sag, bor og fres, er det nå laget plass til alt som befinner seg av mekanikk, motor, elektronikk etc, under Corianplaten.
    Finish og presisjon imponerer sikkert ikke noen? Men hovedsaken er jo at det gis plass til det som trenges, men heller ikke mer! Så får man heller legge litt mer energi og nøyaktighet på de stedene hvor dette virkelig betyr noe.
    Det hele er midlertidig skrudd sammen med 6mm gjennomgående bolter, for fresing / bearbeiding av endeflatene:
    DUAL 704 Makeover!-30-jpg

Nok en prøvemontering av topplaten med det meste på plass:
    DUAL 704 Makeover!-31-jpg

Det ser foreløpig veldig "grovt" ut, men finishen blir selvsagt en ganske annen.
    Hele "stasen" tipper nå en vekt på ca 10,5kg, noe jeg er ganske tilfreds med! Det var jo en av de tingene jeg har lagt vekt på, med tanke på hvor "håpløs" originalen var mtp både fottrinn og akustisk tilbakekobling - typisk i bassområdet.
    Så gjenstår det å se om dette virkelig fungerer som forutsatt! 8)

@epifant: Du kan forsøke å ringe Thomas Jobling, 911 63 151 for Corianplate. De skjærer til etter mål, og kan sikkert sende pr post også. En link til forskjellige design og farger på Corian: http://www.benkeplaten.eu/storage/co...er-katalog.pdf

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt, skal du øke vekten på platetallerknen også?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, prosjektet er artig nok, ikke minst for meg sjøl.
    Har noen tanker om å øke vekten på tallerkenen også. Det veier nå ca 1,2kg.
    Den har massevis av hulrom på undersiden uti periferien, hvor jeg tenkte å fylle i blyhagl i kombinasjon med Araldit.
    Ballansering må selvsagt gjøres etterpå, men jeg ser ikke på det som noen utfordring.
    Verre er det nok å få tak i blyhagl!
    Om noen har noen tips om hvor / hvordan, mottas disse med takk!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Verre er det nok å få tak i blyhagl!
    Om noen har noen tips om hvor / hvordan, mottas disse med takk!
    Fiskelodd? Link
    Alternativt lodd for avbalansering av bilhjul kanskje?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaa, fiskelodd var ikke noe dumt forslag! :-D

Lodd for avballansering av hjul blir kanskje litt verre. Men bevares!
    Bly kan jo smeltes, men er litt skeptisk til å helle flytende bly som holder over 300grader, ned i en støpt aluminiumstallerken.
    Slår det seg, så går jo det hele til hel**te. :-?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids ta noe loddetinn også, smelter ved lavere temp. Billigste versjon fra biltema/jula/clas er vel greit nok til denslags formål.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •