DIY Diffusor og absorbenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Diffusor og absorbenter

Først, ja jeg vet BEF har en lik tråd, men jeg starter min egen, da jeg kan bruke den som byggetråd en gang i fremtiden når jeg får bestemt meg osv...

Det er bakveggen min jeg er interresert i å plassere diffusor på, iaf i første omgang.
    Jeg startet med å undersøke i forhold til skyline diffusor
    Brukte denne kalkulatoren:
    mh-audio.nl - Skyline Calculator - Frequency
    Sjekket pris på 48x48, 23x48(for å splitte i 2), 36x148(for å splitte i 4) og 30x48(for å kansje lage en rektangulær diffusor)

Først; er det mulig å lage en rektangulær diffusor? Om jeg bruker 30x48 på høykant, vil jeg da få diffusjon opp til 5740 i horisontalplanet, men opp til 3580 vertikalt? Eller funker det ikke slik i det hele tatt?

Og så, kan jeg plassere flere av disse diffusorene i ett cluster? F.eks, på bakveggen min er det en åpning inn til kjøkkenet, og jeg vil plassere diffusjon på hver side av denne åpningen.
    Jo mindre dimmensjon jeg bruker på materialene jo mindre blir selve diffusoren også. Så f.eks ved bruk av 48x48 trenger jeg 8stk, 4 på hver side av døren. Eventuelt om jeg bruker 36x35(148x36) så trenger jeg 18stk, 9 på hver side.

Så har jeg begynt å tenkte på 1D diffusor istedet. Blir billigere og enklere å bygge. Istedet for 2500,-ish for 48x48 eller 2150,-ish for 36x35.
    Så tror jeg at jeg burde klare å lage 2 stk på 120cmx120cm for litt over halve prisen. Enklere å bygge også.
    Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram i horhold til 1D diffusor og åpningen på bakveggen min. Hadde det ikke hvert en åpning der ås hadde det hvert lett, da hadde jeg bare bygd en enkel en på ca 120cmx240cm (muligens delt opp for enklere flytting osv)

Jeg har og planer om absorbsjon i førsterefleksjon. Vurderer noe ala 8x12Tom har i sitt rom, men planen min ender opp på Iiaf 20cm dybde, så usikker på om jeg har plass til det pga en "ny" gigantisk sofa) Så mulig jeg bare ender opp med enkelt 10cm plater på veggen, har 6stk 5cm plater jeg kan gjøre ting med iaf.
    Har også en 200x320cm ramme kledd med sort molton i taket(pga lerret) jeg kan putte noe absorbsjonsplater oppi.
    Jeg har også 4stk Auralex Metro LENRD Bassfeller og 8stk Vicoustic Premium Absorption Cinema Round som jeg fikk fra Mr.Logan(Tusen takk) som jeg skal gjøre noe med

Jeg har forøvrig skaffet meg Umik-1, så jeg skal ta målinger. Jeg har også plass og kan bygge helmholtz resonatorer av biltema støperør om det skulle være noen problemfrekvenser.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skyline diffusor.

mh-audio.nl - Skyline Calculator - Frequency

Her har jeg flere alternativer når det kommer til dimensjoner på materialet.

Det enkleste vil jo være å bruke 48x48. Nedre frekvens på 500hz og øvre frekvens på 3583hz. Dimensjoner på selve diffusoren blir da 57,6x57,6cm og dybde på 34,4cm pluss bakplate.
    Jeg aner dog ikke om jeg kan plassere 4 av dem sammen for å få en stor diffusor på 115,2x115,2cm eller ei? Må jeg kansje bruke en annen formel om jeg vil lage større diffusor?

Alternativt kan jeg kjøpe andre material dimensjoner og splitte dem opp. Da er det 36x148(35x36) eller 23x48(23x22,5) for 500hz til 4778hz eller 500hz til 7478.
    23x22.5 tviler jeg sterkt på at blir gjennomført da det blir ganske mye arbeid å lage 32stk av dem (27,6cm x 27,6cm)

Ett tredje alternativ, som jeg ikke vet om er mulig engang, er å bruke 30x48. Da slipper jeg splitting så litt mindre arbeid. Og hvis det fungerer slik jeg håper(men tviler på) så vil jeg få diffusjon fra 500hz og helt opp til 5733 i horisontalplanet mens det går opp til 3583 vertikalt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

QRD 1D Diffusor.

Bruker QRDude kalkulatoren.

Planene jeg tenkte i forhold til 1D er som følger:
    Bakplate av f.eks veggspon. Den har ca dimensjon på 120cm x 240cm så da kan jeg splitte den på midten og lage 2 stk. Veggene i brønnene lagd fra finer i 3ish mm tykkelse. Selve brønnene lagd av Glava EPS eller lignende. Da i 30mm tykkelse, kansje 40mm tykkelse for å forenkle jobben litt. 30mm vil ha diffusjon opp til 5733hz, og scatter opp til det dobble. 40mm vil funke opp til 4300.
    Nedre frekvens vil jeg ha rundt 500hz, som da scatter ned til 250hz jeg har 2m til bakvegg så det burde gå akkurat med tanke på optimal sitteavstand. Selv med diffusjon ned til 500hz så vil den ikke bli noe særlig mer enn 30cm tykk, så det går helt fint for meg.

EPSen vil jeg kutte i 10cm breie striper og bare plassere dem litt ut fra bakplaten der brønndybden er mindre. Ser ikke noe vits i sløse med EPSen ved å fylle helt ned til bunnen. Jeg kan bruke kapp til å holde avstanden mellom brønnveggene i bunnen av brønnen der det skulle trengs

Cluet er bare å finne ett passende brønnantall og om jeg skal ha en vanlig og en inverse eller 2 like på hver side av døra osv.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Absorbenter i førsterefleksjon.

Tenkt en stund på noe ala 8x12Tom har på sitt rom. Kutte opp dem 5cm tykke platene jeg har i 10cm breie strimler og montere på en ramme. Vinkle dem nedover og med litt mellomrom. Og så bruke 10cm glava bak dem igjen. Totaldybden vil bli godt over 20cm pluss eventuell avstand fra veggen.
    Men siden jeg fikk tak i 8stk Vicoustic Premium Absorption Cinema Round paneler så tror jeg at jeg går for noe enklere. Lage en ramme på f.eks 150x150cm som jeg fyller med 5-10cm glava, trekker med sort stoff og monterer 4stk Vicoustic panalene utenpå denne igjen, med litt mellomrom mellom panelene. (5-10cm) og henger denne store firkanten opp på veggen, muligens på høykant, altså med spissene pekende opp/ned og til høyre/venstre. Tror det dekker nok område til å ta førsterefleksjonen til både høyre og venstre høyttaler(og senter) og glavaen bak er med på å øke tykkelsen og senke nedre frekvens. Vil også hjelpe til med å fange opp litt lys fra lerretet kontra dem nesten hvite veggene jeg har nå.
    :. Welcome to*Vicoustic .:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjørneabsorbenter.

Planen er vanlig glava plater. Dem har dimensjonene 20x57x120cm, kutter dem da i slik at jeg får 4 trekanter a 20x57x57cm ut av hver plate. Biltema har 1m M10 gjengestang til 27,- stk
    Gulvspon eller MDF trekanter til topp og bunn. Kle stoff rundt gjengestengene/glavaen. Så lage 4stk som er 90cm høye. Da kan jeg plassere 2 i hvert hjørne på frontveggen og plassere en uralex Metro LENRD i mellom dem(er bare 30x30x60cm) og da nå helt opp til taket.
    Metro LENRD Bass Traps - Low frequency sound control products from Auralex Acoustics.

Ideen på konstruksjonen er ikke min, den er stjålet fra... eh... for mange faner oppe. Skal finne det å gi credit til den som fortjener det.
    Eric2000 på AVSforum:
    DIY construction methods of hang-able acoustic panels (not fixed frames)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Driver å leker med en slik tanke selv, men.
    Det blir biligere og lettere ved å bruke styroformplater. Dem kapper du lett med en båndsag.
    Alle slike man får kjøpt ferdige er jo laget i dette eller noe lignende.

Steinar.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det glava eps er. Men å lage dem i KUN eps er ikke ett alternativ, da veggene utgjør en god del av ytelsen. Og jeg vil lage en wire kutter jigg som jeg bare dytter platene igjennom. Får nøyaktige kutt uten støv.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde et par diffusorer av 50 mm blå styrofoam-plater som et eksperiment. Bruker de riktig nok ikke, så de står i boden.

Og jeg brukte en smeltetråd-jigg drevet av batterilader til bil, og det fungerte utmerket. Men kuttene ble ikke 100 % jevne. Hvis jeg strammet tråden for stramt røk den ved oppvarming, ble den for slakk ble kuttene ujevne...

Styrofoambitene ble limt sammen med lim til gulvbelegg, type vanntynnbart kontaktlim som også fungerte ganske bra.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du tråden fastmontert og dyttet platene "forbi", eller sto platene stille og du flyttet tråden bortover?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden var fastmontert. Jeg tror jiggen ligger i garasjen, så jeg kan kanskje ta noen bilder, hvis det er interessant.

Edit: Slik så jiggen ut. Laget av 48x48 mm lekter. Avstanden mellom lektene er akkurat bred nok til at man kan føre plata gjennom og samtidig holde plata i lodd så kuttet blir rett. Denne festet jeg i enden av en bordplate med tvinge slik at jeg kunne justere høyden etter hvor dype kløftene skulle være.

Tråden røk stadig vekk, så jeg måtte lage en festløsning som gjorde det enkelt å bytte.

Jeg brukte 50 mm plater, men skal man gå mer seriøst til verks, ville jeg nok brukt tynnere plater.

DIY Diffusor og absorbenter-smeltejigg-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, takk for bildet.

Ja, jeg tenkte 30mm plater burde være ett greit kompromiss mellom antall kutt, kutt dybde og virkeområde.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som har noen innspill ang 1D diffusor og bakveggen min med åpning midt på?
    Jeg tenkte på 2 N37 paneler med 3cm brede brønner og 3mm vegger. Med N37+16 så sparer jeg 10% i dybden.
    Ifølge barker koden så kan jeg ved kun 2 paneler bruke både 2 normale eller ett normalt og ett inverse. Så da tenker jeg det er like greit med 2 normale.

Men jeg er fremdeles usikker på om det er noe problem eller ei med åpningen min? panelene vil jo ikke stå inntill hverandre, men med 100cm mellomrom.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.... bump?